ЦИФРОВА РИТОРИКА: СПЕЦИФІКА ТА ПЕРСПЕКТИВИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2522-4700.44.3

Ключові слова:

риторика, цифрова риторика, діджиталізація, цифровий текст, релаксація, онлайн-спілкування.

Анотація

Діджиталізація всіх сфер життєдіяльності людини веде до значних змін і в науковій сфері, зокрема й в риториці. Виникнення цифрової риторики як нового етапу в риториці зумовлено змінами, які спричинені особливостями комунікативних процесів сьогодення. У статті розглядається низка питань пов’язаних із визначенням специфічних рис притаманних новому етапу риторики, а саме цифровій риториці. Крім того, досліджується взаємодія цифрової риторики з теоретичними надбаннями інших етапів у розвитку риторичної науки. Для цього канони класичної риторики (інвенція, диспозиція, елокуція, меморія, акція) зіставляються з цифровою риторикою і додатково розглядається ще один розділ риторики (релаксація) відповідно до вимог цифрової риторики. Метою статті є дослідити основні риси та перспекти- ви цифрової риторики. Методологічні засади. Результати дослідження отримані завдяки застосуванню таких методів: порівняльно-історичного методу для розгляду поняття «циф- ровий текст», а також при порівнянні понять «жива» промо- ва та «цифровий текст»; компаративного аналізу при розгляді зіставлення теорій класичної і цифрової риторики; а також застосовуються методи аналізу й синтезу. Наукова новизна. Авторкою обґрунтовується наслідування цифровою риторикою здобутків попередніх етапів у розвитку риторики (класичної риторики та неориторики) з їх удосконаленням відповідно до вимог сучасності. Висновки. Поняття «цифровий текст» слід розуміти як нефіксований та інтерактивний, де читач може змінити його, стати й одночасно письменником. Крім того, цифровий текст доречно розглядати в контексті понят- тя «spime» (своєрідні джерела передачі інформації). Канони класичної риторики можливо застосовувати й для цифрової риторики з пристосуванням їх до реалій сьогодення.

Посилання

Етичний кодекс університетської спільноти. Ухвалений на Конференції трудового колективу Київського національного університету імені Тараса Шевченка, протокол № 2 від 27.12.2017 р., 12 с. URL: http://www.univ.kiev.ua/pdfs/official/ethical-code/Ethical-code-of-theuniversity- community.pdf (дата звернення 11.02.2022).

Крикун В. Ю. Риторика : навч. посіб. К. : ВПЦ «Київський університет», 2019. 224 с.

Пам’ятка норм етичної поведінки для учасників освітнього процесу Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Затверджений Вченою радою Київського національного університету імені Тараса Шевченка, протокол № 5 від 10.11.2021 р., 4 с. URL: http://senate.univ.kiev.ua/wp-content/uploads/2021/11/Памятка-норм- етичної-поведінки-для-учасників-освітнього-процесу-КНУ.pdf (дата звер- нення 11.02.2022).

Цицерон. Об ораторском искусстве : трактаты / Пер. с лат. М. Л. Гас- парова, Ф. А. Петровского. Спб. : Азбука, Азбука-Аттикус, 2021. 496 с.

Buchanan R. Declaration by Design: Rhetoric, Argument, and Demonstration in Design Practice. Cambridge, MA : MIT Press. Design Issues. 1985. 2(1), Р. 4–22. DOI: https://doi.org/10.2307/1511524

Eyman D. Digital Rhetoric: Theory, Method, Practice. MI : University of Michigan Press, 2015. 173 р. DOI: https://doi.org/10.3998/ dh.13030181.0001.001

Eyman D. Looking Back and Looking Forward: Digital Rhetoric as Evolving Field. Enculturation. 2016. Issue 23. URL: http://enculturation.net/ looking-back-and-looking-forward (дата звернення: 27.07.2021).

KNU Teach Week – підвищення кваліфікації для викладачів Університету, 2021. URL: http://www.univ.kiev.ua/news/11415 (дата звернення 14.12.2021).

Lanham R. The Electronic Word: Democracy, Technology, and the Arts. Chicago : University of Chicago Press, 1993. 302 p.

Lanham R. The Implications of Electronic Information for the Sociology of Knowledge. Leonardo. 1994. Vol. 27(2). Рp. 155–163. DOI: https://doi.org/10.2307/1575985

Losh E. Defining Digital Rhetoric with 20–20 Hindsight. Digital Rhetoric Collaborative. 2012. URL: https://www.digitalrhetoriccollaborative. org/2012/06/25/defining-digital-rhetoric-with-20-20-hindsight/ (дата звернення: 28.07.2021). 12. Losh E. Virtualpolitik: An Electronic History of Government Media- Making in a Time of War, Scandal, Disaster, Miscommunication, and Mistakes. Cambridge, MA : MIT Press, 2009. 432 p.

Zappen J. P. Digital rhetoric: Toward an integrated theory. Technical Communication Quarterly. 2005. 14(3). pp. 319–325. DOI: https://doi.org/10.1207/s15427625tcq1403_10

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-05-20