ФІЛОСОФІЯ І ҐЕНЕРАТИВНІ ШТУЧНОІНТЕЛЕКТНІ МОДЕЛІ: (НЕ)ДОЛАНІ ОБМЕЖЕННЯ ВПЛИВАЛЬНОСТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2522-4700.49.3

Ключові слова:

людина, розум, інтелект {= природ- ний інтелект}, ґенеративний штучний інтелект {= ґенШІ}, ґенеративна штучноінтелектна модель {= ґенШІ модель}, Perplexity.ai, chatGPT, Leonardo.ai, промпт, виґенерене, запитання, відповідь, філософія освіти.

Анотація

Анотація. Розглянуто оптимізування взаємодії антропоодиниці з ґенеративними штучноінтелектними моделями {на прикладі Perplexity.ai, chatGPT, Leonardo.ai} через застосування базових знань з філософії. Мета дослідження: виявити та деталізувати можливості (не)долання обмежень ґенеративних штучноінтелектних моделей за допомогою філософії. Методологію дослідження складають методи, принципи та підходи, які формують співдоповнювальну мережу. Головними якісними методами, застосованими у дослідженні є розмірковувальний {для обґрунтовування співвпливальності філософії і ґенеративних штучноінтелектних моделей}, аналізувальний {для деталізування ситуації {кейсу} застосування ґенШІ моделей для виш-викладання філософії}, синтезувальний {для формування алгоритму взаємодії антропоодиниці та ґенШІ моделі}, феноменологічний {для сутнісного схоплювання принципу роботи ґенеративних штучноінтелектних моделей та варіантів оптимальної антроповзаємодії з ним}, герменевтичний {для розтлумачування–роз’яснювання результатів виґенереного як співпраці антропоодиниці та окремої ґенШІ моделі}, праґматичний {для формування прийнятного промпта, щоб виґенерювати необхідне; для створення умов спільного змінювання антропоодиниці та ґенШІ моделі}, компаративний {для зіставлення отримуваних результатів від застосовності стандартного інфопошуку – через Google.com – та ґенШІ моделей} тощо. Окрім того, у дослідженні були застосовані принципи {цілісності, умовної об’єктивності, причинності, обґрунтованості, ситуативності} та підходи {плюріверсний, міждисциплінарний}. Теоретико-практичні параметри наукової новизни зумовлені структурою пропонованої розвідки {тобто пунктами розгляду теми}, а також двома аспектами: 1) нагальною перспективною необхідністю антропоодиниці паралельного опанування нових інформаційних технологій, оптимізування взаємодії з ними, збереження–й–розвивання власного природного розуму–інтелекту, що через застосовність уможливлюватиме формування запитів {промптів} для ґенеративних штучноінтелектних моделей, які, хоч і працюють за алгоритмовим принципом, проте можуть цільово навчатися через промптоване та виґенерюване як кероване людиною векторування; 2) постулюванням філософії як праксис- орієнтованої навчальної дисципліни {виш-викладання якої може і має бути адаптованим до епохових змін та тенденцій майбутнього}, що спрощуватиме різнорідні взаємодії антропоодиниць {з собі подібними; з штучноінтелектними конструктами}. Висновки: 1) ґенеративні штучноінтелектні моделі одночасно і прорив людства, і головоломка на майбутнє; 2) усім користувальникам ґенШІ моделей бажано первинно мати розвинутий природний інтелект, що спричинюватиме нестандартні запити, «коректні промпти» та адаптування ґенерованого для власних потреб {особистих, навчальних, професійних}; 3) саме філософія сприяє індивідуальному налаштовуванню свого природного інтелекту та його оптимальному застосуванню через запитування–відповідання, критичність мислення, аналізування і синтезування, прогнозування, творчість тощо, які комплексно уможливлюють бачення сутності кожного феномена {речі, явища, процесу} та допомагають антропоодиниці чіткіше визначитися з власною роллю у світі; 4) за умов критичного та цільового застосування ґенеративні штучноінтелектні моделі можуть бути задіяні у виш-викладанні філософії для сприяння індивідуальному інтелектуальному зростанню здобувачів і викладачів, а також для підсилення антропності.

