МАСОВЕ ВИРОБНИЦТВО ТА ІМПЕРАТИВ ОДНОРАЗОВОСТІ В КУЛЬТУРІ СПОЖИВАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2522-4700.49.2Ключові слова:
споживання, консьюмеризм, філософія, масовість, одноразовість, економіка, екологія.Анотація
Анотація. Метою статті є критичний аналіз філософських аспектів масового виробництва та одноразовості як основних характеристик споживацтва. Ці два елементи сформували цінності та відносини, які є базовими для сучасного суспільства. Методологічними засадами дослідження є філософський концепт консьюмеризму та етичної відповідальності. Новизна статті полягає в критичному аналізі взаємозв'язку між філософськими та етичними аспектами масового виробництва та одноразовості, що є невід'ємними частинами ідеології консьюмеризму. Дослідження акцентує увагу на тому, як ці модуси впливають на суспільні цінності, людську мораль і екологічну відповідальність. Висновки. Масове виробництво та одноразовість є ключовими елементами сучасного споживацтва, які мають глибокі соціальні, філософські та екологічні наслідки. Ці явища сприяють створенню культури надмірності та споживання, яка ставить під загрозу індивідуальність та творчість, зводячи їх до стандартних і масових продуктів. Одноразовість товарів сприяє формуванню циклу безперервного споживання, що веде до виснаження ресурсів і поглиблення екологічних проблем. Філософська критика споживання, яка здійснюється К. Марксом, Ж. Бодріяром та Г. Маркузе, стосується питання підриву людської гідності та відчуження людини від її творчого потенціалу. Підкреслено, що споживання замінює глибокі соціальні відносини короткочасним матеріальним задоволенням. Даний аспект розкривається в працях З. Баумана та Б.-Ч. Хана. Акцентовано увагу на необхідності впровадження етичного споживання, що актуалізує потребу у відповідальному використанні ресурсів. А. Несс представляє концепцію «глибинної екології», яка ставить під сумнів антропоцентричний підхід до природи, а П. Сінгер та Дж. Мейсон досліджують етичні наслідки вибору продуктів харчування, підкреслюючи їх вплив на навколишнє середовище. Автори закликають до перегляду наших підходів до споживання, щоб досягти гармонійного балансу між матеріальними потребами та екологічною стійкістю.
Посилання
1. Горкгаймер М. Критика інструментального розуму / пер. з нім. М. Култаєвої. Київ: ППС-2002, 2006. 282 с.
2. Маркс К. Капітал. Критика політичної економії. Т. 1. Книга 1. Процес продукції капіталу / пер. з нім. Д. Рабіновича і С. Трикоза. Харків:
Партвидав «Пролетар», 1933. 950 с.
3. Маркузе Г. Одновимірна людина. Дослідження ідеології розвинутого індустріального суспільства. Сучасна зарубіжна соціальна філософія: Хрестоматія / пер. з англ. В. Курганський. Київ: Либідь, 1996. С. 87–134.
4. Сміт А. Багатство народів. Дослідження про природу і причини багатства народів / пер. з англ. О. Васильєва та ін. Київ: Наш формат, 2023. 722 с.
5. Baudrillard J. The Consumer Society. Myths and Structures. SAGE Publications, 1998. 208 р.
6. Bauman Z. Liquid love : on the frailty of human bonds, 2008. 178 р.
7. Han B.-C. The Burnout Society. Stanford University Press, 2015. 72 p.
8. Horkheimer M., Adorno T. W. Dialectic of Enlightenment. Philosophical Fragment. Stanford University Press, 2002. 305 p.
9. Jackson T. Prosperity Without Growth? The Transition to a Sustainable Economy. Sustainable Development Commission, 2008. 133 p.
10. Klein N. No Logo: Taking Aim at the Brand Bullies. Knopf Canada, 2000. 512 р.
11. Næss A. Ecology, Community, and Lifestyle: Outline of an Ecosophy. Cambridge University Press, 1989. 240 р.
12. Singer P., Mason J. The Ethics of What We Eat: Why Our Food Choices Matter. Rodale, 2006. 336 р.