ФАТАЛІЗМ СТОІЧНОГО СВІТОГЛЯДУ І АНТРОПОЛОГІЧНА СИТУАЦІЯ НАШИХ ДНІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2522-4700.44.12

Ключові слова:

стоїцизм, становлення суб’єктивності, реальна філософія, мистецтво як філософський текст, «Щиголь» Д. Тартт.

Анотація

Мета роботи. Метою статті є осмислення ситуації сучасної людини у контексті суголосного читання Марка Аврелія і книги Донни Тартт «Щиголь. Методологія. У статті застосований метод поглибленого рефлексивного читання, що передбачає таку критико-аналітичну експлікацію, яка стосується не стільки самого твору, скільки тих рис антропологічної ситуації, свідченням яких в даному випадку постає мистецтво. Теоретичною основою дослідження є таке розуміння філософії, коли вона постає самосвідомістю думки, з’ясуванням шляху формування суб’єктивності. Наукова новизна. Якщо академічне історико-філософське коментування концентрується навколо питань узгодженості гармонійного життя з принципами розуму і розкриттям специфіки розуміння його, то для сучасного сприймання характерне евдемоністичне сприймання, коли чесноти і пізнання значущі тією мірою, якою вони дають можливість зберегти спокій у душі і тим не менше досягти успіху. Стверджується, що логіка щасливого життя має дещо сумний відтінок – це життя у гармонії з всесвітом, над яким людина не має прямого контролю, отже людська до переродження постає ефемерною. Філософський зміст нівелюється до техніки психологічної стійкості. На противагу соціальній терапії поп-стоїцизму мистецтво, яке орієнтується на класичну тему становлення людського в людині, засвідчує вихід людини у вимір реального філософствування, відмінного від практик психологічного заспокоєння. Висновки. Сучасне евдемоністичне відродження стоїцизму приводить до викривлення стоїчної програми: звернення до еволюційної теорії розуміння людських емоцій і цінностей редукує людське буття до життя, що розуміється біологічно, і це обумовлює зневагу до філософії, якщо вона не постає терапевтичним засобом рівноваги і спокою. Технічно-свідоме вироблення установки на невразливість блокує творчі здатності людини підніматися над самою собою і долати власні обмеженості. У секулярній цивілізації засобом виходу за межі поцейбічного стає класичне мистецтво, приймаючи на себе традиційне релігійне завдання – любити те, над чим Смерть не владна.

Посилання

Ищенко Е.Н., Попова М.К. Экфрасис как структурообразующий элемент художественного мира и маркер современного отношения общества к искусству в романе Д. Тартт «Щегол». Вестник Балтийского федерального университета им. И. Канта. Сер.: Филология, педагогика, психология. 2016. № 2. С. 66–73.

Кант И. Спор факультетов ; [пер. с нем. Ц.Г. Арзаканян, Д. Копцев, М. И. Левина]. Спор факультетов. Калининград : Изд-во КГУ, 2002. С. 25–274.

Марк Аврелій. Наодинці з собою: роздуми. Пер. з грецької: Ростислав Паранько. Львів : Апріорі, 2018. 184 с.

По Едгар. Поезії ; пер. Анатолія Онишко. URL: https://coollib.net/ b/371220-edgar-allan-po-poeziyi/read

Седакова Ольга. Посредственность как социальная опасность. Клуб «Белингва» URL: https://omiliya.org/article/posredstvennost-kak-sotsialnayaopasnost- klub-belingva-olga-sedakova.html

Столбова Н.В., Железняк В.Н. Опыт искусства в романе Д. Тартт «Щегол». Вестник ПНИПУ. Культура. История. Философия. Право. 2017. № 4. С. 74–81. DOI: 10.15593/perm.kipf/2017.4.09

Тартт Д. Щиголь. Харків : Книжковий Клуб «Клуб Сімейного Дозвілля», 2016. 816 с.

Турышева О. Достоевский, Сибирь и русский человек в романе Донны Тартт «Щегол». Quaestio Rossica. Т. 8. 2020. № 1. С. 119–131. DOI .15826/qr.2020.1.451

Corrigan Y. Donna Tartt’s Dostoevsky: Trauma and the Displaced Self. Comparative Literature. Vol. 70. 2018. Iss. 4. P. 392–407. DOI 10.1215/00104124–7215462.

Cuenca M. “To Love What Death Doesn'’t Touch”. Questioning Capitalist Masculinity in Donna Tartt’s The Goldfinch. Masculinities and Literary Studies: Intersections and New Directions / ed. by J. M. Armengol, M. Bosch-Vilarrubias, À. Carabí, T. Requena-Pelegri. N. Y. : Routledge, 2017. P. 181–189.

Farkas Carol-Ann. The literary breakdown in Donna Tartt’s The Goldfinch. Boston, Massachusetts, United States. URL: https://hekint. org/2020/07/07/the-literary-breakdown-in-donna-tartts-the-goldfinch/

Heineman H.K. David Copperfield and the Goldfinch: The Coming of Age Novel in Two Centuries. Midwest Quarterly. Vol. 57. 2015. № 1. Р. 23–36.

Holiday Ryan, Hanselman Stephen. The Daily Stoic Journal : 366 Days of Writing and Reflection on the Art of Living. Profile Books Ltd, 2020. 384 p.

Irvine William. A Guide to the Good Life: The Ancient Art of Stoic Joy. Oxford: Oxford University Press, 2009. 315 р.

Robertson Donald. Stoicism and the Art of Happiness : Practical wisdom for everyday life: embrace perseverance, strength and happiness with stoic philosophy. Publisher John Murray Press, 2018. 304 р.

Robertson Donald. How to Think Like a Roman Emperor: The Stoic Philosophy of Marcus Aurelius. New York: St. Martin’s Press, 2019. 293 р.

Robertson Donald. The Philosophy of Cognitive-Behavioral Therapy: Stoicism as Rational and Cognitive Psychotherapy. London: Karnac, 2010. 318 р.

Sellars John. Lessons in Stoicism : What Ancient Philosophers Teach Us about How to Live. Penguin Books Ltd, 2020. 96 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-05-20