ДО ПИТАННЯ ПРО СИМВОЛІЗМ У ЗОБРАЖЕННІ КОНЯ НА ІКОНАХ СВ. ДМИТРА СОЛУНСЬКОГО: ВІДРЕФЛЕКТОВАНІ ТА НЕВІДРЕФЛЕКТОВАНІ КОНОТАЦІЇ (КУЛЬТУРНО-МЕНТАЛЬНИХ АСПЕКТ) У СЕМАНТИЧНОМУ ПОЛІ ІКОНИ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2522-4700.41.8Ключові слова:
ікона, семантика, кінь, ментальність, латентні конотації, Дмитро Солунський, філософіяАнотація
Метою статті є постановка питання про про- блему семантики зображення коня в іконографії сюжету «Чудо про царя Калояна» св. Дмитра Солунського. Іконографія як окрема семантична система являє собою особливе джерело у вивченні культурно-ментального спадку минулого (Н. Кондаков, П. Флоренський, Є. Трубецькой, Л. Успенський, Б. Успенський, Е. Панофский та ін.). Методологічні засади. У процесі роботи використані метод порівняльного аналізу, культурно-струк- турний і семантичний метод дослідження. Зображення роз- глядалися за трьома параметрами: колір тварини, напрям руху та поворот голови. Аналіз проходить при використанні пись- мових джерел (життєпису, настанов в іконописі, легенд, казок та ін.) та іконографічних зображень (ХVI–XXI ст.). У сюжет- ному блоці представлені зображення двох видів вершників: який перемагає та переможеного царя. В останнього не завжди є кінь, експліцитно це підкреслює знаковість коня. Наукова новизна. Образ коня в історичній ретроспективі стає латентною руди- ментарною складовою частиною, яка увібрала в себе елемент ментального сприйняття (з огляду на дані народної та релігійної семантики) та ідеалізованого («коня в собі») сюжетного блоку. «Кінь в собі» пройшов шлях від стадії дикості до роз- вилки одомашнення або вживання в їжу. Згодом став маркером соціального статусу; кінь трансформувався в «декоративне створення» та іманентно спрямований на підсвідому соціально- культурно складену ментальну площину. Висновки. Втрата або поява коня (в ході сюжету) має зв'язок із доленосною ситуацією для її власника (удача, доля, благословення на противагу: невдача, нереалізація, поразка). Відрефлексовані та невідрефлексовані конотації сходяться в семантичній знаковості зображення коня як другорядного, а отже, більш схильного до відображення коли- вань зовнішнього середовища утвореного образу.
Посилання
Ж. Ле Гофф. Средневековый мир воображаемого. URL: https://yanko.lib.ru/books/cultur/goff-sred_mir_voob-l.pdf (дата обращения 12.03.2020).
Горохолинская А.Н. К вопросу о семантике изображения животных на православных иконах. 2017. URL: http://molodyvcheny.in.ua/files/conf/cult/12april2017/67.pdf (дата обращения 22.09.2020).
David W. Anthony. Eneolithic Horse Exploitation in the Eurasian Steppes: Diet, Ritual and Riding. (2000). URL: https://www.researchgate.net/publication/285778242_Eneolithic_horse_exploitation_in_the_Eurasian_steppes_Diet_ritual_and_riding(дата обращения 28.07.2020).
Панофский Є. Этюды по иконографии. 2009URL: http://www.studmed.ru/panofskiy-e-etyudy-po-ikonologii_629b6003794.html (дата обращения 20.08.2020).
Bartlett R. Why Can the Dead Do Such Great Things?: Saints and Worshippers from the Martyrs to the Reformation. URL: https://www.researchgate.net/publication/282256165_Why_can_the_dead_do_such_great_things_Saints_and_worshippers_from_the_martyrs_to_the_Reformation (дата обращения 20.09.2020).
Горохолинская А.Н. Наброски к классификации изображения конейв восточно-европейской традиции иконописания. 2017. URL: http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-ed563067-55a4-41fc-a571-47c963ba4d47(дата обращения 01.10.2020).
Рогов А.И. Белградская икона с изображением Дмитрия Солунского и царя Мамая. 1968. URL: http://inslav.ru/sites/default/files/sovslav-1968-5.pdf (дата обращения 20.09.2020)
Павел Алеппский. Путешествие антиохийского патриарха Макария в Москву. 2016. URL: http://www.vostlit.info/Texts/rus6/Makarij_3/text22.htm (дата обращения 20.09.2020).
David Woods (2000). Thessalonicaёs Patron: Saint Demetrius or Emeterius? URL: https://www.jstor.org/stable/1510028?seq=1 (дата обращения 30.09.2020).
Святитель Димитрий Ростовский. Жития святых. Страдание и чудеса святого славного великомученика Димитрия. 2015. URL: http://www.biblioteka3.ru/biblioteka/dimitr_rostov/oktjabr/txt92.html (дата обращения 20.09.2020).
Трощинский П. Святой великомученик Димитрий Солунский. 2014. URL: http://tihvinskiy.ru/svyatoy-velikomuchenik-dmitriy-solunskiy/(дата обращения 20.09.2020).
Иоанн Ставракий Свод древнейших письменных известий о славянах (1994). URL: http://inslav.ru/publication/svod-drevneyshih-pismennyhizvestiy-o-slavyanah-m-1994-t-i-i-vi-vv-1995-t-ii-vii-ix-vv (дата обращения 06.10.2020)).
Фартусов, В.Д. Руководство к писанию икон святых угодников божиих в порядке дней года. 2002. URL: http://www.myasnikov.net/Fartusov%20Guide%20icons.html. (дата обращения 20.09.2020)
Дионисий Фурноаграфиот. Ерминия или наставление в живописном искусстве. 1868. URL: http://nesusvet.narod.ru/ico/books/erminiya.htm (дата обращения 20.09.2020).
Ралица Русева. Образът на св. Димитър в българското изкуство. 2017. URL: https://www.academia.edu/35109179/THE_CHURCH_OF_ST_DEMETRIUS_IN_BOBOSHEVO_ARCHITECTURE_WALL_PAINTINGS_CONSERVATION_Hristina_Staneva_Ralitsa_Rousseva (дата обращения 20.09.2020).
Тернер В. Символ та ритуал. Москва : Издательство «Наука», 1983. С. 44.
Пропп В. Исторические корни волшебной сказки. 2000URL: http://lib.ru/CULTURE/PROPP/skazki.txt (дата обращения 20.09.2020).
Толстой Н.И. Славянские древности. Москва : Международные отношения. Т. 2. 1999. С. 697.
Дионисий Ареопагит. О небесной иерархии. 2013. URL: http://www.hesychasm.ru/library/dar/shierarchy.htm (дата обращения 20.09.2020).
Горохолинська Г.М. Семантика образу коня у сновидіннях та повір’ях (індуктивні та редуктивні конотації українського культурно–ментального елементу семіосфери). 2017. URL: https://tureligious.com.ua/semantyka-obrazu-konya-u-snovydinnyah-ta-poviryah-induktyvni-tareduktyvni-konotatsiji-ukrajinskoho-kulturno-metalnoho-elementusemiosfery/(дата обращения 20.09.2020).
Жолтовський П.М. Український живопис XVII – XVIIІ ст. Київ : Наукова думка, 1978. С. 323
Успенский Б.А. Семиотика искусства. 1995. URL: http://nesusvet.narod.ru/ico/gloss/g_index.htm (дата обращения 20.09.2020).
Турилов А.А. Почитание вмч. Димитрия у южных славян и на Руси. 2007. URL: https://www.sedmitza.ru/text/850095.html (дата обращения 20.09.2020).)