ПОСТПРАВДА ТА КРИТИЧНЕ МИСЛЕННЯ: ІДЕОЛОГІЧНІ ІМПЛІКАЦІЇ В ОСВІТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2522-4700.43.13

Ключові слова:

постправда, критичне мислення, самоактуалізація, ідентичність, соціальна активність, самовиховання, освіта

Анотація

Статтю присвячено розгляду ідеологічних трансформацій світоглядного знання, безпосередньо пов’язаних із функціонуванням суспільної уяви та формуванням як групової, так і індивідуальної ідентичності людини, а також осмисленню соціокльтурної динаміки, пов’язаної з постанням ситуації постправди та впровадженням настанов, стратегій, технік, практик і методології критичного мислення в царині освіти. Метою статті є розгляд феномену постправди в сучасному інформаційному полі у взаємозв’язку з концепцією критичного мислення та їх експлікаціями в соціальному інституті освіти. Основну увагу приділено філософському осмисленню зазначених феноменів у контексті філософсько-антропологічного виміру тенденцій розвитку соціально- комунікативної сфери існування людини. Методологічними засадами є філософія інформації, розвиток парадигми трансгуманізму, пошуки сучасної освітньої теорії та практики, соціальної філософії. У статті розглянуто сутнісні передумови і наслідки для гуманітарної сфери загалом і освіти зокрема наявного стану речей з недостатньою філософською артикульованістю понять постправди і критичного мислення. Наукова новизна. У статті доведено амбівалентний характер кореляції між феноменом постправди та концепцією критичного мислення принагідно до соціального інституту освіти та сфери соціальної уяви. Висновки. З’ясовано, що критичне мислення, оперте лише на настанову скептицизму, функціонує як передумова та смислодеструктивний елемент постправди як теоретичної конструкції та когнітивного механізму. Підкреслено загрозу дегуманізації проблемного поля сучасної гуманітаристики поза актуалізацією символічних та аксіологічних підстав людської ідентичності, що є актуальним як для наукового дискурсу, так і для сфери освіти. Наголошено на необхідності гуманістичної реінтерпретації критичного мислення людини, експлікованого в її соціальній активності, набутті ідентичності та самоактуалізації.

Посилання

Defining Critical Thinking, 1987, The Foundation for Critical Thinking, www.criticalthinking.org/pages/definingcritical-think-ing/766

Ennis, R., 2008, Nationwide Testing of Critical Thinking for Higher Education: Vigilance Required, Teaching Philosophy, Vol. 31, No. 1, р. 1–26.

Facione, P., 2000, The Disposition Toward Critical Thinking: Its Character, Measurement, and Relationship to Critical Thinking Skill, Informal Logic, Vol. 20, No 1, р. 61–84.

Gartner’s 2015 Hype Cycle for Emerging Technologies Identifies the Computing Innovations That Organizations Should Monitor, Gartner, 18 August, https://www.gartner.com/en/newsroom/press-releases/2015-08-18-gartners-2015-hypecycle-for-emerging-technologies-identifies-the-computing-innovations-that-organizations-should-monitor

Jasiński, K., 2015, Nature of Religious Truth, Studia Warmińskie, Vol. 52, p. 23–36.

Kirkpatrick, A., 2017, Understanding in a Post-Truth World: Comprehension and Co-Naissance as Empathetic Antidotes to Post-Truth Politics, Cosmos and History: The Journal of Natural and Social Philosophy, Vol. 13, No. 3, р. 312–335.

Kretov, P.V., Kretova, O.I., 2017, Symbolic Landscape of Consciousness: Man between Representationalism, Functionalism and Relativism, Anthropological Measurements of Philosophical Research, Vol. 12, р. 40–49. DOI: https://doi.org/10.15802/ampr.v0i12.119122

Lipman, M., 2003, Thinking in Education. Cambridge, MA: Cambridge University Press.

Marchenko, O.V., Kretov, P.V., 2019, Philosophy of Information and Transhumanism: Explications of Philosophical Anthropology, Anthropological Measurements of Philosophical Research, Vol. 16, р. 102–115. DOI: https://doi.org/10.15802/ampr.v0i16.188847

McIntyre, L., 2018, Post-Truth, MIT Press Essential Knowledge series.

Olubiński, A., 2018, Aktywność i działanie jako forma edukacji do samorealizacji czy zniewolenia? Kraków: Impuls.

One Internet. Final Report of the Global Commission on Internet Governance, 2016, Center for International Governance Innovation, June, 21, https://www.cigionline.org/publications/one-internet

Owen, T., 2018, Domestic policy for data governance ungoverned space: how surveillance capitalism and AI undermine, Center for International Governance Innovation, March, 20, https://www.cigionline.org/articles/ungoverned-space

Siegel, H., 1991, The Generalizability of Critical Thinking, Educational Philosophy and Theory, Vol. 23, No. 1, р. 18–30.

Spratt, H.E., Agosto, D.E., 2017, Fighting Fake News: Because We All Deserve the Truth: Programming Ideas for Teaching Teens Media Literacy, Young Adult Library Services, Vol. 15, No. 4, р. 17–21.

Tama, M., 1989, Critical Thinking has a Place in Every Classroom, Journal of Reading, Vol. 33, No. 1, р. 64–65.

Taylor, Сh., 1989, Sources of the Self: The Making of Modern Identity, Harvard University Press.

Tsipursky, G., Votta, F., Roose, K.M., 2018, Fighting Fake News and Post-Truth Politics with Behavioral Science: The Pro-Truth Pledge, Behavior and Social Issues, 27, р. 47–70.

Uribe-Enciso, O., Uribe-Enciso, D., Vargas-Daza, M., 2017, Critical thinking and its importance in education: some reflections, Rastros Rostros, Vol. 19, N 34, р. 78–88.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-11-29