«ФІЛОСОФСЬКА СМЕРТЬ» ЯК МЕТОДОЛОГІЧНИЙ ПРИНЦИП

Автор(и)

  • Віра ЛІМОНЧЕНКО Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка https://orcid.org/0000-0002-4770-7199

DOI:

https://doi.org/10.24919/2522-4700.38.186111

Ключові слова:

методологія; «філософська смерть»; мислення; особистість; самість.

Анотація

Анотація. Мета роботи. У статті розглядається вимір методологічних питань, пов’язаний з особистісно-індивідуальними якостями мислителя, а саме – готовністю здійснювати мисленнєвий рух за логікою предмета, що передбачає вихід за межі самого себе, зупинку плинного потоку життя, внаслідок чого виникає метафора «філософської смерті». Методологія. Засобами реалізації цього завдання постають: по-перше, критична аналітика поняття-метафори «філософська смерть» і, по-друге, виявлення рівнів індивідуалізованого Я – тих характеристик Я, які стають умовою творчості, а не які постають перешкодою її. Наукова новизна. Показано, що «філософська смерть» як методологічний принцип працює як підготовка себе до мислення при домінанті уваги до життя предмета думки, що передбачає виключення своїх життєвих інтересів і вихід за межі самого себе. Готовність померти для світу має чисто інтелектуальний зміст – злам автоматично-звичного руху міркування, розкриття багатовимірних просторів мислення. «Філософська смерть» може розумітись як заглиблення у самого себе, але оскільки за своєю природою людина є універсумом, тобто з’єднанням множинного, принциповою відкритістю, то, занурюючись у глибини себе, людина здатна подолати свій емпіричний стан. У засади творчої дії входить такий вимір Я, який розкривається поняттям «особистість», причому засвідчене лице особи, що обособлюється і індивідуалізується. Перешкодою для творчого акту стає замість, – блокуючи відкритість Я суттєвим вимірам творчого акту. Висновки. Готовність до самозміни під поглядом істини іменується також метанойєю, яку планується у подальшому розглянути в антропологічно-культурному вимірі й розглянути таку хибну модифікацію самозміни, як лицемірство.

Посилання

Арендт, Х. (2013). Жизнь ума. Санкт-Петербург: Наука.

Бердяев, Н.А. (1992). Спасение и творчество (Два понимания христианства). Путь: орган русской религиозной мысли, 1 (І–VI), 161–175. Москва: Информ-Прогресс.

Лимонченко, В.В. (2014). Опыт философской аналитики антропологического дискурса в Православии. Дрогобич: Видавничий відділ Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка.

Петрушенко, В. (2013). Гуманітарне пізнання: проблема статусу. Гуманітарно-наукове знання: розмаїття парадигм: матеріали Міжнародної наукової конференції 14–15 жовтня 2013 р. (c. 7–10). Чернівці: Чернівецький нац. ун-т.

Сартр, Ж.-П. (2003). Трансцендентность эго. Набросок феноменологического описания. Логос, 2 (37), 86–121.

Фриауф, В.А. (1993). Архесимволы философствования у Платона. Танатос и эрос. Фигуры Танатоса. Третий специальный выпуск: Тема смерти в духовном опыте человечества: материалы первой международной конференции. (с. 18–22). Санкт-Петербург: Издательство СПбГУ.

Филиппов, А.Ф. (2013). Мышление и смерть: «Жизнь ума» в философской антропологии Ханны Арендт. Вопросы философии, 11, 155–167.

Фуко, М. (2007). Герменевтика субъекта: курс лекций, прочитанных в Коллеж де Франс в 1981–1982 учебном году. Санкт-Петербург: Наука.

Шпет, Г.Г. (1994). Сознание и его собственник. Философские этюды (с. 20–116). Москва: Прогресс.

Dobson, J.E. (2019). Critical Digital Humanities: The Search for a Methodology. University of Illinois Press. doi: 10.5406/j.ctvfjd0mf.

Hall, N., & Ellis, J. (Ed.). (2019). Hands on Media History: A new methodology in the humanities and social sciences. Routledge.

Korsgaard, M.T., & Aldinger, M.M. (2018, August/October). The Educator’s Diary: Arendt and Kierkegaard on Progressivism and the Edu-cational Relation. Educational Theory, 68 (4–5), 381–583. doi: https://doi. org/10.1111/edth.12325.

Minnich, E.K. (2016). The Evil of Banality: On the Life and Death Importance of Thinking. Rowman & Littlefield Publishers.

Woolf, R. (2013, January). Plato and the Norms of Thought. Mind, 122 (485), 171–216. doi: https://doi.org/10.1093/mind/fzt012.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-17

Як цитувати

ЛІМОНЧЕНКО, В. (2025). «ФІЛОСОФСЬКА СМЕРТЬ» ЯК МЕТОДОЛОГІЧНИЙ ПРИНЦИП. Людинознавчі студії: збірник наукових праць Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Серія «Філософія», (38), 45–58. https://doi.org/10.24919/2522-4700.38.186111