МІСТИКО-ІНТУЇТИВНІ ПРАКТИКИ ДЗЕН-БУДДИЗМУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2522-4700.43.11

Ключові слова:

дзен-буддизм, саторі, коан, медитація, містика, інтуїція, самозаглиблення, самопізнання

Анотація

Метою дослідження є розгляд особливостей духовної сутності містико-інтуїтивних практик дзен-буддизму. Методологічні засади. Методологія дослідження основана на логічному поєднанні історичного, порівняльного, діалектичного методів наукового дослідження. Наукова новизна полягає в аналізі духовних практик дзен-буддизму як засобу самопізнання, шляху інтуїтивного пошуку єдності власного буття, що зумовлюють його поширення в сучасному світі. Автори зазна- чають, що досягнення просвітлення, «саторі», у дзен-буддизмі не вкладається в однозначне логіко- дискурсивне пояснення, для його досягнення використовується низка містико-інтуїтивних практик, спрямованих саме на інтуїтивне осягнення істинної природи речей. Серед характерних особливо- стей, на які претендує вчення дзен, можна виділити такі: отримання одкровення без священних текстів; віра невід’ємна від прагнення до переживання особистісного просвітлення; дзен-буддизм передбачає безпосередній контакт з об’єктивно-психологічною сутністю людини (що знаходиться за межею її почуттів, думок); осягнення цієї «потаємної природи» визначає шлях до «досконалості Будди». Інтуїтивне прозріння постає як знання, пов’язане з всезагальним та особистим аспектами існування. У Порожнечі як першооснові світу немає жодної різниці між народженням і смертю, об’єктом і суб’єктом. Просвітлення постає як «повне пробудження» цілісної особистості, коли людина перестає розглядати себе як річ, стає відкритою у своїх почуттях до світу. Завдання люди- ни – зрозуміти це й досягти єдності власного «Я», коли при усвідомленні своєї глибокої причетності до всього сущого зникає уявлення про існування протилежностей. Автори доходять висновку, що в дзен-буддизмі самопізнання є позаінтелектуальним процесом, який постає як повнота досвіду, що відбувається внаслідок зіткнення з внутрішнім інтуїтивним самозаглибленням задля пошуку єдності власного буття.

Посилання

Блофелд Д. Учение дзэн. Антология дзен. Санкт-Петербург : Наука, 2004. С. 250–255.

Дюмулен Г. История дзэн-буддизма. Москва : ЗАО Центрполиграф, 2003. 317 с.

Козловский И. Избранные лекции по теории и практике религиозного мистицизма. Донецк : Норд Пресс, 2009. URL: https://works.doklad.ru/view/4RLoxpzZiWc/all.html.

Отто Р. О дзен-буддизме. Антология дзэн. Санкт-Петербург : Наука, 2004. С. 98–108.

Судзуки Д. Основы Дзэн-Буддизма. Биштек : МП «Одиссей», 1993. 672 с.

Судзуки Д. Мистицизм: христианский и буддистский. Киев : София, Ltd. 1996. 288 с.

Тоpчинов Е. Религии мира: Опыт запредельного. Психотехника и тpанспеpсональные состояния. Санкт-Петербург : Центр «Петербургское Востоковедение», 1998. 422 с.

Уотс А. Путь дзэн. Киев : София, 1993. 320 с.

Файнфельд И. Трансформация сознания в дзэн-буддизме. Вестник ДВГСГА. Серия «Гуманитарные науки». 2010. № 1 (4). С. 95–113.

Фромм Э. Дзен-буддизм и психоанализ. По ту сторону порабощающих нас иллюзий. Дзэн-буддизм и психоанализ. Москва : АСТ, 2010. С. 215–313.

Хаксли О. Заметки о дзэн. Антология дзен. Санкт-Петербург : Наука, 2004. С. 47–55.

Хоружий С. Фонарь Диогена. Москва : Прогресс-Традиция, 2010. 960 с.

Хоружий С. Практика Дзэн с позиций синергийной антропологии. Философская антропология. 2015. № 1 (2). С. 184–199.

Ши Х. Развитие дзэн-буддизма в Китае. Антология дзэн. Санкт-Петербург : Наука, 2004. С. 15–47.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-11-29