ЕТАПИ РОЗВИТКУ ЕТОСУ НАУКОВОГО ПІЗНАННЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2522-4700.44.18

Ключові слова:

аксіологія наукової діяльності, етос науки, дисциплінарна матриця, міждисциплінарність, трансдисциплінарність.

Анотація

Анотація. Мета статті – виявити основні етапи розвитку досліджень у галузі наукової аксіології та надати їх стислу характеристику. Методологічними засадами стали порівняльний метод, історико-генетичний підхід, який дозволяє виокремити певні історико-культурні особливості кожного етапу становлення вчення про аксіологічні складові у науковому пізнанні. Наукова новизна: Етос науки включає до себе не лише правила і норми суто морального характеру. До нього входять також правила і принципи суто професійної, наукової діяльності. Ці правила і принципи є головною складовою так званої дисциплінарної матриці, яку детально дослідив Т. Кун. Дисциплінарна матриця змінюється в залежності від етапу розвитку науки, тому ми вважаємо ефективним для розробки періодизації етосу науки спиратися на особливості дисциплінарних матриць на різних етапах розвитку науки. Перший етап – класична наука, нормативні правила якої сформулював Р. Мертон і які знайшли відображення у класичній дисциплінарній матриці Т. Куна. Особливістю наступного етапу є міждисциплінарність наукових досліджень, яку втілено у некласичній дисциплінарній матриці. Цей тип матриці характеризується рухливою стійкістю структури дисциплінарної матриці та мов міждисциплінарної комунікації. Сучасний період розвитку науки отримав назву постнекласичного (трансдисциплінарного) етапу. Норми етосу на цьому етапі набувають динамічного характеру, явно демонструючи залежність від цілей, поставлених тим чи іншим науковим співтовариством та від прийнятих ним внутрішніх норм. Висновки. Аналіз проблеми показав, що феномен дисциплінарної матриці є зручним і ефективним інструментом для дослідження аксіологічних характеристик наукової діяльності та розробки періодизації етапів розвитку наукового етосу науки. У дослідженні доведено наявність трьох значних етапів розвитку етосу науки: класичного, некласичного та постнекласичного, а також проаналізовано суттєві трансформації, які відбуваються в аксіологічній сфері наукової діяльності.

Посилання

1. Буданов В.Г. Синергетика коммуникативных сценариев. Синергетическая парадигма. Когнитивно-коммуникативные стратегии современного научного познания / под ред. В.Г. Буданова. Москва, 2004. С. 445–447.

2. Заглада В. Концепція ціннісно-нейтральної науки і гуманізм. Sententiae: наук. праці Спілки дослід. модерн. філ. (Паскалівського товариства). 2010. Т. XVI–XVIII (1–2/2007–1/2008). С. 21–32.

3. Заглада В. М. Особливості наукової раціональності на межі ХХ–ХХІ століть: необхідність оновлення ідеалів та критеріїв. Дні науки філософського факультету.: матеріали доп. Міжнар. наук. конференції. Київ: ВПЦ «Київський університет», 2008. Ч. VII. С. 66–68.

4. Киященко Л.П., Тищенко П.Д. Философия трансдисциплинарности как опыт практического философствования. Практична фiлософiя. Київ, 2004. № 2. С. 29–53.

5. Кун Т. Структура научных революций. Москва : Прогресс, 1975. 385 с.

6. Микешина Л.А. Эпистемология ценностей. Москва : РОССПЭН, 2007. 267 с.

7. Науковий світогляд на зламі століть / В.С. Лукянець,

О.М. Кравченко, Л.В. Озадовська, О.Я. Мороз : монографія. Київ : Парапан, 2006. 288 с.

8. Світоглядні імплікації науки / за ред. Л.В. Озадовської. Київ : Парапан, 2004. 408 с.

9. Флек Л. Возникновение и развитие научного факта: Введение в теорию стиля мышления и мыслительного коллектива / пер. с нем., англ. В.Н. Поруса. Москва : Идея-Пресс, 1999. 220 с.

10. Erno-Kjolhede E. Scientific norms as (dis)integrators of scientists? MPP Working Paper. 2000. № 4. URL: http://www.cbs.dk/departments/mpp) (дата звернення 28.01.2022).

11. Merton R. The Sociology of Science. Theoretical and Empirical Investigations. Chicago, 1970. 175 p.

12. Polanyi M. Personal Knowledge: Towards a Post-Critical Philosophy. University of Chicago Press. 1958. 215 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-07

Як цитувати

СТАРІКОВА, Г. (2025). ЕТАПИ РОЗВИТКУ ЕТОСУ НАУКОВОГО ПІЗНАННЯ. Людинознавчі студії: збірник наукових праць Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Серія «Філософія», (44), 276–289. https://doi.org/10.24919/2522-4700.44.18