ІДЕНТИЧНІСТЬ ЯК ПРОБЛЕМА: НОВІ ЗМІСТИ Й АЛЬТЕРНАТИВИ?
DOI:
https://doi.org/10.24919/2522-4700.41.6Ключові слова:
персональна ідентичність, постлюдина, «остання людина», «кінець історії», трансгуманізм, «штучний інтелект»Анотація
Мета. У статті осмислюється антагонізм зовнішніх запитів і внутрішніх особистих очікувань сучасного індивіда. Незбіг цих сфер людського існування є основною причи- ною постановки питання про «персональну ідентичність», його змістову наповненість, що дає можливість спрогнозувати можли- ве майбутнє людства. Методологія. У статті використовується метод співставлення, який дає змогу прослідкувати послідовність та об’єктивність смислового викладу матеріалу, а також аналітичний метод, який орієнтує на осмислене розуміння тих реалії, які є актуальними сьогодні. Наукова новизна. У світі відкритих кордонів, де культура кожного народу має свою без- умовну цінність, бо, так чи інакше, слугує основою для форму- вання персональної ідентичності кожної людини, постає пробле- мою якраз визначення цієї самої ідентичності, її ролі в людській діяльності, урешті, проблемою постає те, що саме можна зара- хувати до суті цієї ідентичності. Неоднозначність розуміння й підходів до цього поняття призводить до хиткості людського становища у світі, а відмова від цільності, яка є основою будь- якої особистості, урешті, може призвести й до розмивання (чи навіть зникнення) самого поняття «Людина». Висновки. Незважаючи на величезну кількість різнорідних знань про люди- ну та її діяльність, накопичених упродовж усієї людської історії, наука сьогодні знає про людську сутність так само мало, як і на початку часів. Питання про особистісну ідентичність і про кри- зу цієї ідентичності є, безперечно, одними з найактуальніших у сучасних інтелектуальних дискусіях, при цьому всьому немає якогось єдиного бачення чи погляду на те, чим є за своєю сут- тю ця шукана ідентичність. «Персональна ідентичність» як орієнтація на цілісність і цільність, як не дивно, усе більше зво- диться в міф про те, чого людина ніколи не мала, але що завжди прагнула отримати, урешті, визначення ідентичності як набо- ру різнорідних психологічних властивостей і схильностей люди- ни, які працюють збалансовано й одновекторно, що робить її стійкішою у сфері соціально-суспільних запитів, піднімає її влас- ну планку стресостійкості, свідчить про те, що сама людина зі своєю багатоплановістю прагне спростити власний погляд на саму себе, відмовитися від пошуків того, «чого немає і бути не може», а це прямо зв’язано з класичним запитуванням «бути чи не бути» Людині. Варто відмітити й те, що це запитуван- ня давно перейшло з теоретичної сфери на рівень практики, яка успішно змінює не лише реальність людини, а й безповоротно змінила її саму.
Посилання
Ніцше Ф. Так казав Заратустра. Київ : Основи, 1993. С. 7–328.
Фукуяма Ф. Идентичность. Стремление к признанию и политика неприятия. 2019. URL: https://iknigi.net/avtor-frensis-fukuyama/178803-identichnost-frensis-fukuyama.html.
Харари Ю.Н. Homo Deus. 2018. URL: http://loveread.me/read_book.php?id=75853&p=1.
Харари Ю.Н. ХХІ урок для ХХІ века. 2019. URL: http://loveread.me/read_book.php?id=80945&p=1.
Bostrom N. How long before superintelligence? 1998. URL: https://www.nickbostrom.com/superintelligence.html.
Kurzweil, Ray. The Age of Spiritual Machines: When Computers Exceed Human Intelligence. 1999. London : Viking. URL: https://www.researchgate.net/publication/257162786_The_Age_of_Spiritual_Machines_When_Computers_Exceed_Human_Intelligence.
Mor, Max. On becoming posthuman. 1994. URL: https://secularhumanism.org/1994/10/on-becoming-posthuman/.
Olson, Eric T., “Personal Identity”. The Stanford Encyclopedia of Philosophy. 2019. URL: https://plato.stanford.edu/archives/fall2019/entries/identity-personal/>.
Jaron Lanier. The First Church of Robotics. The New York Times. 2010. URL : https://www.nytimes.com/2010/08/09/opinion/09lanier.html.