ФІЛОСОФСЬКІ ПОГЛЯДИ НА ПРОБЛЕМИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ ВИХОВАННЯ ПАТРІОТИЧНОЇ МОЛОДІ

Автор(и)

  • Василь ДОБІЖА Вінницький навчально-науковий інститут економіки Західноукраїнського національного університету https://orcid.org/0000-0002-5540-9781
  • Олександр КОЛЕСНИК Вінницький фаховий коледж економіки та підприємництва Західноукраїнського національного університету https://orcid.org/0000-0002-6995-983X

DOI:

https://doi.org/10.24919/2522-4700.41.9

Ключові слова:

духовно-моральне виховання, духовні цінності, культурно-історичний тип, філософська традиція, освітньо-педагогічна практика.

Анотація

Анотація. У статті проаналізовано значення філософії в контексті цивільно-патріотичного і духовно-морального виховання студентської молоді. У дослідженні розглянуті можливості філософії в контексті формування духовних і патріотичних цінностей. У цьому аспекті освіта й виховання мають поставати визначальним консолідуючим, розвивальним, стабілізуючим, науково-пізнавальним та культурно-освітнім інститутом суспільства, громадянсько- патріотичного становлення молоді, формування в неї історичної пам’яті. У такій спосіб варто вчити молодих людей здійснювати оцінку історичних явищ на основі принципів історичної достовірності, науковості, гуманізму, доброчинності, а також із позицій безпеки та забезпечення взаємозв’язку між поколіннями, створення гарантій безпеки української нації. Актуальною постає реалізація принципу: «Моя школа – мій дім; мій дім – моя родина; моя родина – рідна Вітчизна». Досліджено наповнення понять «Батьківщина» і «патріотизм» новим ціннісним змістом, осмисленням філософських традиції і особливостей як цивілізації, окремого культурно-історичного типу. Розкрито основні ідеї українських освітян щодо національно-патріотичного виховання школярів у сучасному освітньому і виховному просторі. Доведено, що релігійно-духовний чинник має враховуватися в системі вищої освіти за умов її трансформації та входження до Болонського процесу. Суттєвим у цьому має бути забезпечення реалізації принципів об’єктивності, науковості, національно-патріотичної спрямованості в поєднанні можливостей релігії, церкви та духовно-гуманітарного виховання студентської молоді України з метою інтеграції держави в європейське співтовариство, світові цивілізаційні процеси, визначати освітню стратегію держави щодо організації і проведення заходів на виконання національно-патріотичного виховання дітей, військово-патріотичного виховання студентської молоді, військово-патріотичного навчання та утвердження національної ідентичності студентів, утвердження національної ідентичності державних службовців та посадових осіб органів місцевого самоврядування та формування української політичної нації.

Посилання

1. Андрущенко В., Руденко Ю. Національний характер. Київ : Освіта. С. 11–12.

2. Білецька С.П. Проблеми і перспективи національного виховання студентської молоді. Українська освіта у світовому часопросторі : матеріали ІІІ Міжнародного конгресу, 21–22 жовтня 2009 р., м. Київ, 2009. С. 57–59.

3. Валевський О.Л., Ішмуратов А.Т. Політичний конфлікт у сучасній Україні: культурні виміри, структура, принципи аналізу. Київ : Національний інститут стратегічних досліджень, 1997. 150 с.

4. Воропаєва Т.С. Українська мова як смислова засада національної ідентичності і проблема реформування вищої освіти в Україні. Українська освіта у світовому часопросторі : матеріали ІІІ Міжнародного конгресу, 21–22 жовтня 2009 р., м. Київ, С. 82–84.

5. Сміт Е.Д. Культурні основи націй. Ієрархія, заповіт і республіка. Наукове видання. Київ : Темпора, 2009. 312 с.

6. Касьян В.І. Сучасний стан філософської освіти: проблеми, перспективи. Філософські проблеми гуманітарних наук. 2006. № 10–11. С. 139–143.

7. Кононенко П.П. Українознавство – наука самопізнання українського народу. Українознавство. 2002. № 1–2. С. 22–29.

8. Красько С.М. Схід і Захід України: тенденції міжрегіональної взаємодії в оцінках населення. Українське суспільство 2003 р. Соціологічний моніторинг. Київ : Інститут соціології НАН України, 2003.

9. Кудря М.М. Збереження національної ідентичності в контексті глобалізації / Вища освіта України. Додаток 4, том І (13) 2009 р. Тематичний випуск «Вища освіта України у контексті інтеграції до європейського освітнього простору». С. 366–375.

10. Михальченко М.І. Украинское общество: трансформация, модернизация или лимитроф Европы? Київ : Институт социологии НАНУ,

2001. 440 с.

11. Михальченко М.І. Лімітроф Європи: випадковість чи доля України. Людина і політика. 2000. № 3. С. 34.

12. Михальченко М.І. Україна як нова історична реальність: запасний гравець Європи. Дрогобич : ВФ «Відродження», 2004. 488 с.

13. Попович М.В. Роль філософії у духовному розвитку людства. Збірник наукових праць : матеріали ІІІ Міжнародної науково-теоретичної конференції «Толерантність як соціогуманітарна проблема сучасності», 19–20 травня 2011 року. Житомир : видавництво ЖДУ ім. І. Франка, 2011. С. 10–16.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-14

Як цитувати

ДОБІЖА, В., & КОЛЕСНИК, О. (2025). ФІЛОСОФСЬКІ ПОГЛЯДИ НА ПРОБЛЕМИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ ВИХОВАННЯ ПАТРІОТИЧНОЇ МОЛОДІ. Людинознавчі студії: збірник наукових праць Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Серія «Філософія», (41), 137–147. https://doi.org/10.24919/2522-4700.41.9