ФІЛОСОФЕМА СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ У ТВОРЧІЙ СПАДЩИНІ БЕРДЯЄВА

Автор(и)

  • Віра ЛІМОНЧЕНКО Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка https://orcid.org/0000-0002-4770-7199

DOI:

https://doi.org/10.24919/2522-4700.50.4

Ключові слова:

медієвалізм, аналітика гуманізму, трансцендування, свобода, інакшість, мислення

Анотація

Мета роботи – розглянути антропологічний смисл сучасності, який проступає при задіюванні образів Середньовіччя, що стає можливим при увазі до оптики філософсько-історичного дослідження М. Бердяєва.Методологія. Методологічна специфіка обумовлена поставленою метою, у якій наявні два виміри: по-перше, експлікація змістовно-смислового виміру середньовічного культурного типу, що здійснюється як традиційна для філософії робота з поняттями, по-друге – задіювання цієї нюансованої аналітики поняття до розуміння антропологічного змісту сучасності, що актуалізує методи компаративістики з метою більш об’ємного бачення предмету розгляду. Наукова новизна. Всупереч звичним характеристикам філософської спадщини М. Бердяєва як надмірно вільного нестрогого дискурсу звертається увага на те, що спосіб мислення – предмет постійної уваги М. Бердяєва і у цьому він дуже строгий мислитель. У ситуаціях швидких змін затребувана здатність бачити те, що не набуло, або не має взагалі, безпосередньо видимих наочних форм, у статті підкреслено, що для Бердяєва змістовним центром розуміння Середньовіччя є установка на усунення нав’язливої домінанти наочно видимого і звичного, вимога зазирнути у глибину, туди, де немає чітко оформлених образів. Його критична аналітика Ренесансу зіставлена з знаменитою «Діалектикою Просвітництва», особливість аналітики Бердяєва – бачення трагічних наслідків гуманізму як урізання людини до земного виміру, на що вказує саме ім’я Homo. Висновки. У формулі Нового Середньовіччя проступають контури такого розуміння християнства, яке бачиться справою майбутнього. Нове Середньовіччя Бердяєва і інше мислення Гайдеґґера – це дві формули обернення уваги до релігійного змісту людського буття. І Бердяєв, і Гайдеґґер відсилають до того типу релігійності, який оберігає в людині чуття благоговіння перед неосяжністю світу і незбагненністю божественної суті, зустріч з якими і породжує усе істотне і велике. Затребуваність у наші часи Середньовіччя як культурного архетипу може бачитись як туга по висоті, непогодженість зі затисканням людини у виміри буденного виживання, бажання надати її вчинкам піднесеного характеру.

Посилання

1. Вітгенштейн Л. Tractatus logico-filosoficus. Вітгенштейн Л. Tractatus logico-filosoficus. Філософські дослідження. Філософські дослідження. Київ: Основи, 1995. С. 22-86.

2. Гуцул В. М. Медієвалізм у сучасній культурі : робоча програма навчальної дисципліни для здобувачів (бакалаврського) рівня вищої освіти галузі 03 Гуманітарні науки, спеціальність 034 Культурологія, освітньої програми «Культурологія». ДВНЗ «УжНУ», 2023. 13 с.

3. Зазуляк Юрій. Медієвалізм рецепція середньовіччя у європейській культурі кінець XVIII початок XXI. Український Католицький університет. Вибіркові курси 2019. URL: https://ucu.edu.ua/video-category/vybirkovi-kursy-2019/

4. Мустафін О. Справжня історія Середніх віків. Харків: Folio, 2022. 317 с.

5. Чугуєнко М. Теорія націоналізму. Робоча програма навчальної дисципліни. Кафедра українознавства. Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна. 2024. URL: https://philosophy.karazin.ua/ua/kafedra/programms_ua/44/program24-25.pdf

6. Berdiaev N. La Nueva Edad Media. Berdiaev N. Una nueva edad media. Published by Carlos Lohlé, Buenos Aires, 1979. Р. 53-94

7. Bodea Raul-Ovidiu. Nikolai Berdyaev’s Dialectics of Freedom: Search for Spiritual Freedom. Open Theology. 2019. № 5. Р. 299–308. DOI: https://doi.org/10.1515/opth-2019-0023

8. Classen A. The Relevance of the Middle Ages – Revisiting an Old Problem in Light of New Approaches and Teaching Experiences in a Non-Western Context. New Chaucer Studies: Pedagogy and Profession. 2023. №4. Р. 128-137. DOI: https://doi.org/10.5070/nc34262332

