ТРАНСГУМАНІСТИЧНІ ТА ГЛОБАЛІЗАЦІЙНІ ТРАНСФОРМАЦІЇ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2522-4700.47.9

Ключові слова:

глобалізація, трансгуманізм, освіта, знання, мислення, інформація, суспільство

Анотація

Мета дослідження. У статті розглядається вплив різноманітних тенденцій глобалізації на стан сучасної вищої освіти. Методологія. Дослідження є діалектичним відтворенням логіки відносин знання та навичок, наукових статусів та компетентностей, людських потреб та бізнесових замовлень в процесі отримання вищої освіти. Наукова новизна. У статті аргументується ідея про те, сутність освіти як такої та вищої зокрема істотно трансформується під впливом глобалістських тенденцій: уніфікації змісту, зростання ролі запитів з боку військопромислового комплексу, нестримного розвитку високих технологій, впливу сучасних технологій на людський спосіб життя загалом. Результатами цього стає поступове соціальне розшарування вищої освіти та перетворення її на важіль задоволення інтересів транснаціональних угрупувань; істотна зміна місця і ролі людини у світі як суб’єкта пізнання та освіти; поступове знецінення та деантропологізація вищої освіти внаслідок поширення опосередковуючих, відчужених методик отримання знання та зниження ролі викладача у освітньому процесі; розмивання меж між знанням та інформацією, істотне зниження творчого потенціалу вищої освіти. Ці процеси прискорюються зростанням впливу високих технологій, які зміцнюють ідеї трансгуманізму як перспективного проекту докорінної зміни сутності людини як виду Homo Sapiens. Висновок. Зазначені тенденції та закономірності свідчать про те, що у майбутньому окреслюється можливість формування абсолютно невиробничої сфери послуг, яка розвивається виключно силами високих технологій за мінімальної присутності творчої людської думки, перетворюючи представників інтелектуальної сфери на прекаріат – інтелектуалів-пролетарів, які водночас мають належний рівень вищої освіти і є цілковито вузькими спеціалістами, абсолютно безпорадними у ситуаціях розв’язання універсальних, широких завдань зокрема гуманітарного характеру.

Посилання

Dewey J. Democracy and Education. An Introduction to the Philosophy of Education. N. Y.: Macmillan Campany, 1921. 438 pp.

Standing G. The Precariat: The New Dangerous Class. London: Bloomsbury Academic, 2011. 198 pp.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-21