ПІЗНАННЯ МІЖ ТРАНСЦЕНДЕНТНИМ ТА ІМАНЕНТНИМ: КЛАСИЧНІЙ І НЕКЛАСИЧНІЙ ПІДХОДИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2522-4700.43.17

Ключові слова:

пізнання, гносеологія, трансцендентне, іманентне, суб’єкт, об’єкт, мислення.

Анотація

Анотація. Метою статті є дослідження вихідних принципів класичної та некласичної гносеологій, а саме розуміння ними структури та внутрішніх механізмів пізнавальної діяльності. У цьому контексті основна увага приділяється аналізу ролі трансцендентного та іманентного досвідів у ній із позицій класичного та некласичного підходів. Методологічними засадами дослідження стали аналітичний підхід, що спрямований на аналіз пізнавальної діяльності, а також принципи компаративістики та герменевтики, що використовувалися під час порівняльного аналізу класичної та некласичної теорій пізнання. Наукова новизна. У сучасній філософії гносеологічна проблематика відіграє далеко не першочергову роль. Це при тому, що найвпливовішим її напрямом є аналітична філософія, особливо якщо говорити про західну філософію. Ця тенденція ще більшою мірою притаманна сучасній українській філософії. Тому наше дослідження можна вважати заповненням значної прогалини у ній. Також у ньому чи не вперше у вітчизняному філософському дискурсі основна увага зосереджується на конкретному аналізі гносеологічних складових частин класичної та некласичної філософій, чітко окреслюючи специфіку «класичної гносеології» та «некласичної гносеології». На наукову новизну також претендує аналіз місця і ролі трансцендентного та іманентного досвідів у пізнавальній діяльності в їх історико-філософській ґенезі – у процесі переходу від класичної до некласичної парадигми. Висновки. У межах класичної філософської парадигми і у класичній гносеології відповідно пізнавальний процес розумівся як такий, який можливий тільки через відношення до трансцендентного, тобто до трансценденталій. Таке розуміння пізнання помітно змінюється під час переходу до некласичної філософської парадигми, у якій, на відміну від трансцендентного, вирішальну роль відіграє іманентний, тобто безпосередній та всеосяжний досвід людини.

Посилання

1. Гайденко В. Поворот к феминистской эпистемологии. Постнеоклассика – феминизм – наука. Сумы : Университетская книга, 2003. 174 c.

2. Зотов А.Ф. Буржуазная философия сер. ХІХ – нач. ХХ века. Москва : Высшая школа, 1988. 518 c.

3. Касавин И.Т. Миграция. Креативность. Текст. Проблемы неклассической теории познании. Санкт-Петербург: РХГИ, 1998. 408 c.

4. Лекторский В.А. Эпистемология классическая и неклассическая. Москва: Эдиториал УРСС, 2001. 256 c.

5. Мамардашвили М.К. Классический и неклассический идеалы рациональности. Москва: Логос, 2004. 352 c.

6. Мамардашвили М.К. Стрела познания (набросок естественноисторической гносеологии). Москва: Школа «Языки русской культуры», 1997. 304 c.

7. Микешина Л.А. Философия познания. Полемические главы. Москва: Прогресс – Традиция, 2002. 624 c.

8. Перспективы метафизики: классическая и неклассическая метафизика на рубеже веков / под. ред. Г.Л. Тульчинского, М.С. Уварова. Санкт-Петербург : Алетейя, 2000. 415 c. (Тела мысли).

9. Петрушенко В.Л. Епістемологія як філософська теорія знання: [монографія]. Львів : Вид-во держ. ун-ту «Львівська політехніка», 2000. 296 c.

10. Петрушенко В.Л. Ностальгия по абсолютному. Київ : Самватас, 1995. 188 c.

11. Петрушенко В.Л. Філософія : [курс лекцій]. Київ : Каравела; Львів : Новий світ-2000, 2002. 544 c.

12. Западная философия от истоков до наших дней : у 4 тт. / Дж. Реале, Д. Антисери. Санкт-Петербург : Петрополис, 1997. Т. 4. 880 c.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-08

Як цитувати

ФЕДОРІВ, Л. (2025). ПІЗНАННЯ МІЖ ТРАНСЦЕНДЕНТНИМ ТА ІМАНЕНТНИМ: КЛАСИЧНІЙ І НЕКЛАСИЧНІЙ ПІДХОДИ. Людинознавчі студії: збірник наукових праць Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Серія «Філософія», (43), 128–133. https://doi.org/10.24919/2522-4700.43.17