9. Cocks Richard. Nikolai Berdyaev: the Primacy of Freedom. Voegelinview. January 22, 2020. URL: https://voegelinview.com/nikolai-berdyaev-the- primacy-of-freedom/

10. Eco Umberto. Turning Back the Clock: Hot Wars and Media Populism. Harvill Secker, 2007. 384 p.

11. Ertit Volkan. Religion as one of the Leading Actors of Medieval Europe (A Critique of Rodney Stark). Marife. 2020. Volume: 20 Issue: 2, 351–368. DOI: https://doi.org/10.33420/marife.762902

12. Heidegger Martin. «Nur noch ein Gott kann uns retten», Der Spiegel 30 (Mai, 1976): 193-219. Trans. by W. Richardson as «Only a God Can Save Us». Heidegger. The Man and the Thinker, ed. T. Sheehan. Chicago: Precedent Publishing, Inc., 1981. Р. 45-67.

13. Jacobs J. Dark Age Ahead. New York: Random House, 2004. 241 р.

14. Knežević Romilo Aleksandar. Outside of God: A theanthropic Scrutiny of Nietzsche's Concept of Chaos and Berdyaev's Notion of the Ungrund. Analogia. № 8. St Maxim the Greek Institute, 2020. Р. 77-86.

15. Knežević Romilo Aleksandar. Social Freedom and Dignity of the Human Person According to Nikolai Berdyaev. Filozofija i društvo. 2023. № 34 (4). Р. 670-680. DOI: https://doi.org/10.2298/FID2304670K

16. Knežević Romilo Aleksandar. The Mystery Of Human Person According To Nikolai Berdyaev and C. Jung. Church studies. 2024. № 1 (21). Р. 157-177. DOI:

17. Longhurst C. A. Unamuno, Berdyaev, Marcel: A Comparative Study in Christian Existentialism. London: Palgrave Macmillan, 2021. 428 р. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-81999-6

18. Matthews D. From mediaeval to mediaevalism: A new semantic history. Review of English Studies. 2011. № 62(257). Р. 695-715. DOI: https://doi.org/10.1093/res/hgr010

19. Moura F.K. Double-voiced medievalism? The Middle Ages in the Modern World September 07. 2021. URL: https://www.leidenmedievalistsblog. nl/articles/double-voiced-medievalism-the-middle-ages-in-the-modern-world

20. Lauryn Mayer. Bitches Be Crazy: Patriarchal Weaponization of Mental Distress in Game of Thrones. Studies in Medievalism XXX: Politics and Medievalism (Studies) II. 2024. Р. 11-20.

21. Nicolas Berdyaev and Russian Philosophy in the West. Conference, Krakow Meetings, Krakow. June 12–14, 2024. URL: https://krakowmeetings. upjp2.edu.pl/conferences/nicolas-berdyaev-and-russian-philosophy-in-the- west#:~:text=On%2012%E2%80%9314%20June%202024,in%20Russia%20 and%20the%20West.

22. Tsonchev Tsoncho. Person and Communion: The Political Theology of Nikolai Berdyaev. Independently published, 2021. 439 p.

23. Utz R. Medievalism: Whence and Whither? Vox Medii Aevi. 2019. № 2. Р. 48–51.

24. Utz R. Should Medievalists be Teaching Game of Thrones. Medievalists.net. 07.04.2019. URL: https://www.medievalists.net/2019/04/should-medievalists-be-teaching-game-of-thrones/

25. Utz R. We Want Wall. We Want Knight. Not. – Medievalism and the Atlanta Super Bowl. Medievally Speaking. 03.02.2019. URL: https://medievallyspeaking.blogspot.com/2019/02/we-want-wall-we-wantknight-not.html

26. Vacca R. The Coming Dark Age Roberto Vacca Predicts The Collapse Of Our Technology And Of Civilized Life As We Know It. Granada Publ. Panther Books, 1974. 176 р.

27. Woźniak Monika. Zmagania z metodą. Dialektyka i fenomenologia u Hegla a projekt «fenomenologii doświadczenia duchowego» Bierdiajewa. Analiza i Egzystencja. 2024. №66. Р. 123–144. DOI: https://doi.org/10.18276/ aie.2024.66-05

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-30

Як цитувати

ЛІМОНЧЕНКО, В. (2025). ФІЛОСОФЕМА СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ У ТВОРЧІЙ СПАДЩИНІ БЕРДЯЄВА. Людинознавчі студії: збірник наукових праць Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Серія «Філософія», (50), 50–71. https://doi.org/10.24919/2522-4700.50.4