ФІЛОСОФСЬКА АНТРОПОЛОГІЯ МАРТІНА БУБЕРА ЯК РЕВІЗІЯ КАНТІВСЬКОЇ ФІЛОСОФІЇ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2522-4700.41.19Ключові слова:
М. Бубер, І. Кант, філософська антропологія, філософія діалогу, людина, Бог, міжлюдське, простір, часАнотація
Мета статті. У статті проаналізовано ключові ідеї філософсько-антропологічного проекту Мартіна Бубе- ра крізь призму рецепції та ревізії ним кантівської філософії. Методологія. У статті застосовані аналітико-синтетичний, логічний та компаративний методи, а також аналітична герменевтика текстів І. Канта та М. Бубера, виявлення в них елементів та ідей, які або прямо запозичені М. Бубе- ром у Канта, або сформувалися під впливом його філософії. Наукова новизна. У статті стверджується, що філософська програма І. Канта розвіяла спокусу умоглядної метафізики у питаннях простору, часу та Бога, відкривши М. Буберу шлях до серйозного філософського вивчення біблійної спадщи- ни та заклавши підвалини для його власної філософії діалогу. Спираючись переважно на кантівську концепцію простору і часу як форм чуттєвої інтуїції, філософ-екзистенціаліст стверджує, що життєсвіт у його повсякденності обумовле- ний втіленою людською природою, водночас намагається вия- вити наслідки цієї ідеї для самореалізації людини та релігії, які Кант-раціоналіст не міг збагнути. Замість раціональної системи обов’язків М. Бубер запропонував діалогічне жит- тя, що передбачає присутність цілісної людини для іншого, як втілену реалізацію її духу. Людина самореалізується через власну присутність-у-світі у її повноті, перебуваючи у взаєминах з присутніми-у-світі іншими та наслідуючи Бога згідно з іудейською традицією, який створив і любить «втілене існування», навчає людство, як реалізувати божественний план в рамках цього створеного та втіленого існування. Висновки. Метою буберівської філософської антропології є розроблення концепції людини як істоти, що здатна усвідомити через влас- не повсякденне існування у часі та просторі вічне та окреслити умови можливості діалогічного мислення у сфері міжлюдського (Я – Ти) як соціальному просторі діалогічної взаємодії людей та просторі реалізації Бога в людях.
Посилання
Бурханов Р., Юсупова Ф. Метафизика туизма Мартина Бубера. Дискуссия. Философия и культурология. 2013. № 5–6. С. 16–23.
Кант І. Критика чистого розуму / пер. І. Бурковський. Київ : Юніверс, 2000.
Катасонов В. Бесконечность в философии И. Канта. ARHE. Journal of Philosophy. Faculty of Philosophy, University of Novi Sad. 2004. № 1. URL: http://katasonov-vn.narod.ru/statji/razdel2/2-11_v.n.katasonov_beskonechnost_v_filosofii_i.kan.htm#_edn60.
Лютий Т. Інший і Чужий у структурі людського Я (М. Бубер, Е. Левінас, Ю. Кристева). Наукові записки НаУКМА. Філософія та релігієзнавство. 2018. № 1. С. 20–28.
Петракова Н. Структура межчеловеческого отношения в философии Мартина Бубера. Вестник Бурятского государственного университета. Серия: Философия. 2017. № 5. С. 109–117.
Салій А. Людина-самотня на шляху до діалогу (М. Бубер). Гілея. Серія: Філософські науки. 2015. № 99. С. 211–213.
Avnon D. Martin Buber: The Hidden Dialogue (20th Century Political Thinkers). Rowman and Littlefield, Lanham, MD., 1998.
Bizoň М. The anthropological foundations of Buber’s cosmic vision of dialogical life. Human Affairs. 2020. № 30. Р. 438–448.
Buber M. I and Thou. New York : Simon and Schuster, 1970.
Buber M. The Knowledge of Man. Atlantic Highlands, NJ : Humanities Press International, 1988.
Buber M. Eclipse of God. Atlantic Highlands, NJ : Humanities Press International, 1988.
Buber M. Israel and the World: Essays in a Time of Crisis. Syracuse : Syracuse UP, 1997.
Buber M. Between Man and Man. 2nd edition. Routledge, 2002.
Cohen H. Religion of Reason out of the Sources of Judaism. Scholars Press, Atlanta, GA, 1995.
Domeracki P. A Philosophy of Dialogue as Anthropology. In the Circle of Buber’s Ideas. Ruch Filozoficzny. 2020. LXXV. Р. 135–151.
Mendes-Flohr P. Buber’s Rhetoric, in Paul Mendes-Flohr (ed.). Martin Buber: A Contemporary Perspective. Jerusalem : Syracuse, 2002.
Mendes-Flohr P. Martin Buber: A Life of Faith and Dissent (Jewish Lives). Illustrated edition. Yale University Press, 2019.
Plevan W. Encounter and embodiment: Martin Buber’s philosophical anthropology reconsidered. 2017. DOI: Plevan_princeton_0181D_12004.pdf.
Scruton R. Kant. Oxford : Oxford UP, 1982.
Tillich P. Dynamics of Faith. New York : Harper and Row, 1957.
Vinci T. Space, Geometry, and Kant’s Transcendental Deduction of the Categories. Oxford University Press, 2015.