ФІЛОСОФСЬКІ ТЕНДЕНЦІЇ СУЧАСНОГО УКРАЇНСЬКОГО МИСТЕЦТВА
DOI:
https://doi.org/10.24919/2522-4700.48.2Ключові слова:
сучасне мистецтво, українське мистецтво, філософські тенденції.Анотація
Анотація. Метою статті є виявлення та обґрунтування філософських тенденцій сучасного українського мистецтва. Методологія дослідження базується на основних положеннях загальнонаукових методів аналізу, синтезу, узагальнення. Також використано синергетичний підхід, який забезпечив можливість розглядати у взаємодії філософію і мистецтво як форми суспільної свідомості і феномени культури. Наукова новизна роботи пов’язана із виявленням філософських тенденцій сучасного українського мистецтва та введенням фактора російсько-української війни (з 2014) як чинника виникнення певних тенденцій (флуктуацій) у сучасному мистецтві. Філософські тенденції сучасного мистецтва виявляємо в інтелектуально-раціональному відображенні дійсності художньо-виражальними засобами різноманітних мистецьких явищ, течій і форм – інтелектуалізму, перформансу, симулякру, віртуальної/доповненої реальності, бодіарту, екоарту, фотореалізму в живописі, акцентованої еклектичності, гіперреалізму, еротичності, толеруванні кітчу, стиранні меж між високим, піднесеним, героїчним і низьким мистецтвом, мистецькій утилізації відпрацьованих артефактів (зокрема, воєнних, зібраних з полів бойових дій російсько-української війни (з 2014 року), естетизації жахливого, потворного, пошуку/утвердженні/змінах ідентичності, масмедійності, іронії, комерціалізації мистецької діяльності, «політизації мистецтва» тощо. Висновки. Сучасне мистецтво є сукупністю сформованих у другій половині ХХ століття художньо-виражальних засобів і форм, що забезпечують концептуальне відображення проблематики взаємин особистості та суспільства, що відтворені у медіамистецтві, а також у традиційних видах мистецтва. Філософські тенденції сучасного українського мистецтва – це екзистенційна потреба його суб’єкта (творця і споживача) відтворити художньо-естетичний самовияв сьогодення, гармонізувати буття, пізнати його сенс, визначити своє місце у ньому.
Посилання
Крижня М. Вуличний художник зі світовим ім’ям: хто такий Бенксі? Суспільне. Культура від 18.11.2022. URL: http://surl.li/qieqs
Ланюк Є. Політика і мистецтво. Історичний взаємозв’язок : монографія. Львів : ЛНУ імені Івана Франка, 2017. 244 с.
Положення про Експертну раду Міністерства культури України з питань сучасного мистецтва. Затверджено Наказом Міністерства культури України 02.12.2016 № 1130. URL: http://surl.li/scapw
Проценко О.П., Гаплевська О.І. Філософія і мистецтво: існування в єдності і самостійності. Харків : Національний аерокосмічний університет ім. М.Є. Жуковського «Харківський авіаційний інститут», 2023. URL: http://surl.li/scarc
Тітенков Є. Інтеграційні процеси екологічного мистецтва та сучасних технологій. Художня культура. Актуальні проблеми : науковий журнал. Випуск 15. Частина 2. 2019. С. 74–77. URL: http://surl.li/scarh
Франко І. Із секретів поетичної творчості. Повне зібрання творів: у 50 томах. Том 31. Київ : Наукова думка, 1981. С. 45–119.
Шариков Д.І. Онтологія неокласицизму в хореографічній культурі, а також ґенеза у балетному театрі нового класичного напряму ХХ – початку ХХІ століття. Innovative solutions in modern science. № 8 (8), 2016. URL: http://surl.li/scasm
Шевченко А., Кугай А., Клюцевська А., Гапон А. Ґенеза CG-мистецтва та візуальної стилістики гри. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Педагогічні науки. Випуск 3. 2022. 419 с. С. 389–397. URL: http://surl.li/scasq
Dippel H. Rolland. Ballett-Uraufführung in Lviv: Romeo und Julia bei den Huzulen. 2023. URL: http://surl.li/sbvaj
Harsin Jayson. Post-Truth and Critical Communication Studies. 18.12.2018. URL: http://surl.li/scatc
Espeland Todd. Laban advanced characterization. 2023. URL: http://surl.li/scauk