Посилання

1. Бондар С. В. Філософський аналіз результатів застосування генеративного штучного інтелекту у професійній діяльності та повсякденному житті. Slovak International Scientific Journal. 2023. № 72. C. 84–87. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.8017176

2. Гончаренко К. Цифрова людина: фантазм втрати ідентичності. Філософські обрії. 2019. № 42. С. 137–140.

3. Дзьобань О. П. Цифрова людина як філософська проблема. Інформація і право. 2021. № 2 (37). С. 9–19. DOI: https://doi.org/10.37750/2616-6798.2021.2(37).238330

4. Іваненко А., Пічик К. Генеративні моделі штучного інтелекту як ефективний інструмент для оптимізації бізнес-процесів. EMPIRIO. 2024. Том 1, випуск 1. С. 112–121.

5. Козловець М. Технології штучного інтелекту та їх вплив на буттєвість людини. Humanities Studies. 2024. Випуск 19 (96). С. 55–66.

DOI: https://doi.org/10.32782/hst-2024-19-96-06

6. Краковецький О. ChatGPT, DALL·E, Midjourney: Як генеративний штучний інтелект змінює світ. Київ: ArtHuss, 2024. 192 с.

7. Baudrillard J. La société de consommation: ses mythes, ses structures. Paris: Éditions Denoël, 1970. 326 p.

8. Bishop J. M. Artificial Intelligence Is Stupid and Causal Reasoning Will Not Fix It. Frontiers in Psychology. 2021. 11:513474. DOI: https://doi.

org/10.3389/fpsyg.2020.513474

9. Chollet F. The implausibility of intelligence explosion. Medium. 27.11.2017. URL: https://medium.com/@francois.chollet/the-impossibility-

of-intelligence-explosion-5be4a9eda6ec

10. Colobridge Blog. Generative Artificial Intelligence: What it is, How it Differs from Traditional Artificial Intelligence and What Can Be Generated With It. Colobridge Blog. 23.11.2023. URL: https://blog.colobridge.net/en/2023/11/generative-artificial-intelligence-en/

11. Ji Z., Lee N., Frieske R., Yu T., Su D., Xu Y., Ishii E., Bang Y., Chen D., Dai W., Chan H. S., Madotto A., Fung P. Survey of Hallucination

in Natural Language Generation. ACM Computing Surveys. 2023. Volume 55, Issue 12. P. 1–38. (Last revised 14 Jul 2024, version 7 – URL: https://arxiv.org/pdf/2202.03629).

12. Kissinger H., Schmidt E., Huttenlocher D. ChatGPT Heralds an Intellectual Revolution. The Wall Street Journal. 25.02.2023. URL: https://www.wsj.com/articles/chatgpt-heralds-an-intellectual-revolution-enlightenment-artificial-intelligence-homo-technicus-technology-cognition-morality-philosophy-774331c6

13. McLuhan M., Powers B. P. The Global Village: Transformations in World Life and Media in the 21st Century. New York – Oxford: Oxford University Press, 1989. 240 p.

14. Ragnedda M. The Third Digital Divide: A Weberian Approach to Digital Inequalities. London and New York: Routledge. 2017. 136 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-13

Як цитувати

ДІДЕНКО, Л. (2024). ФІЛОСОФІЯ І ҐЕНЕРАТИВНІ ШТУЧНОІНТЕЛЕКТНІ МОДЕЛІ: (НЕ)ДОЛАНІ ОБМЕЖЕННЯ ВПЛИВАЛЬНОСТІ. Людинознавчі студії: збірник наукових праць Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Серія «Філософія», (49), 46–66. https://doi.org/10.24919/2522-4700.49.3