БІНАРНІСТЬ РОЗУМІННЯ ФЕНОМЕНА ІНШОГО У ФІЛОСОФСЬКІЙ ДУМЦІ ХХ ст.
DOI:
https://doi.org/10.24919/2522-4700.38.186113Ключові слова:
Інший; Я; самість; іншість; бінарністьАнотація
Мета роботи. У статті ставиться завдання виявити й зіставити гранично межові характеристики фено-мена Іншого в їх двоїстості по відношенні до Я у філософії ХХ ст. Методологія. Робота передбачає розгляд проблеми, що здійс-нюється на перетині історико-філософського та філософсько-теоретичного вимірів. При розгляді сутнісних характеристик Іншого залучені методи категоріального і системно-структур-ного аналізу. З точки зору історико-філософської специфіки, робота передбачає застосування методу текстологічного ана-лізу і методу філософської компаративістики. Наукова но-визна. Виявлено основні, бінарні підходи до розуміння сутності Іншого, через аналіз праць Ж.-П. Сартра та М. Бахтіна. Діа-логічне звертання до Іншого, розроблене М. Бахтіним, передба-чає формування такої сутнісної цілісності, котра реалізує й об-ґрунтовує мене та Іншого у нерозривному зв’язку, що виводить суб’єктність Я з площини одновимірності, атомарності та одиничності у конкретність існування у бутті-з-Іншим. Діаме-тральне, протилежне розуміння розробляє Ж.-П. Сартр, вислов-люючи ідеї про опозиційність Іншого по відношенню до Я. Фік-сується увага на не-володінні та не-захищеності перед поглядом Іншого. Висновки. Розгляд і порівняння бінарних способів постановки проблеми розуміння феномена Іншого дають змогу зафік-сувати фундаментальні аспекти, що необхідно присутні у будь-якому відношенні до Іншого. Це, по-перше, відкритість та не-обхідна сутнісна співвіднесеність із Іншим, котра виявляє творчо-смислову роль Іншого у становленні і бутті Я; по-друге, це абсолютна беззахисність перед поглядом Іншого, опозиційність буття мого Я по відношенню до Іншого, оскільки Інший – це принципово, фундаментально інакше буття, аніж Я.
Посилання
Бахтин, М.М. (2000). Автор и герой в эстетической деятельности. Автор и герой: к философским основаниям гуманитарных наук (с. 3–226). Санкт-Петербург: Азбука.
Бахтин, М.М. (1979). Из записей 1970–1971 годов. Эстетика словесного творчества (с. 336–360). Москва: Искусство.
Воропаев, Д.Н. (2016). Проблема происхождения «ничто» в филосо-фии Ж.-П. Сартра. Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики, 12 (74), 1, 44–46. Тамбов: Грамота.
Голенков, С.И. (2006). Феноменология Другого Сартра. Вестник Самар-ской гуманитарной академии. Серия «Философия. Филология», 1 (4), 88–112.
Гутнер, Г.Б., & Огурцов, А.П. (2010). Сартр Жан-Поль. Новая фило-софская энциклопедия (Т. 3, с. 495–497). Москва: Мысль.
Жданова, О.Л. (2015). М.М. Бахтін та становлення мовної особистості. Науковий вісник кафедри Юнеско КНЛУ. Серія Філологія. Педа-гогіка. Психологія, 30, 80–84.
Зиновьева, А.А. (2010). Проблема «Другого» в философии М.М. Бах-тина. Известия Тульского государственного университета. Гума-нитарные науки, 1, 13–22.
Зубарєв, О.М. (2016). Бахтін про «дійсний світ життя»: від соціології життєвого світу до естетики словесної творчості. Український соціологічний журнал, 1–2, 74–80.
Мотрошиловa, Н.В., & Руткевич, А.М. (Ред.). (2000). История фило-софии: Запад – Россия – Восток. Книга 4: Философия XX в. (2-е изд.). Москва: «Греко-латинский кабинет» Ю.А. Шичалина.
Кузин, И.В. (2015). Связь диалектики и фундаментальной онтологии в экзистенциализме Сартра. Вестник Самарской гуманитарной академии. Серия «Философия. Филология», 2 (18), 19–29.
Сартр, Ж.-П. (2000). Бытие и ничто: опыт феноменологической онтологии. Москва: Республика.
Сартр, Ж.-П. (б.р.). За закрытыми дверями. Взято 14 вересня 2019 р. з http://booksonline.com.ua/view.php?book=49862&page=14.
Степанова, Г.С. (2015). Значение диалогических дихотомий в межкуль-турном общении. Международный научный журнал «Символ науки», 12, 238–242.
Biti, V. (2011). The Self, the Novel and History. On the Limits of Bakhtin’s Historical Poetics. Orbis Litterarum, 66 (4), 255–279. doi: https://doi. org/10.1111/j.1600-0730.2011.01018.x.
Gardiner, M.E. (2016). Bakhtin, Mikhail. The International Encyclopedia of Communication Theory and Philosophy (pp. 155–159). Malden, MA: Wiley.
Gutting, G. (2016, December). The politics of the order of things: Foucault, Sartre, and Deleuze. History and Theory. Special Issue: Words, Things, and Beyond: Foucault՚s Les mots et les choses at 50, 55 (4), 54–65. doi: https://doi.org/10.1111/hith.10828.
Larner, G. (2015). Dialogical Ethics: Imagining the Other. Australian and New Zealand Journal of Family Therapy. Special Issue: Dialogical Practices, 36 (1), 155–166.
Larner, G. (2017). Spiritual Dialogues in Family Therapy. Australian and New Zealand Journal of Family Therapy, 38 (1), 125–141.
McBride, W. (2017). Sartre аnd America. Філософія освіти = Philosophy of Education, 2 (21), 266–275. doi: https://doi.org/10.31874/2309-1606-2017-21-2-266-275.
Pendakis, A. (2016). Sartre, Jean‐Paul. The Encyclopedia of Postcolonial Studies. Wiley-Blackwell. doi: https://doi.org/10.1002/97811190765 06.wbeps319.