ЛОГОС ВІДПОВІДІ ПЕРЕД ПАФОСОМ ЧУЖОГО
DOI:
https://doi.org/10.24919/2522-%204700.41.2Ключові слова:
Чужий, Інший, респонзивність, пафос, логос, Обличчя, інтерпасивність.Анотація
Анотація. Метою статті є осмислення проблеми Іншого та Чужого, крізь призму респонзивності (здатності давати відповідь) як феномена людського буття. Методологічними засади дослідження є феноменологічна традиція, герменевтика та діалог як методи гуманітарних досліджень, які дають змогу аналізувати феномени людського буття на засадах наукового дискурсу. Стаття базується на концепціях діалогічного персоналізму та розвідок про Іншого та Чужого, що взасадничуються на етичних питаннях діалогічності і є базою для респонзивної етики (етики відповіді). Теоретичним стрижнем роботи є ідеї про відповідь Чужому в Б. Вальденфельса та про відповідальність за Іншого в Е. Левінаса. Наукова новизна полягає в аналізі причин зміщення акцентів в сучасному дискурсі з Іншого на Чужого; в осмисленні проблеми Іншого/Чужого крізь призму категорій «пафосу» та «логосу»; у доведенні того, що респонзивність як здатність дати відповідь Чужому є підставою для етосу такої раціональності, яка є виходом з інтерпасивності (ілюзії активності) й дає змогу згладити поверховість і нав’язливість комунікативних норм. Висновки. Проблема Іншого в сучасних розвідках трансформується в проблему Чужого, що спровоковано мультикультурністю, глобалізаційними процесами, кризою ідентичності й суб’єктивності. Поряд із тим поєднання діалогічної філософії та респонзивної феноменології відкриває нові горизонти в дослідженні суб’єктивності людського буття й культури як діалогічного співбуття. У цьому сенсі поєднання концепцій Б. Вальденфельса та Е. Левінаса дає змогу окреслити підстави респонзивної етики, яка виходить із пафосної природи Чужого, здатне утримати радикальний незбіг Чужого з логосом Свого, при цьому дає підстави для відповіді Чужому. Це, у свою чергу, вимагає активності суб’єкта, який здатен цю відповідь дати.
Посилання
1. Бахтин М.М. Из записей 1970–1971 годов. Эстетика словесного творчества. Москва : Искусство, 1979. C. 336–360.
2. Библер В. На гранях логики культуры. Книга избранных очерков. Москва : Русское феноменологическое общество, 1997.
3. Бубер М. Я и Ты. Два образа веры. Москва : ООО «Издательство АСТ», 1999, С. 24–121.
4. Вальденфельс Б. Мотив Чужого. Минск : Пропилеи, 1999.
5. Вальденфельс Б. Топографія Чужого: студії до феноменології Чужого. Київ : ППС-2002, 2004.
6. Довгополова О. Другое, Чужое, Отторгаемое как элементы социального пространства: Монография. Одесса : СПД Фридман, 2007.
7. Жижек С. Интерпассивность. Желание: влечение. Мультикультурализм. Санкт-Петербург : Алетейя, 2005.
8. Кристева Ю. Самі собі Чужі. Київ : Видавництво Соломії Павличко «Основи», 2004.
9. Кунгурцева С.-О. Чуже як предмет респонзивної феноменології Бернгарда Вальденфельса. Наукові записки НаУКМА. Серія «Філософія та релігієзнавство». 2019. Том 4. С. 73–78.
10. Левинас Э. Время и Другой. Гуманизм другого человека. Санкт-Петербург : Высшая религиозно-философская школа, 1998.
11. Левінас Е. Між нами. Дослідження думки-про-іншого. Київ : Дух і літера, Задруга, 1999.
12. Лютий Т. Інший і Чужий у структурі людського я (М. Бубер, Е. Левінас, Ю. Крістева). Наукові записки НаУКМА. Серія «Філософія
та релігієзнавство». 2018. Том 1. С. 21–28.
13. Малахов В.А. Етика спілкування : навчальний посібник. Київ : Либідь, 2006.
14. Можейко М. От Постмодерна к Пост-Постмодерну: Современные социокультурные трансформации и новейшие тенденции философия языка. İDİL. 2021. Number 1. С. 71–86.
15. Розеншток-Хюсси О. Бог заставляет нас говорить. Москва : Канон+, 1997.
16. Розеншток-Хюсси О. Речь и действительность. Москва : Лабиринт, 1994.
17. Соколова Л. О новой конфигурации французской философии. Позиции современной философии. Санкт-Петербург, 1999. № 1. С. 53–60.
18. Солдатська Т. До питання обґрунтування респонзивної етики. Філософська думка. 2013. № 2. С. 118–130
19. Трубецкой С.Н. О природе человеческого сознания. Сочинения. Москва : Мысль, 1994. С. 483–592.
20. Ямпольская А.В. Эмманюэль Левинас: философия и биография. Київ: Дух i лiтера, 2011.
21. Яннарас Х. Церковь в посткоммунистической Европе. Христіанская мысль. Кіевское религіозно-философское общество. 2005.
№ ІІ. С. 204–223.
22. Froese R. Levinas and the question of politics. Contemp Polit Theory. № 19. 2020. Р. 1–19. URL: https://doi.org/10.1057/s41296-019-00320-4.
23. Marosán Bence Péter. Engaged Eco-phenomenology. An Eco-socialist stance based upon a phenomenological account of narrative identity. Engaged Phenomenology. Annual Conference of the British Society for Phenomenology. 2020. URL: http://real.mtak.hu/id/eprint/113112.
24. Nelson E.-S. Levinas, Adorno, and the Ethic s of the Material Other. New York : SUNY, 2020.
25. Saldukaitytė J. The Place and Face of the Stranger in Levinas. Religion.s. 2019. № 10 (2). Р. 67. URL: https://doi.org/10.3390/rel10020067.
26. Riou J. Crisis, Otherness, Positionality: Thinking Beyond “Self and Other” in Turbulent Times. Oxford german stadies. 220. Volume 49.
Issue 2. Р. 117–135.