ПРОБЛЕМИ БУТТЯ ЛЮДИНИ ТА ЛЮДЯНОСТІ У ФІЛОСОФСЬКІЙ СПАДЩИНІ ГРИГОРІЯ СКОВОРОДИ

Автор(и)

  • Валентина БОДАК Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка https://orcid.org/0000-0003-0208-5282

DOI:

https://doi.org/10.24919/2522-4700.44.5

Ключові слова:

буття людини, людяність, щастя, Сковорода Г., справедливість, свобода, цивілізаційні виклики.

Анотація

Анотація. Метою статті є виявлення проблем буття людини та людяності як провідних у філософській спадщині Г. Сковороди та обґрунтування актуальності їхнього ціннісно-світоглядного вирішення для сьогодення. Методологія. Продуктивним є застосування методів історико-філософського аналізу, що дало можливість проаналізувати проблему буття людини та людяності у філософському вченні Г.Сковороди; з’ясувати світоглядне значення сковородинського ціннісного вирішення проблеми. Наукова новизна. У статті розглянуто реалії технологічної революції на початку ХХІ ст. (відомої під назвами: the 4th Industrial Revolution, Industry 4.0 та ін.), що актуалізує сьогодні звернення до напрацювань філософсько-антропологічної парадигми, в межах якої розкрито основоположні проблеми буття людини та людяності як здатності бути Людиною в цьому Бутті. До плеяди філософів-гуманістів належить постать Григорія Сковороди (1722 – 1794), у вченні якого віднаходимо відгук наших тривог та сумнівів. Установлено, що, враховуючи багатовекторні аспекти проблеми, людство прагне здійснити перехід від теоретичного освоєння людяності до її практичного здійснення. Зокрема про це сказано у доповідях Римського клубу, конференцій Міжнародного руху Червоного Хреста та Червоного Півмісяця. Висновки. Концептуалізація проблеми буття людини та людяності скеровує наші пошуки до філософсько- теоретичних засад гуманізму, зокрема в репрезентації етичного вчення Григорія Сковороди. Встановлено його важливість для прикладних аспектів філософського знання в сьогоденні, утвердження гуманістичних засад та ідеалів, поваги до особистості, толерантності до інакшості Іншого/Чужого, визначення власних дій та діяльності як самопізнання і самореалізації, що відкривають для людини та людства перспективу досягнення стану гармонійної взаємодії і щастя.

Посилання

1. Бодак В. Світоглядні засади релігійної обрядовості в ціннісних вимірах нової парадигми освіти. Людинознавчі студії : збірник наукових праць Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Серія «Філософія» / ред. кол. Н. Скотна (головний редактор) та ін. Дрогобич : Видавничий дім «Гельветика», 2021. Випуск 42. 61–70. doi: https://doi.org/10.24919/2522-4700.42.4

2. Сковорода Г. Твори : У 2 т. Київ : АТ «Обереги», 1994. Т. 1. 528 с.

3. Сковорода Г. Твори : У 2 т. Київ : АТ «Обереги», 1994. Т. 2. 480 с.

4. Slim, Hugo. The power of humanity: on being human now and in the future. Humanitarian Action july 30, 2019. URL: https://blogs.icrc.org/lawand-policy/2019/07/30/power-of-humanity-being-human-now-future/

5. Schwab, Klaus. The Fourth Industrial Revolution. What It Means and How to Respond. Foreign Affairs. 2015. URL: https://www.foreignaffairs.com/articles/2015-12-12/fourth-industrial-revolution

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-04

Як цитувати

БОДАК, В. (2025). ПРОБЛЕМИ БУТТЯ ЛЮДИНИ ТА ЛЮДЯНОСТІ У ФІЛОСОФСЬКІЙ СПАДЩИНІ ГРИГОРІЯ СКОВОРОДИ. Людинознавчі студії: збірник наукових праць Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Серія «Філософія», (44), 76–85. https://doi.org/10.24919/2522-4700.44.5