ІДЕНТИЧНІСТЬ ЯК ПРОБЛЕМА: НОВІ ЗМІСТИ Й АЛЬТЕРНАТИВИ?
DOI:
https://doi.org/10.24919/2522-4700.41.6Ключові слова:
персональна ідентичність, постлюдина, «остання людина», «кінець історії», трансгуманізм, «штучний інтелект».Анотація
Анотація. Мета. У статті осмислюється антагонізм зовнішніх запитів і внутрішніх особистих очікувань сучасного індивіда. Незбіг цих сфер людського існування є основною причиною постановки питання про «персональну ідентичність», його змістову наповненість, що дає можливість спрогнозувати можливе майбутнє людства. Методологія. У статті використовується метод співставлення, який дає змогу прослідкувати послідовність та об’єктивність смислового викладу матеріалу, а також аналітичний метод, який орієнтує на осмислене розуміння тих реалії, які є актуальними сьогодні. Наукова новизна. У світі відкритих кордонів, де культура кожного народу має свою безумовну цінність, бо, так чи інакше, слугує основою для формування персональної ідентичності кожної людини, постає проблемою якраз визначення цієї самої ідентичності, її ролі в людській діяльності, урешті, проблемою постає те, що саме можна зарахувати до суті цієї ідентичності. Неоднозначність розуміння й підходів до цього поняття призводить до хиткості людського становища у світі, а відмова від цільності, яка є основою будь- якої особистості, урешті, може призвести й до розмивання (чи навіть зникнення) самого поняття «Людина». Висновки. Незважаючи на величезну кількість різнорідних знань про людину та її діяльність, накопичених упродовж усієї людської історії, наука сьогодні знає про людську сутність так само мало, як і на початку часів. Питання про особистісну ідентичність і про кризу цієї ідентичності є, безперечно, одними з найактуальніших у сучасних інтелектуальних дискусіях, при цьому всьому немає якогось єдиного бачення чи погляду на те, чим є за своєю суттю ця шукана ідентичність. «Персональна ідентичність» як орієнтація на цілісність і цільність, як не дивно, усе більше зводиться в міф про те, чого людина ніколи не мала, але що завжди прагнула отримати, урешті, визначення ідентичності як набору різнорідних психологічних властивостей і схильностей людини, які працюють збалансовано й одновекторно, що робить її стійкішою у сфері соціально-суспільних запитів, піднімає її власну планку стресостійкості, свідчить про те, що сама людина зі своєю багатоплановістю прагне спростити власний погляд на саму себе, відмовитися від пошуків того, «чого немає і бути не може», а це прямо зв’язано з класичним запитуванням «бути чи не бути» Людині. Варто відмітити й те, що це запитування давно перейшло з теоретичної сфери на рівень практики, яка успішно змінює не лише реальність людини, а й безповоротно змінила її саму.
Посилання
1. Ніцше Ф. Так казав Заратустра. Київ : Основи, 1993. С. 7–328.
2. Фукуяма Ф. Идентичность. Стремление к признанию и политика неприятия. 2019. URL: https://iknigi.net/avtor-frensis-fukuyama/178803-identichnost-frensis-fukuyama.html.
3. Харари Ю.Н. Homo Deus. 2018. URL: http://loveread.me/read_book.php?id=75853&p=1.
4. Харари Ю.Н. ХХІ урок для ХХІ века. 2019. URL: http://loveread.me/read_book.php?id=80945&p=1.
5. Bostrom N. How long before superintelligence? 1998. URL: https://www.nickbostrom.com/superintelligence.html.
6. Kurzweil, Ray. The Age of Spiritual Machines: When Computers Exceed Human Intelligence. 1999. London : Viking. URL: https://www.
researchgate.net/publication/257162786_The_Age_of_Spiritual_Machines_When_Computers_Exceed_Human_Intelligence.
7. Mor, Max. On becoming posthuman. 1994. URL: https://secularhumanism.org/1994/10/on-becoming-posthuman/.
8. Olson, Eric T., “Personal Identity”. The Stanford Encyclopedia of Philosophy. 2019. URL: https://plato.stanford.edu/archives/fall2019/entries/
identity-personal/>.
9. Jaron Lanier. The First Church of Robotics. The New York Times. 2010. URL : https://www.nytimes.com/2010/08/09/opinion/09lanier.html.