UNDERSTANDING THE NATURE OF THE CONCEPT IN DIALECTICS: PHILOSOPHICAL AND EDUCATIONAL DIMENSION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24919/2522-4700.43.3

Keywords:

concept, dialectic, methodology, pedagogy, education, general, abstract, concrete

Abstract

The article reveals the methodological role of understanding the nature of the concept in classical dialectics for modern pedagogical theory and practice. Methodological. The means of achieving this goal is the dialectic itself in its classical version, expressed through the necessary categorical connections. Thus it is understood as the logic and theory of cognition, brought to ethics, aesthetics, and thus to thinking pedagogy. Scientific novelty. The article substantiates the idea that understanding the nature of the concept in classical dialectics has a serious philosophical and educational significance, as it can be a reflective methodology of real pedagogical theory and practice. Dialectical-logical disclosure of the nature of the concept as such is opposed to the usual interpretation of the concept in the formal logic, which is entirely focused on pedagogy. The concept in dialectics (primarily in Hegel) is revealed as the unity of the universal, special and singular. At the same time, it is very important for pedagogy to distinguish between the concrete-universal and the abstract-general, respectively, of fundamentally different ways of generalization: empirical and actually reflexive-theoretical. Mastering the concepts in their true sense is involved in the acquisition of freedom and solves the problem of combining knowledge acquired in education and real life. Conclusions. If pedagogy is really concerned with the processes of constructing the actual human in the human individual, it will in no way bypass the dialectical way of understanding the nature of the concept. However, for this purpose, a certain philosophical culture of teachers must be developed, without which it is simply impossible to master the content of the true conceptual form. If pedagogy will continue to use only formal and logical knowledge in the way of constructing teaching methods, it will eventually be unable to get out of the current systemic crisis.

References

Босенко В.А. Воспитать воспитателя. Заметки по философским проблемам педагогики и педагогическим проблемам философии. Киев : Всеукраинский союз рабочих, 2004. 352 с.

Возняк В.С. Діалектика: принцип всезагального зв’язку. Людинознавчі студії. Серія «Філософія» : збірник наукових праць Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Дрогобич, 2020. Вип. 40. С. 20–33. URL: https://doi.org/10.24919/2522-4700.40.200798.

Возняк В.С. Особенности диалектического понимания категории «развитие». Людинознавчі студії. Серія «Філософія» : збірник наукових праць Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка / ред кол. О. Ткаченко (головний редактор) та ін. Дрогобич : Ред.-вид відділ ДДПУ імені Івана Франка, 2017. Вип. 34. С. 32–43.

Возняк В.С. Значення класичної діалектики для педагогіки. Людинознавчі студії. Серія «Філософія» : збірник наукових праць Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка / ред. кол. Н. Скотна (головний редактор) та ін. Дрогобич : Видавничий дім «Гельветика», 2021. Вип. 42. С. 87–103. URL: https://doi.org/10.24919/2522-4700.42.6.

Возняк В.С. Диалектика как логика нравственного отношения. Проблеми гуманітарних наук. Серія «Філософія» : збірник наукових праць Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Дрогобич : Видавничий відділ ДДПУ імені Івана Франка, 2018. Вип. 39. С. 35–45. URL: https://doi.org/10.24919/2522-4727.39.139565.

Возняк В.С., Войтків Л.В. Інновації в освіті: діалектика якісних змін. Людинознавчі студії. Серія «Філософія» : збірник наукових праць Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка / ред. кол. Ю. Шабанова (головний редактор) та ін. Дрогобич : Видавничий дім «Гельветика», 2020. Вип. 41. С. 39–54. URL: https://doi.org/10.24919/2522-4700.41.3.

Гегель Г.В.Ф. Наука логики : в 3 т. Москва : Мысль, 1972. Т. 3. 371 с.

Гегель Г.В.Ф. Энциклопедия философских наук : в 3 т. Москва : Мысль, 1974. Т. 1. 452 с.

Гегель Г.В.Ф. Феноменология духа. Москва : Наука, 2000. 495 с.

Ильин И.А. Философия Гегеля как учение о конкретности Бога и человека. Санкт-Петербург : Наука, 1994. 542 с.

Ліпін М.В. Освіта в модифікаціях сучасного світу. Київ : Київський нац. торг.-економ. ун-т, 2018. 340 с.

Лисий В. Діалектика : навчальний посібник. Львів : НЛУ імені Івана Франка, 2014. 480 с.

Лобастов Г.В. Диалектика разумной формы и феноменология безумия. Москва : Русская панорама, 2012. 560 с.

Лобастов Г.В. Философские, психологические и педагогические проблемы формирования личности : монография. Усть-Каменогорск, 2014. 247 с.

Лобастов Г.В. Диалектика как проблема. Мир Большого Алтая : международный научный журнал. 2016. № 2 (3.2). С. 532–541.

Петрушенко В.Л. Філософія знання: онтологія, епістемологя, аксіологія. Львів : Асхіл, 2005. 296 с.

Bekharst, D. Consciousness and revolution in soviet philosophy From the Bolsheviks to Evald Ilyenkov. New-York : Cambridge university press, 1991.

Zsizsek, Slavoj (2018). Evald Ilyenkov’s cosmology: the point of madness of dialectical materialism. URL: https://thephilosophicalsalon.com/evald-ilyenkovs-cosmology-the-point-of-madness-of-dialectical-materialism/.

Oittinen, Vesa Evald Ilyenkov, the Soviet Spinozist. Dialectics of the Ideal. Evald Ilyenkov and Creative Soviet Marxism. Ed. Alex Levant and Vesa Oittinen. 2011. URL: https://doi.org/10.1163/9789004246928_006.

Published

2021-11-29