ДО ПРОБЛЕМИ ФОРМУВАННЯ НАУКОВОЇ РАЦІОНАЛЬНОСТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2522-4700.44.16

Анотація

Метою статті є аналіз соціокультурних та когнітивних структур, які, сформувавшись у античній Греції, детермінували оформлення наукової раціональності як такої. Методологічними засадами дослідження виступив історико-порівняльний метод, який використовувався нами під час аналізу традиційних та нетрадиційних форм соціальності та культури, а також основні принципи герменевтики. Наукова новизна. Сучасне інформаційне суспільство засновано на ідеалах та нормах наукової раціональності і цілковито залежить від розвитку науки та впровадження новітніх технологій. Практично все що нас оточує, задовольняє наші потреби, робить щасливими тощо в тій чи іншій мірі – результат плідної наукової роботи та наукових досягнень. Отже, сьогодні проблема формування наукової раціональності перетворюється із суто теоретичної філософської проблеми на проблему, яка має «життєво-практичний» зміст. Сучасна наука все більш прагне до саморефлексії, наполегливо намагається дослідити умови та причини свого зростання, а тому виникає нагальна потреба розглядати проблему формування та становлення наукової раціональності в широкому соціокультурному контексті, який дозволить поєднати в певну цілісність можливості філософії, соціології пізнання, філософії культури тощо. Висновки. Результати нашого дослідження свідчать про те, що проблема формування наукової раціональності є на сьогодні дуже важливою і потребує серйозного обговорення та прояснення зі сторони соціології пізнання та філософії й морфології культури. Проведений нами аналіз соціальних та культурних детермінант, що призвели до появи наукової раціональності у Давній Греції, демонструє, що виникнення та розвиток науки були результатом сутнісних світоглядних, когнітивних та соціокультурних зрушень у тілі грецької традиційної соціальності та культурі. Тому на сьогодні необхідно ретельно досліджувати ці процеси, прогнозуючи розвиток та трансформацію науки на майбутнє.

Посилання

Андреев Ю.В. Античный полис и восточные города-государства. Античный полис. 1979. Вып. 5. С. 8–28.

Вернан Ж.П. Происхождение древнегреческой мысли / Пер. с франц. Москва : Прогресс, 1988. 224 с.

Боннар А. Греческая цивилизация: От Иллады до Парфенона/ Пер. с франц. О.В. Волкова. Москва : Ис-во, 1992. Т. 1. 296 с.

Гайденко П.П. Научная рациональность и философский разум. Москва : Прогресс-Традиция, 2003. 528 с.

Гайденко П.П. Эволюция понятия науки: Становление и развитие первых научных программ. Москва : Наука, 1980. 568 с.

Зайцев А.И. Культурный переворот в Древней Греции VII–V вв. до н.э. Ленинград : ЛГУ, 1985. 208 с.

Ильин В.В. Проблема начала науки. Вопросы истории естествознания и техники. 1984. № 2. С. 31–42.

Лосев А. Ф. История античной эстетики: ранняя класика. Москва : Высшая школа, 1963. 584 с.

Луман Н. Эволюция науки. Эпистемология и философия науки. 2017. Т. 51. № 1. С. 213–233.

Петров М.К. Язык, знак, культура. Москва : Наука, 1991. 328 с.

Писарев А., Гавриленко С. В поисках ускользающего объекта: наука и её история. Логос. 2020. Т. 30. № 1. URL: https://logosjournal.Ru/upload/ iblock /99e /Logos%201-2020_Press-7-34.pdf (дата звернення: 27.12.2021).

Стёпин В.С. Специфика научного познания и социокультурные предпосылки его генезиса. Наука и культура. Москва : Наука, 1984. С. 138–159.

Фролов Э. Д. Факел Прометея: Очерки античной общественной мысли. Ленинград : ЛГУ, 1981. 160 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-05-20