ГЛОБАЛІЗАЦІЯ ОСВІТНІХ ПРОЦЕСІВ: ЗАСТЕРЕЖЕННЯ Й ВИКЛИКИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2522-4700.43.1

Ключові слова:

глобалізація, освіта, гуманізація, освітні тенденції, уміння та навички, зміст освіти

Анотація

Мета статті – проаналізувати глобалізаційні процеси, що відбуваються сьогодні в освіті, і визначити їх позитивні й негативні риси. Проаналізовано ті елементи навчального процесу, котрі з метою вдосконалення освітнього процесу сьогодні активно запроваджуються в новій українській школі та є, по суті, тими інструментами, що сприяють глобалізації в освіті. Методологічними засадами дослідження є використання аналітичного підходу, який дає змогу в реф- лексивно-критичному ключі розглянути сутність як самого освітнього процесу, так і тих методів та інструментів, за допомогою яких глобалізаційні процеси запроваджуються в навчально-освітній процес. Наукова новизна. У статті розглядається навчання як процес, що завжди має поєднувати в собі як консервативні, так і новітні методи. Висновки. Сучасна освіта повинна врахувати сучасні глобалізацій тенденції й водночас нові вимоги до людини у вигляді аналітичного та критичного мис- лення, пізнавальної гнучкості, креативності в розв’язанні завдань, самодисципліни, ініціативності, комунікації, навичок медійної грамотності й уміння швидко переорієнтовуватися. Аналізуючи останні тенденції в системі освіти, можна помітити критику, що наростає, класичної освітньої систе- ми. Як часто зазначають автори, аналіз кризи освіти привів до усвідомлення необхідності розробки нової освітньої парадигми, спрямованої передусім на розвиток духовності й творчої суті людини. Із цим завданням може впоратися лише інноваційна освіта, головна мета якої – збереження та розви- ток творчого потенціалу людини. Як стверджує багато сучасних дослідників освіти, наші школи не надто змінилися за останні десятки років. І більшість критиків згодні з тим, що нинішня система освіти має багато недоліків і проблем, бо розроблена в індустріальну епоху, тобто створена в основ- ному для того, щоб «штампувати» робітників для промислової галузі. І дотепер менталітет масо- вого виробництва й тотального контролю все ще дуже поширений у наших школах. Тому критикува- ти та змінювати класичну модель навчання стало надзвичайно модним сьогодні. Але у вітчизняних реаліях сучасні методи навчання ефективно працюють лише в поєднанні з консервативними.

Посилання

Бенедикт Р. Образы культуры. Бенедикт Р. Человек и социокультурная среда. Москва : Культура, 1992. Вып. 2. 342 с.

Бех І.Д. Принципи сучасної освіти. Педагогіка і психологія. 1999. № 4 (49). С. 5–27.

Зеліско Л.І. Культурологічна освіта майбутнього юриста. Івано-Франківськ : Вид-во Прикарпат. нац. ун-та ім. В. Стефаника, 2010. 233 с.

Зеленська О.П. Педагогіка формування особистості у вищій і загальноосвітній школах. URL: file:///C:/Users/PC-ROOT/AppData/Local/Temp/Pfto_2013_29_34-1.pdf (дата звернення: 31.08.2021).

Круглов В. П’ять проблем шкільної системи. URL: https://osvita.ua/blogs/65573/ (дата звернення: 11.08.2021).

Чкаловська Г.З. Ефективність функціонування ринку освітніх послуг в Україні: проблеми та перспективи. Сталий розвиток економіки. 2012. № 3. С. 59–64.

Ящук Т.А. Ринок освітніх послуг: сутність та тенденції розвитку. Інноваційна економіка. 2013. № 8. С. 246–249.

Marginson S. After globalization: Emerging politics of education. Journal of Education Policy. 1999. № 14 (1). Р. 19–31.

Stiglitz J.E. Towards a new paradigm for development. Strategies, policies and processes Geneva. 1998. UNCTAD. URL: http://web.worldbank.org/WBSITE/EXTERNAL/NEWS/0,,contentMDK:20025537menuPK:34474~pagePK:34370~piPK:34424~theSitePK:4607,00.html#sect2 (дата звернення: 31.08.2021).

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-11-29