ВИХОВАННЯ НОВОЇ ЛЮДИНИ. ФІЛОСОФСЬКЕ ТА ПОЛІТИКО-ЕКОНОМІЧНЕ ПІДҐРУНТЯ СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНОЇ ДОКТРИНИ КОЛЕКТИВІЗМУ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2522-4700.43.15Ключові слова:
виховання нової людини, індивідуалізм, колективізм, розумний егоїзм, політехнізм, самоосвіта.Анотація
Анотація. Мета статті – довести, що характерне для сьогоднішньої філософської та педагогічної думки абстрактне протиставлення індивідуалізму та колективізму є контрпродуктивним як з теоретичної (тобто філософської та політекономічної), так і з практичної (соціально-педагогічної) позиції і не було ніколи притаманне ні класичній філософії, ні класичній педагогічній думці. Задля досягнення цієї мети у статті здійснена спроба простежити в найзагальніших рисах еволюцію теоретичних та практичних поглядів на питання виховання людської особистості та ролі колективу в цьому процесі. Окрема увага приділена аналізу поглядів М.Г. Чернишевського та А.С. Макаренка як найяскравіших представників теорії та практики колективістського напряму в педагогіці, один із яких водночас був прихильником теорії «розумного егоїзму», а інший досягнув чи не найбільших в історії педагогіки успіхів у справі масового виховання всебічно розвинутої особистості. Дослідження спирається на класичну традицію, яку М.Г. Чернишевський охарактеризував як антропологічний метод у філософії. Автор не тільки не претендує на якусь наукову новизну, але і старається довести, що в таких галузях, як філософія, економічна наука, педагогіка, формальна гонитва за новизною часто приводить до бездумного заперечення старого, тобто невміння відрізнити те, що дійсно віджило своє, і класичне, тобто таке, що принципово не може застаріти. Такий підхід не веде до справді нового, а приводить як науковців, так і практиків до того, що вони знову і знову повторюють ті ж самі помилки, які давно були подолані в класичній традиції. Одним із яскравих прикладів таких помилок і є абстрактне протиставлення індивідуалізму та колективізму. Головним висновком цього дослідження є те, що насправді справжній колективізм є не що інше, як послідовно проведений індивідуалізм, а виховання справжньої, розвинутої індивідуальності, особистості можливо виключно тільки в правильно організованому колективі і через колектив.
Посилання
1. Босенко В.А. Воспитать воспитателя : заметки по философским вопросам педагогики и педагогическим проблемам философии. Киев : Всеукраинский Союз рабочих, 2004. 352 с.
2. Есть ли будущее у капитализма? / Валлерстайн И. и др. / пер. с англ. ; под ред. г. Дерлугьяна. М. : Издательство Института Гайдара. 2013. 320 с.
3. Воспоминания о Макаренко: сб. материалов / сост. Н.А. Лялин, Н.А. Морозова ; коммент. Н.А. Морозовой. – Л. : Лениздат, 1960. 436 с.
4. Гегель Г.В.Ф. Энциклопедия философских наук. Том 3. Философия духа. М. : Мысль, 1977. 471 с.
5. Калиняк О.Т., Колядко О.Ю. Індивідуалістичні та колективістські цінності в сучасному українському суспільстві: особливості міжпоколіннєвих інтерпетацій (на прикладі мешканців Львівщини). Габітус. 2020. Випуск 11. С. 41-47. DOI: https://doi.org/10.32843/2663-5208.2020.11.7
6. Культурні відмінності – хто важливіший: індивід або група? Безпечний притулок : веб-сайт. URL : https://migranciwielkopolska.caritas.pl/uk/2781-2/.
7. Мельтцер Г. Колективізм vs. Індивідуалізм. Оption.news : веб-сайт. URL: https://option.news/uk/%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D0%B5%D0%BA%D1%82%D0%B8%D0%B2%D1%96%D0%B7%D0%BC-
%D0%BF%D1%80%D0%BE%D1%82%D0%B8-%D1%96%D0%BD%D0%B4%D0%B8%D0%B2%D1%96%D0%B
4%D1%83%D0%B0%D0%BB%D1%96%D0%B7%D0%BC%D1%83/
8. Макаренко А.С. Книга для батьків. Київ : Радянська школа, 1973. 528 с.
9. Макаренко А.С. Проблемы школьного советского воспитания. / А.С. Макаренко. Пед. соч.: в 8-ми т. М. : Педагогика, 1983. Т. 4. 400 с.
10. Маркс К., Енгельс Ф. Вісімнадцяте Брюмера Луї Бонапарта / Маркс К., Енгельс Ф. Твори : у 50-ти т. Київ : Держ. видавництво політичної літератури, 1961. Т. 8. 689 с.
11. Меттини Э. Гражданственность как ценностное основание воспитательной системы А. С. Макаренко. Народное образование. 2018. № 6–7. С. 146–154.
12. Морган Г.Л. Древнее общество. Л. : Издательство института народов Севера ЦИК СССР, 1935. 350 с.
13. Хиллиг Гётц. В поисках истинного Макаренко. Рускоязычные публикации (1976-2014). Полтав. нац. пед. ун-т имени В.Г. Короленка. Полтава : Шевченко Р. В., 2014. 778 с.
14. Чернишевський М.Г. Що робити? З оповідань про нових людей / пер. з рос. під ред. Н. Андріанової. Київ : Держполітвидав України, 1950. 366 с.
15. Bromley Daniel W. Possessive individualism : a crisis of capitalism. New York : Oxford University Press, 2019. 280 р. DOI: 10.1093/oso/9780190062842.001.0001
16. Crespi F., MartuceIIi D. L'individualismo del nuovo secolo tra privatismo e nuove forme di legame sociale. C. Leccardi, & P. Volonté (a cura di) Milano: Egea, 2017. 18 р.
17. Waterkamp D. Götz Hillig and his search for the true Makarenko. What did he find? International Dialogues on Education, 2018, Volume 5, Number 2, pp. 37-55