ДЕЯКІ КРИТИЧНІ ЗАУВАЖЕННЯ НА ДУМКУ МИХАЙЛА ДРАГОМАНОВА ПРО ВІДСУТНІСТЬ СИСТЕМАТИЧНОГО СВІТОГЛЯДУ ТА СИСТЕМАТИЧНОЇ ОСВІТИ У ТАРАСА ШЕВЧЕНКА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2522-4700.44.14

Ключові слова:

Т. Шевченко, М. Драгоманов, систем- на освіта, цілісний світогляд, антична культура, культура просвітництва, класична німецька філософія.

Анотація

Метою статті є дослідження рівня теоретичності поглядів Тараса Шевченка. Переосмислення спадщини видатного українця є, як ніколи, актуальною справою. А однозначної позиції щодо його теоретичних ідей немає як у основоположників української теоретичної думки (М.П. Драгоманов), так і в сучасних дослідників. Тому науковою новизною статті можна вважати виявлення ряду фактів, які суперечать поширеній думці про те, що Тарас Шевченко був «талановитим самородком», і, навпаки, свідчать про наявність у нього всіх умов для отримання дуже якісної, як на той час, освіти і формування систематичного, цілісного, передового для його доби світогляду. Тобто автори беруться спростувати напівмістичний погляд на Тараса Шевченка, згідно якого його хист з’явився «з нічого», без відповідної освіти, без будь-якого впливу на нього сучасної йому теоретичної думки, ба, навіть без будь-яких особливих зусиль з його сторони. Для досягнення поставленої мети було використано метод підбору фактів, які підтверджували б робочу гіпотезу, згідно якої освіта, яку отримував Тарас Шевченко, в основних рисах цілком відповідала тому рівню, на якому знаходилася тодішня освіта взагалі. Оскільки автори розуміють, що такий метод не можна назвати неупередженим, було застосовано також компаративний метод, за допомогою якого було проведено порівняння освіти Т. Шевченка та Л. Толстого. При цьому широко використовувався контент-аналіз художніх творів самих письменників про свою освіту – «Автобіографії» та повісті «Княгиня» Тараса Шевченка, і повістей «Дитинство» та «Отроцтво» Льва Толстого. Велику увагу в статі зосереджено на підборі і аналізі тих фактів, які свідчать, що величезний вплив на формування світогляду Тараса Шевченка мало його досить ґрунтовне знайомство з основами античної культури, ідеями французького та німецького просвітництва і класичної німецької філософії.

Посилання

Галич А.И. Опыт науки изящного. Русские эстетические трактаты первой трети XIX в. В 2-х т. Т. 2. веб-сайт. URL: http://az.lib.ru/g/galich_a_i/ text_1825_opyt_nauki.shtml (дата звернення: 30.03.2022)

Герої та знаменитості в українській культурі : [кол. монографія]. ред.-упоряд. О. Гриценко. К. : [УЦКД], 1999. С. 97–165.

Григорович В.И. Избранные труды. СПб. : Лема, 2012. 480 с.

Драгоманов М. П. Вибране («...мій задум зложити очерк історії цивілізації на Україні»). К. : Либідь, 1991. 688 с.

Жадько В. Оточення Шевченка. Ян Рустем. URL: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=12549 (дата звернення: 30.03.2022)

Жадько В. Тарас Шевченко і Софія Енгельгардт. URL: https://skrynka-pandory.blogspot.com/2017/03/blog-post_356.html (дата звер- нення: 30.03.2022).

Зайцев П. Життя Тараса Шевченка. Нью-Йорк – Париж – Мюнхен : 1955. 400 с.

Котяш І. Інтерпретація постаті Т. Шевченка у сучасних українських та польських працях. URL: https://md-eksperiment.org/post/20190304- interpretaciya-postati-t-shevchenka-u-suchasnih-pracyah (дата звернення: 30.03.2022)

Микитенко Ю. Античність у творчості Тараса Шевченка. Вісник НТШ. 2011. № 46. С. 16–21.

Пріцак О. Шевченко – пророк. К. : 1993 рік. 33 с.

Рожкова І.Г. Грецькі античні мотиви в творчості Тараса Шевченка та їх тлумачення з погляду неоелліністики. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Сер.: Філологія. 2020, № 46, том 2. С. 92–96.

Скляренко Г. Я. Інтерпретації образа Тараса Шевченка в українському мистецтві ХХ століття URL: file:///C:/Users/Admin/ Downloads/44%20 (1).pdf (дата звернення: 30.03.2022).

Спогади про Тараса Шевченка. Упоряд. і приміт. В. С. Бородіна і М. М. Павлюка; передм. В. Є. Шубравського. К. : Дніпро, 1982. 547 с.

Толстой Л. Дитинство URL: https://www.ukrlib.com.ua/world/printit. php?tid=8398 (дата звернення: 30.03.2022).

Федько А.В. Еволюція образу Тараса Шевченка в українському мистецтві кінця ХХ–ХХІ століття . Молодий вчений, № 5(20), ч. 4, К. : 2015. С. 66–69.

Франко І. Я. Тарас Шевченко. Зібрання творів: В 50-ти т. К. : 1983, т. 39, с. 248–255.

Чавдаров С.Х. Педагогічні ідеї Тараса Григоровича Шевченка. К. : Радянська школа, 1953. 208 с.

Шевченківська енциклопедія в 6 томах: К. : НАН України. Ін-т л-ри ім. Т.Г. Шевченка. 2015. Том 5. 1040 с.

Шевченко Т. Г. Біографія. К., 1984. 560 с.

Шевченко Т.Г. Автобіографія. Зібрання творів: У 6 т. К. : Наукова думка, 2003. Т. 5. С. 191–193.

Шевченко Т.Г. Близнецы. Зібрання творів: У 6 т. К. : Наукова думка, 2003. Т. 4. С. 11–119.

Шевченко Т.Г. Усні оповідання, записані іншими особами Зібрання творів: У 6 т. К. : Наукова думка, 2003. Т. 4. С. 327–334.

Шевченко Т.Г. Художник. Зібрання творів: У 6 т. К. : Наукова думка, 2003. Т. 4. С. 120–207.

Шевченко Т.Г. Щоденник. Зібрання творів: У 6 т. К. : Наукова думка, 2003. Т. 5. С. 9–187.

Martynova K. Taras Shevchenko: Ukrainian Liberty Idol. 5.03.2022. URL: https://www.dailyartmagazine.com/taras-shevchenko-a-ukrainianliberty- idol/ (дата звернення: 30.03.2022)

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-05-20