EUROPEAN INTEGRATION AS A RESOURCE FOR UKRAINIAN CHILDHOOD IN THE CONTEXT OF EDUCATIONAL TRANSFORMATIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24919/2522-4700.spec.7

Keywords:

school, secondary education, individuality, NUS, selfdetermination, situation of success, assessment.

Abstract

Summary. The purpose of the article is to study European integration as a resource, as an opportunity to improve the present Ukrainian childhood, in the context of educational transformations. The methodological basis of the research was analysis, synthesis, comparison and modeling. Scientific novelty. High standards of education and monitoring of their compliance, financing of educational services, improvement of the qualifications of employees, orientation towards the child and its independent development are synonymous with the concept of European education, and therefore new opportunities for Ukrainian schoolchildren. Conclusions. The modernization of the educational system and its improvement began at the beginning of the formation of Ukraine as an independent state. Modern world trends were analyzed by specialists and used to improve Ukrainian education. Investigating the issue of European integration as a resource for Ukrainian childhood in the context of educational transformations, the educational system was analyzed as a multi-component phenomenon that consists of some elements, namely: the excellence of educational programs, the quality of teaching staff, methods of managing educational institutions, as well as the level of knowledge of school graduates. Relevant aspects of European pedagogical concepts and approaches were identified, which are important to implement in the Ukrainian educational system. An important step on the way to the Europeanization of Ukrainian education is the concept of the New Ukrainian School (NUS). NUS, as a concept, are distinguished by its practical orientation to the educational process and put the individual characteristics of the child first, which is surprisingly important for upbringing and personality formation. The success of the implementation of any innovative educational concepts primarily depends on the readiness of teachers for their implementation, on pedagogical skills, flexibility and orientation to the success of each child. Only in such conditions can society and parents be sure of the educational services provided.

References

Вітюк В.В. Готовність педагогів до змін в умовах реалізації Концепції «Нова українська школа». Педагогічний пошук. 2017. № 2. С. 3–6.

Ворона П.В. Управління якістю освіти в Україні як один з механізмів реалізації євроінтеграційних прагнень. Європейська інтеграція в контексті світових глобалізаційних процесів : матеріали науково-практичної конференції, 15 грудня 2016 року / за заг. ред. М.М. Іжі, В.М. Кривцової. Одеса : ОРІДУ НАДУ, 2017. С. 150–153.

Денищук І.П. Особливості професійного розвитку педагога Нової української школи. Імідж сучасного педагога. 2022. № 6 (201). С. 24–27.

Інтеграція в європейський освітній простір: здобутки, проблеми, перспективи : монографія / за заг. ред. Ф.Г. Ващука. Серія «Євроінтеграція: український вимір». Вип. 16. Ужгород : ЗакДУ, 2011. 560 с.

Каретна О.О. Реформування вищої освіти в Україні в контексті реалізації євроінтеграційного напрямку. Європейська інтеграція в контексті світових глобалізаційних процесів : матеріали науково-практичної конференції, 15 грудня 2016 року / за заг. ред. М.М. Іжі, В.М. Кривцової. Одеса : ОРІДУ НАДУ, 2017. С. 164–166.

Кремень В.Г., Ляшенко О.І., Локшина О.І. Загальна середня освіта України в контексті освіти країн Європи: тривалість і структура : науково-аналітична доповідь. Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2020. № 2 (2). С. 1–10.

Нідерланди потрапили на перше місце рейтингу країн за рівнем добробуту дітей. Освіторія Медіа. URL: https://osvitoria.media/news/yunisef-nazvav-krashhu-krayinu-dlya-zhyttya-ditej (дата звернення: 06.09.2022).

Нова українська школа / Міністерство освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/ua/tag/nova-ukrainska-shkola (дата звернення: 06.09.2022).

Нова українська школа: основи Стандарту освіти. Львів, 2016. 64 с.

Онищук Л.А. Нова українська школа: реалії та перспективи. Український педагогічний журнал. 2018. № 1. С. 47–53.

Освіта в Фінляндії: повний релакс для психіки школяра і вчителя. Жіночий консорціум України. URL: https://wcu-network.org.ua/Zaxist_prav_dtei/news/Osvta_v_Fnljandi_povnii_relaks_dlja_psixki_shkoljara__vchitelja (дата звернення: 06.09.2022).

Папіжук В О. Європейська інтеграція як чинник реформування змісту шкільної освіти у Франції. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. 2007. № 31. С. 143–146.

Україна отримала результати тесту якості освіти: у чому ми поступаємося Заходу. Сьогодні. URL: https://ukraine.segodnya.ua/ua/ukraine/ukraina-poluchila-rezultaty-testa-kachestva-obrazovaniya-v-chem-myustupaem-zapadu-1368772.html (дата звернення: 06.09.2022).

Published

2022-11-21