АКСІОСФЕРА ВІРТУАЛЬНОГО МИСЛЕННЯ ЯК СУЧАСНА ФІЛОСОФСЬКА ПРОБЛЕМА
DOI:
https://doi.org/10.24919/2522-4700.48.7Ключові слова:
аксіосфера, свідомість, інформація, віртуальне середовище, комунікація, мімікрія, реальність, залежність, індивідуальність.Анотація
Анотація. Метою статті є дослідження ціннісного простору віртуального середовища комунікації в контексті формування нової ціннісної парадигми, що притаманна сучасному інформаційному суспільству. Методологія наукової праці спирається на метод критичного аналізу, аналітичний та описовий методи дослідження, в роботі використовується феноменологічний та соціально- філософський підходи. Наукова новизна статті представлена тим, що аналізується саме ціннісний простір аксіосфери віртуального мислення, що перебуває в процесі постійної трансформації. У викладі основного матеріалу розглядаються соціокультурні підвалини формування аксіосфери віртуального мислення. Вказується на неоднозначність та суперечливість процесу формування нового ціннісного поля, якому властива певна соціальна мімікрія та інтелектуальна деградація, міфологізація свідомості тощо. В дослідженні констатується, що сучасні цифрові комунікативні технології дають можливість миттєвого залучення в колективні процеси інформаційного обміну, але разом з тим руйнуються психологічні бар’єри людської самості як певні екзистенційні феномени, що тісним чином пов’язані з людською індивідуальністю, з її біологічною зумовленістю намацувати свій неповторний шлях до самоактуалізації. Така глобальна цифрова громада породжує суспільство ефективного комунікативного обміну, але одночасно вона сприяє поширенню імпульсів тривоги та соціального нігілізму, усвідомлених та неусвідомлених дій, скерованих на прорив до власної екзистенції, неповторності, суб’єктності, що розчиняється в мережі нової віртуальної аксіосфери. У статті здебільшого в критичному описовому стилі розглядаються питання, окреслені вище, одночасно з цим констатуються також конструктивні функції віртуального середовища. У висновках відбувається узагальнення наукового пошуку, зумовленого тематикою статті, наголошується на актуальності подальшого дослідження аксіосфери віртуального мислення, що являє собою мотивуючу, керуючу та ціноутворюючу основу інформаційного суспільства, що має прямий світоглядний вплив на ціннісні підвалини сучасного соціуму.
Посилання
Білоусов О. Інформаційне суспільство як соціальне середовище формування нового типу громадянської участі в сучасній Україні : дис. на здобут. наук. ступ. д. філос. наук : 23.00.02. Південноукраїнський національний педагогічний університет ім. К.Д. Ушинського. Одеса, 2015. 395 с.
Дзьобань О. Сучасний віртуальний простір: конгеніальність віртуальності і міфу. Філософія. Стратегічні пріоритети. 2017. Вип. 3 (44). С. 163–170.
Кузнецова Т. Аксіологія соціальних комунікацій. Суми : Вид-во Сумського державного університету, 2012. 300 с.
Пальчинська М. Віртуальний простір в умовах соціокультурних трансформацій : дис. на здобут. наук. ступ. д. філос. наук : 09.00.03. Південноукраїнський національний педагогічний університет ім. К.Д. Ушинського. Одеса, 2016. 388 с.
Поліщук О. Вплив соціальних Інтернет-мереж на формування «Я». Актуальні проблемі філософії та соціології : науково-практичний журнал. 2017. Вип. 16. С. 93–96.
Ball D. The coming of post-industrial society: A venture of social forecasting. New York : Basic Books, 1973. 579 p.
Barthes R. Mythologies. The noonday press. New York: Farrar, 1991. 164 p.
Camus A. The rebel. Bombay : The times of India press, 1960. 273 p.
Fromm E. The Anatomy of Human Destructiveness. New York : Holt, Rinehart and Winston, 1974. 521 p.
Hammet F. Virtual reality. New York : Palgrave Macmillan, 1993. 207 p.
Jung C. Arhetypes and the collective unconscious. New York : Bollingen series, 1980. 451 p.
Makluhan M. War and peace in the global village. New York : Bantam Books, 1968. 190 p.