ВПЛИВ ГЛОБАЛІЗАЦІЇ НА СТРУКТУРУ, ЗМІСТ І РОЛЬ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2522-4700.48.5

Ключові слова:

структурні зміни, зміст освіти, міжнародна співпраця, інноваційні навички, освітня політика, управління в освіті, міжкультурна компетентність.

Анотація

Анотація. Глобалізація поступово змінює парадигму вищої освіти, її структуру, зміст та призначення. Одним із найбільших глобалізаційних впливів на розвиток освіти в України є військова активність по всьому світі і зокрема російсько-українська війна. Для відновлення української економіки після війни потрібні кваліфіковані спеціалісти, які завдяки отриманій освіті, знанням та досвіду зможуть наполегливо працювати над відбудовою та подальшим конкурентним розвитком країни. Актуальність дослідження полягає в тому, що глобалізація вимагає від вищої освіти не лише адаптації до зовнішніх змін, але й активної ролі у формуванні нової глобальної економічної, соціальної та культурної реальності. Заклади вищої освіти мають стати центрами інновацій та розвитку відповідно до потреб сучасного глобалізованого світу. Метою статті є формування комплексного підходу до вивчення напрямів розвитку вищої освіти в умовах глобалізаційних впливів. Методологічними засадами дослідження стали аналіз та синтез наявної літератури, порівняльний метод для оцінки різних підходів до освітньої політики, а також абстрактно-логічний метод для теоретичного обґрунтування висновків. Наукова новизна дослідження полягає у визначенні напрямів для адаптації вищої освіти до глобалізаційних викликів, зокрема в оновленні освітніх програм, реформуванні управлінських структур та зміцненні міжнародної співпраці. Висновки. За результатами дослідження встановлено, що вища освіта потребує проведення реформ, які відповідають глобалізаційним перетворенням. З’ясовано, що зміни у структурі передбачають перегляд управлінських моделей та забезпечення більшої автономії закладам освіти, що дозволить їм більш ефективно адаптуватися до міжнародних освітніх тенденцій та викликів. Щодо змісту вищої освіти, то необхідно зосередитися на інтеграції міжнародних стандартів та практик, оновленні навчальних програм з метою розвитку критичного мислення, цифрової грамотності та міжкультурної компетентності студентів. Обґрунтовано, що глобалізація вимагає від вищої освіти не лише реагування на зовнішні зміни, але й активного лідерства у формуванні нового глобального освітнього ландшафту.

Посилання

8 професій, які будуть найбільш затребувані після війни. Закон. Бізнес. 2022. URL: https://zib.com.ua/ua/151088.html (дата звернення: 16.03.2024).

Бебко С. Основні тенденції глобалізації вищої освіти. 2020. URL: https://er.knutd.edu.ua/bitstream/123456789/16860/1/PIONBUG_2020_P052-053.pdf (дата звернення: 18.03.2024).

Квіт С. Усе має змінитися: десять кроків з реформування вищої освіти після війни. Дзеркало тижня. 2022. URL: https://zn.ua/ukr/EDUCATION/use-maje-zminitisja-desjat-krokiv-z-reformuvannja-vishchojiosviti-pislja-vijni.html (дата звернення: 15.03.2024).

Кречетова Д. На відновлення треба 9 млрд доларів: у МОН розповіли, скільки освітніх закладів знищила РФ. Економічна правда. 2022. URL: https://life.pravda.com.ua/society/2022/09/19/250512/ (дата звернення: 18.03.2024).

Натрошвілі С.Г. Стратегічне управління вищим навчальним закладом: теорія, методологія, практика : монографія. Київ : КНУТД, 2015. 320 с.

Освітній процес в умовах воєнного стану в Україні : матеріали всеукр. наук.-педагогічн. підвищ. кваліф., м. Одеса, 3 трав. – 13 черв. 2022 р. Одеса : Видавничий дім «Гельветика», 2022. 504 с.

Сенько У. Які професії будуть найбільш затребуваними та найкраще оплачуваними після війни : аналітика. Lviv Media. 2022. URL: https://lviv.media/ekonomika/61701-yaki-profesiyi-budut-najbilsh-zatrebuvanimi-tanajkrashe-oplachuvanimi-pislya-vijni-analitika/ (дата звернення: 16.03.2024).

Терепищий С.О. Українська освіта в умовах війни. Київ : Вид-во НПУ імені М.П. Драгоманова, 2020. 234 с.

Шацька З. Адаптація закладів вищої освіти України до умов воєнного стану. Київський національний університет технологій та дизайну. 2021. № 1. URL: https://er.knutd.edu.ua/bitstream/123456789/20211/1/PIONBUG_2022_P053-054.pdf (дата звернення: 18.03.2024).

Шевчук І.Б., Шевчук А.В. Освітня аналітика крізь призму війни: виклики та можливості для вищої школи України. Економіка та суспільство. 2022. № 39. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-39-80

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-05-30