THE DUALITY OF UNDERSTANDING OF THE OTHER PHENOMENON IN PHILOSOPHICAL IDEAS OF THE XX CENTURY

Authors

  • Anastasiia Melnyk Drohobych Ivan Franko State Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.24919/2522-4700.38.186113

Keywords:

Other; I; unity; otherness; binary

Abstract

The purpose of the study. The purpose of the article is to identify and compare the boundary characteristics of the Other phenomenon in their duality in relation to the I in the philosophy of the twentieth century. Methodology. The study provides an analysis of the problem at the intersection of historical-philosophical and phi-losophical-theoretical spheres. To consider the essential characteristics of the Other, the methods of categorical analysis and system-structural analysis need to be involved. From the point of view of historical and philosophical specifics, the work requires the use of the method of textual analysis and the method of philosophical comparison. Scien-tific novelty. The author identifies basic, binary approaches to under-stand the essence of the Other using the analysis of J.-P. Sartre and M.M. Bakhtin, which implies the formation of such essential integrity that realizes and justifies Me and the Other in an inextricable connec-tion, which leads the subjectivity of I out of the plane of one-dimen-sionality, atomicity and singularity into the concrete existence of being-with-the-Other. The diametrical, opposite understanding is developed by J.-P. Sartre, expressing ideas about the contrast of the Other to I. The focus is on non-possession and non-protection under the gaze of the Other. Conclusions. Consideration and comparison of binary ways of understanding the phenomenon of the Other allow us to capture the fundamental aspects that necessarily exist in any relation to the Other. Firstly, it is the openness and necessary essential correlation with the Other, which reveals the creative and semantic role of the Other in the formation and being of the I. Secondly, it is the total defense-lessness against the gaze of the Other, the opposition of I to the Other, since the Other is a fundamentally, fundamentally different being than I.

References

Бахтин, М.М. (2000). Автор и герой в эстетической деятельности. Автор и герой: к философским основаниям гуманитарных наук (с. 3–226). Санкт-Петербург: Азбука.

Бахтин, М.М. (1979). Из записей 1970–1971 годов. Эстетика словесного творчества (с. 336–360). Москва: Искусство.

Воропаев, Д.Н. (2016). Проблема происхождения «ничто» в филосо-фии Ж.-П. Сартра. Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики, 12 (74), 1, 44–46. Тамбов: Грамота.

Голенков, С.И. (2006). Феноменология Другого Сартра. Вестник Самар-ской гуманитарной академии. Серия «Философия. Филология», 1 (4), 88–112.

Гутнер, Г.Б., & Огурцов, А.П. (2010). Сартр Жан-Поль. Новая фило-софская энциклопедия (Т. 3, с. 495–497). Москва: Мысль.

Жданова, О.Л. (2015). М.М. Бахтін та становлення мовної особистості. Науковий вісник кафедри Юнеско КНЛУ. Серія Філологія. Педа-гогіка. Психологія, 30, 80–84.

Зиновьева, А.А. (2010). Проблема «Другого» в философии М.М. Бах-тина. Известия Тульского государственного университета. Гума-нитарные науки, 1, 13–22.

Зубарєв, О.М. (2016). Бахтін про «дійсний світ життя»: від соціології життєвого світу до естетики словесної творчості. Український соціологічний журнал, 1–2, 74–80.

Мотрошиловa, Н.В., & Руткевич, А.М. (Ред.). (2000). История фило-софии: Запад – Россия – Восток. Книга 4: Философия XX в. (2-е изд.). Москва: «Греко-латинский кабинет» Ю.А. Шичалина.

Кузин, И.В. (2015). Связь диалектики и фундаментальной онтологии в экзистенциализме Сартра. Вестник Самарской гуманитарной академии. Серия «Философия. Филология», 2 (18), 19–29.

Сартр, Ж.-П. (2000). Бытие и ничто: опыт феноменологической онтологии. Москва: Республика.

Сартр, Ж.-П. (б.р.). За закрытыми дверями. Взято 14 вересня 2019 р. з http://booksonline.com.ua/view.php?book=49862&page=14.

Степанова, Г.С. (2015). Значение диалогических дихотомий в межкуль-турном общении. Международный научный журнал «Символ науки», 12, 238–242.

Biti, V. (2011). The Self, the Novel and History. On the Limits of Bakhtin’s Historical Poetics. Orbis Litterarum, 66 (4), 255–279. doi: https://doi. org/10.1111/j.1600-0730.2011.01018.x.

Gardiner, M.E. (2016). Bakhtin, Mikhail. The International Encyclopedia of Communication Theory and Philosophy (pp. 155–159). Malden, MA: Wiley.

Gutting, G. (2016, December). The politics of the order of things: Foucault, Sartre, and Deleuze. History and Theory. Special Issue: Words, Things, and Beyond: Foucault՚s Les mots et les choses at 50, 55 (4), 54–65. doi: https://doi.org/10.1111/hith.10828.

Larner, G. (2015). Dialogical Ethics: Imagining the Other. Australian and New Zealand Journal of Family Therapy. Special Issue: Dialogical Practices, 36 (1), 155–166.

Larner, G. (2017). Spiritual Dialogues in Family Therapy. Australian and New Zealand Journal of Family Therapy, 38 (1), 125–141.

McBride, W. (2017). Sartre аnd America. Філософія освіти = Philosophy of Education, 2 (21), 266–275. doi: https://doi.org/10.31874/2309-1606-2017-21-2-266-275.

Pendakis, A. (2016). Sartre, Jean‐Paul. The Encyclopedia of Postcolonial Studies. Wiley-Blackwell. doi: https://doi.org/10.1002/97811190765 06.wbeps319.

Published

2019-12-23