ОСВІТА ЯК ПОСЛУГА (МІФОЛОГІЧНИЙ АСПЕКТ)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2522-4700.49.9

Ключові слова:

освіта, послуга, цінність, міф, підстава, товар, благо.

Анотація

Анотація. Мета дослідження. У статті розглядаються особливості феномена освіти у контексті переходу доби постмодернізму у добу глобального капіталізму та аналізуються можливі перспективи її здійснення. Методологія. Дослідження здійснено на підставі діалектичного методу, внаслідок чого показано вплив історичних обставин на зміну форми, змісту, основних цілей та результатів освіти як суспільної цінності та її перетворення на послугу. Наукова новизна. Аргументується ідея про те, що на сучасному етапі існування суспільства спостерігається перехід від знаннєвого до інформативного способу здійснення суспільних відносин та людського розвитку, внаслідок чого освіта припиняє бути цінністю і стрімко трансформується на послугу. Обґрунтовується істотний зв'язок інформації та послуги; остання виступає способом створення першої, її розповсюдження, засвоєння та вживання або використовування. Визначаються основні особливості послугового характеру освіти: витіснення суб’єктного способу спілкування безсуб’єктним, професійної кваліфікації компетентністю, творчості – креативністю як сукупністю набутих навичок. Комплексні навчальні програми замінюються сукупністю не пов’язаних між собою взаємозамінних спецкурсів. Все це тягне за собою перетворення освітнього процесу на нескінченний, змістовно незавершений та несамостійний. Висновок. Витіснення або повна заміна зазначених смислових зв’язків в контексті освітнього процесу означає її перехід на міфологічну засаду існування, що є проявом та наслідком поступової архаїзації духовного життя суспільства. Остання означає поступове зміцнення неможливості ставити та розв’язувати фундаментальні проблеми та поширює мислення, орієнтоване виключно на емпіричну сферу. Освіта перестає бути суспільним благом, залишаючи за собою функцію абстрактного капіталу без будь-якого духовного збагачення.

Посилання

1. Олександров В. Освітня послуга. Економіка України. 2007. № 3. С. 53–60.

2. Деревянко Б. В. Щодо правової природи освітніх послуг. Наука і правоохорона. 2011. № 3. С. 176–182.

3. Чалий Ю. І. Освітня послуга як об’єкт цивільних прав. Вісник Харківського національного університету внутрішніх справ. 2018. № 2.

С. 55–65. DOI: https://doi.org/10.32631/v.2018.2.05

4. Ng, Irene C. L., Forbes Jeannie. Education as Service: The Understanding of University Experience through the Service Logic. Journal of Marketing of Higher Education. 2008. URL: https://ore.exeter.ac.uk/repository/bitstream/handle/10036/33054/ng12.pdf (дата звернення: 10.07.2024).

5. Xidakis I. Neomythology: A New Religious Mythology. Religions. 2022. 13 (6), 15 p. URL: https://doi.org/10.3390/rel13060536 (дата звернення: 10.07.2024).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-13

Як цитувати

САВЕЛЬЄВА, М. (2024). ОСВІТА ЯК ПОСЛУГА (МІФОЛОГІЧНИЙ АСПЕКТ). Людинознавчі студії: збірник наукових праць Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Серія «Філософія», (49), 134–144. https://doi.org/10.24919/2522-4700.49.9