ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ҐЕНДЕРНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ОСОБИСТОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2522-4700.49.7Ключові слова:
ідентичність, ґендерна ідентичність, особистість, Я-концепція.Анотація
Анотація. У статті визначаються особливості формування ґендерної ідентичності як складової базової ідентичності особистості, адже ідентичність є однією з найважливіших складових «Я-концепції» і має значний вплив на самосприйняття, самокатегоризацію та самоідентифікацію людини. мета, методи та результати дослідження. Мета статті полягає у визначенні головних особливостей формування ґендерної ідентичності особистості. Методологічними засадами наукового дослідження виступають наступні методи: узагальнення наукових положень щодо дослідження ґендерної ідентичності особистості; аналіз філософської, психологічної, педагогічної та соціологічної наукової літератури для визначення основних понять дослідження; метод синтезу щодо визначення головних особливостей формування ґендерної ідентичності особистості. Наукова новизна статті полягає у визначенні головних особливостей формування ґендерної ідентичності особистості. Здійснено аналіз наукових доробків з проблематики ґендерної ідентичності на основі яких запропоновано авторське визначення терміну «ґендерна ідентичність». Під ґендерною ідентичністю автори розуміють частину особистості, яка характеризує самоідентифікацію, тобто те, як людина визначає себе як представника певної статі – чоловічої або жіночої – шляхом асоціювання певних характеристик або заперечення наявності певних ознак. Ґендерна ідентичність є однією з найважливіших складових «Я-концепції» і має значний вплив на самосприйняття, самокатегоризацію та самоідентифікацію. Висновки. Визначено головні особливості формування ґендерної ідентичності, до яких віднесено: соціальне конструювання ґендерної ідентичності; соціальні очікування; процес інкультурації; вплив батьківської моделі поведінки; засвоєння певних ґендерних схем; вплив різних моделей поведінки. Зазначено, що ґендерна ідентичність складається із трьох основних компонентів: когнітивного або пізнавального компоненту; афективного або оцінного компоненту; конативного або поведінкового компоненту. Обґрунтовано, що перелік особливостей формування ґендерної ідентичності особистості у даній статті не є вичерпним і змінюється в сучасному плинному світі під дією багатьох соціальних факторів та соціуму.
Посилання
1. Боровцова М. С. Становлення ґендерної ідентичності особистості. Проблеми сучасної психології. 2012. Випуск 16. С. 65–74.
2. Іванова Т. В., Карч М. О. Ґендерна ідентичність як мультиваріативний феномен. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Психологія. 2020. Том 31 (70). №4. С. 28–33. doi: https://doi.org/10.32838/2709-3093/2020.4/04
3. Літвінова О. В. Ґендерна психологія: навчальний посібник. Луганськ: Східноукраїнський національний університет імені В. Даля,
2010. 236 с.
4. Ткалич М. Г. Ґендерна психологія: навчальний посібник. Київ: Академвидав. 2016. 256 с.
5. Шевцова Ю. Особливості ґендерної ідентичності у сучасних студентів-психологів. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 12. Психологічні науки. 2020. Випуск 11 (56). С. 119–127. doi: https://doi.org/ 10.31392/NPU-nc.series12.2020.11(56).11
6. Шевченко В. В. Ретроспективний аналіз категорії «Ідентичність» в психології. Наукові перспективи. 2023. №10 (40). С. 868–877. doi: https://doi.org/ 10.52058/2708-7530-2023-10(40)-868-877
7. Щотка О. П. Гендерна психологія: навчальний посібник. Ніжин: Видавець ПП Лисенко М. М., 2019. 358 с.
8. Bandura A. On broadening the cognitive, motivational and sociostructural scope of theorizing about gender development and functioning. Psychological bulletin. 2004. Vol. 130. № 5. PP. 691–701.
9. Eagly A. Sex Differences in Social Behavior: A Social-role interpretation. Psychology Press. 2013. 192 р.
10. Kohlberg L. A cognitive-developmental analysis of children’s sexrole concepts and attitudes / In: E.E. Maccohy (Ed.). The development of sex differences. Stanford University Press, 1966. Р. 48–62.