FORMATION AND ESSENCE OF THE NOTION “EDUCATION SPACE”

Authors

  • Valentyna Konovalchuk

Keywords:

educational space, education space, development, fractality, reflexivity, trust

Abstract

The article is devoted to scientific theoretical analysis of the notion “education space” on the basis of semantic content revealing of the integrated senses of the original components “space” and “education”. The attempt to analyze historic formation of investigated notions and determining education space parameters: fractality, creative-developing character, reflectivity, trusting character – the basis of the revealing and development of unique creative potential of the personality is represented.

References

Даль В.И. Толковый словарь живого великорусского языка: соврем. написание : в 4 т. / В.И. Даль. – М. : Астрель : АСТ, 2001 – Т. 1 : А – З. – XXVI, 1156 с.

Кант И. Критика чистого разума / И. Кант // Кант И. Сочинения : в 6 т. / И. Кант. – М. : Мысль, 1964. – Т. 3. – 799 с.

Кант И. О форме и принципах чувственно воспринимаемого и умопостигаемого мира / И. Кант // Кант И. Сочинения : в 6 т. / И. Кант. – М. : Мысль, 1964. – Т. 2. – 510 с.

Кант И. О первом основании различения сторон в пространстве / И. Кант // Кант И. Сочинения : в 6 т. / И. Кант. – М. : Мысль, 1964. – Т. 2. – 510 с.

Койре А. От замкнутого мира к бесконечной вселенной / A. Койре ; пер. с англ. К. Голубович, О. Зайцевой, В. Стрелокова. – М. : Издательство “Логос”. – 288 с.

Ласло Э. Век бифуркации: постижение изменяющегося мира / Э. Ласло // Путь. 1995. – № 1. – С. 3 – 129.

Лейбниц Г.-В. Новые опыты о человеческом разумении / Г.-B. Лейбниц // Лейбниц Г.-В. Сочинения : в 4-х т. / Г.-B. Лейбниц ; ред., вступ, ст., прим. И.С. Нарский. – М. : Мысль, 1983. – Т. 2. – 686 с.

Лексис Лаврентія Зизанія. Синоніма славеноросская / Підг. текстів пам’яток і вступ. ст. В.В. Німчука. – К. : Наук. думка, 1964. – 259 с.

Леонова О.В. Образовательное пространство как педагогическая реальность / О.В. Леонова // Alma Mater. – 2006. – № 1. – С. 36 – 40.

Митюров Б.Н. Развитие педагогической мысли на Украине в XVI – XVII вв. / Б.Н. Митюров. – К. : Рад. школа, 1968. – 211 с.

Новейший философский словар. – 3-е изд., исправл. – Мн. : Книжный Дом, 2003. – 1280 с. – (Мир энциклопедий).

Ньютон И. Математические начала натуральной философии / И. Ньютон ; пер. с лат. и прим. А.Н. Крылова ; ред. и предисл. Л.С. Полака. – М. : Наука, 1989. – 688 с. – (Классики науки).

Розин В. Философия образования: Предмет, концепция, направленность изучения / В. Розин // Alma mater. – 1991. – № 1. – C. 23 – 38.

Сковорода Г. Повне зібрання творів : у 2-х т. / Г. Сковорода. – К. : Наукова думка, 1973. – Т. 2. – 576 с.

Сторожук А.Ю. Объективное и субъективное в восприятии пространства / А.Ю. Сторожук // Философия науки. – 2008. – № 4 (39). – С. 77 – 94.

Хайдеггер М. Искусство и пространство / М. Хайдеггер // Время и бытие: Статьи и выступления ; пер. с нем., вступит, статья, комментарии и указатели В.В. Бибихина. – М. : Республика, 1993. – 447 с. – (Мыслители XX в.).

Философия образования: состояние, проблемы и перспективы (материалы заочного “круглого стола”) // Вопросы философии. – 1995. – № 11. – C. 3 – 34.

Философия, культура и образование (материалы “круглого стола”) // Вопросы философии. – 1999. – № 3. – C. 3 – 54.

Элиаде М. Оккультизм, колдовство и моды в культуре / М. Элиаде ; пер. с англ. Е.В. Сорокиной. – М. : “София”, М. : “Гелиос”, 2002. – 224 с.

Ясперс К. Общая психопатология / К. Ясперс ; пер. с нем. Л.О. Акопяна. – М. : Практика, 1997. – 1056 с.

Published

2014-10-22