ВЗАЄМОЗВ’ЯЗОК ПРИНЦИПІВ І ЗАКОНІВ ДІАЛЕКТИКИ: ФІЛОСОФСЬКО-ОСВІТНІЙ КОНТЕКСТ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2522-4700.50.1Ключові слова:
освіта, діалектика, принципи діалектики, закони діалектики, тотожність мислення і буття, самопізнанняАнотація
Мета роботи. У статті розкривається методологічна роль взаємозв’язку принципів і законів діалектики для сучасної педагогічної теорії та практики, при цьому теоретична діалектика принципово відрізняється від ідеологізованої позитивістської версії «діамату». Методологія. Засобами досягнення поставленої мети постає сама діалектика у її класичному варіанті, виражена через необхідні категоріальні зв’язки. Тим самим вона розуміється як логіка і теорія пізнання, доведені до етики, естетики і тим самим до мислячої педагогіки. Наукова новизна. У статті обґрунтовується думка, що саме через адекватне розуміння взаємозв’язку принципів і законів класична діалектика може стати необхідною і достатньою методологією дійсної педагогічної теорії та практики.Водночас наголошується на необхідності розрізнення сфер наявного буття, сутності та поняття. Значимість діалектики для педагогіки не можна інтерпретувати як певне «застосування» у педагогіці і до педагогіки деяких принципів і законів діалектичної філософії, виражених у формі «об’єктного знання». Діалектика має стати діяльною здатністю педагога.Педагогічна наука, щоб стати дійсно рефлексивної теорією, повинна вийти на власне категоріальний рівень осмислення свого предмета, повинна навчитися адекватно працювати з категоріями. Так забезпечується адекватна реалізація принципу тотожності мислення і буття Тільки за таких умов педагогіка набуде реальної, сутнісної адекватності своєму специфічному предмету – становленню людської суб’єктивності і стане здатною забезпечувати гармонійний розвиток особистості.Висновки. Якщо педагогіка насправді стурбована процесами побудови власне людського в людському індивідові, вона жодним чином не повинна оминати діалектичної методології, розуміння внутрішнього зв’язку припципів і законів діалектики. Нехтування цим взаємозв’язком ставить перешкоди на шляху реалізації в педагогіці принципів та законів діалектики. При цьому вчителі повинні змістовно оволодівати теорією діалектики. Якщо ж педагогіка обмежується лише виконанням «соціального замовлення», «соціалізацією», процесами адаптації індивідів до соціальних структур, то вона може продовжувати «гратися» у новомодні загальнонаукові методології. Роль самопізнання освіта здатна реалізувати лише по мірі оволодіння діалектико-логічною методологією.
Посилання
1. Босенко В.О. Загальна теорія розвитку. URL: https://t.me/sokrat_ online/142
2. Босенко В.О. Виховати вихователя. URL: https://t.me/sokrat_online/119
3. Возняк В.С. Діалектика: принцип всезагального зв’язку. Людинознавчі студії. Серія «Філософія»: збірник наукових праць Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Дрогобич, 2020. Вип. 40. С. 20–33. doi: https://doi.org/10.24919/2522-4700.40.200798
4. Возняк В.С. Значення класичної діалектики для педагогіки. Людинознавчі студії. Серія «Філософія»: збірник наукових праць Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка, 2021. Вип. 42. С. 87-103. doi: https://doi.org/ 10.24919/2522-4700.42.6
5. Возняк В.С., Войтків Л.В. Інновації в освіті: діалектика якісних змін. Людинознавчі студії: збірник наукових праць Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка, 2020. Вип. 41. С. 39–54. doi: https://doi.org/10.24919/2522-4700.41.3
6. Возняк В.С., Хазін В.О. Розуміння природи поняття в діалектиці: філософсько-освітній вимір. Людинознавчі студії. Серія «Філософія» : збірник наукових праць Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка, 2021. Вип. 43. С. 19–25. doi: https://doi.org/10.24919/2522-4700.43.3
7. Возняк В.С., Возняк О.Т, Возняк С.В. Принцип діалектичної суперечності та його філософсько-освітнє значення. Людинознавчі студії: збірник наукових праць Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Серія «Філософія», 2022. Вип. 44. С. 96–102. doi: https://doi.org/10.24919/2522-4700.44.6
8. Возняк В.С. Розвиток як повернення до себе. URL: https://t.me/sokrat_online/5
9. Ліпін М.В. Освіта в модифікаціях сучасного світу. Київ: Київський нац. торг.-економ. ун-т, 2018. 340 с.
10. Лисий В. Діалектика : навч. посібник. Львів: НЛУ імені Івана Франка, 2014. 480 с.
11. Петрушенко В.Л. Філософія знання: онтологія, епістемологя, аксіологія. Львів, Асхіл, 2005. 296 с.
12. Bakhurst D. The Heart of the Matter. Ilyenkov, Vygotsky and the Courage of Thought. Leiden, Brill, 2023. 402 p.
13. Bekharst D. Consciousness and revolution in soviet philosophy From the Bolsheviks to Evald Ilyenkov. New-York, Cambridge university press, 1991.
14. Zsizsek S. Evald Ilyenkov’s cosmology: the point of madness of dialectical materialism. 2018. URL: https://thephilosophicalsalon.com/ evald-ilyenkovs-cosmology-the-point-of-madness-of-dialectical-materialism/
15. Lotz, C. Finding Ilyenkov: How a Soviet Philosopher Who Stood Up for Dialectics Continues to Inspire. Lupus Books, London, 2019. 64 p.
16. Oittinen V. Evald Ilyenkov, the Soviet Spinozist. Dialectics of the Ideal. Evald Ilyenkov and Creative Soviet Marxism. /Ed. Alex Levant and Vesa Oittinen. 2011. doi: https://doi.org/10.1163/9789004246928_006