ЦИФРОВІЗАЦІЯ ТА ІНФОРМАТИЗАЦІЯ ЯК ВИКЛИК ОСВІТНЬО-ПЕДАГОГІЧНІЙ РЕАЛЬНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2522-4700.49.10Ключові слова:
знання, інформаційно-комунікативні технології, інформатизація, мислення, освіта, особистість, спілкування, цифровізація.Анотація
Анотація. Метою статті є актуалізація деяких суперечливих аспектів технологізації сучасної освіти. Методологія. Дослідження базується на загальнофілософських принципах об’єктивності та ідеологічної неупередженості. Системно- функціональний підхід спряв осмисленню кризи освіти в умовах динаміки розвитку інформаційних технологій, а феноменологічний підхід дав змогу дослідити тенденції освіти в контексті аналізу способів буття людини в трансформаціях сучасного суспільства. Наукова новизна. Виявлено тенденцію нарощування освітою (завдяки новим технологіям) своєї інструментальної потужності. Вона також, може несвідомо поділяти технократичну ідеологію, вважаючи при цьому, що відповідає на «виклики часу». Певною мірою безмежна віра в ефективність впровадження технологій в освітній простір, на наш погляд, є не що інше, як спроба (свідомо чи не свідомо) максимально компенсувати і замаскувати його внутрішній застій і рутину технологічними новинками (засобами). Якщо зміни в освітній сфері під впливом впровадження новітніх технологій мають конструктивний характер, то їх використання як цільової настанови для системи, а також як критерія для оцінки ефективності організації освіти скоріше має деструктивний характер. Висновки. Необхідно усвідомлювати, що соціокультурні трансформації та виклики – це не тільки кризова ситуація, але відкриття нових можливостей становлення особистості. Але з іншої боку, ми є свідками руйнування традиційних підходів до освіти. Технології не тільки змінюють смисли, способи та зміст освіти, вони впливають на визначення ідеалів, ідей і, відповідно, цілей освітньої сфери та результатів. Як наслідок, гуманістична парадигма ризикує поступитися технологічній.
Посилання
1. Батищев Г.С. Три типи педагогіки. Філософія освіти : хрестоматія. / укладач О.А. Ткаченко. Дрогобич : Редакційно-видавничий відділ Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка, 2021. С. 65–73.
2. Босенко В. Виховати вихователя. Київ : Всеукраїнський союз робітників, 2004. 352 с.
3. Возняк В.С. Інформаційні технології у розвитку освіти. Соціологічні тренди ХХІ століття: теоретичний концепт та практика інновацій: всеукр. наук.-практ. конф. (Київ, 28 листопада 2019 р.) : тези доп. / гол. ред. Н.А. Латигіна. Київ : КНТЕУ, 2019. С. 26–30.
4. Возняк В. С. Інформаційна доба та доля сучасної освіти. Проблеми саморозвитку особистості в сучасному суспільстві: матеріали ІІ Міжнародної науково-практичної конференції, 26–27 березня 2021 р. / НЮУ ім. Ярослава Мудрого. Харків: Друкарня Мадрид, 2021. С. 326–327.
5. Гаврилів Т.М. Навчання online : переваги та недоліки дистанційного навчання. Філософсько-психологічні аспекти духовності в освіті та науці: збірник матеріалів VI Міжнародної науково- практичної конференції, 23 квітня 2021р. /за ред. Л.В.Рижак; відповід. за вип. Н.І.Жигаило, Ю. В. Максимець. Львів : ЛНУ ім. Івана Франка, 2021. С. 54–56.
6. Зеленов Є., Кобзарь М., Теміров В. Проблеми дистанційного навчання: досвід та перші висновки. Духовність особистості: методологія, теорія і практика. 2021. Вип. 1. С. 83–92.
7. Кремень В. Філософія освіти ХХІ століття. Урядовий кур’єр. 2003. № 23. С. 7–8.
8. Култаєва М. Д. Homo digitalis, дигітальна культура і дигітальна освіта: філософсько-антропологічні і філософсько-освітні розвідки. Філософія освіти. 2020. 26 (1). С. 8–36.
9. Мовчан В.С. Глобалізація: до проблеми морального критерію процесу. Людинознавчі студії: Збірник наукових праць Дрогобицького державного педагогічного університету ім. І. Франка. Серія «Філософія». Дрогобич: Науково-видавничий центр ДДПУ ім. І. Франка, 2008. С. 43–53.
10. Смірнова О. «Несправжня освіта». Як пандемія викрила проблеми онлайн-навчання. 2020. URL: https://www.bbc.com/ukrainian/
features-54039740
11. Ткаченко О. COVID-19 і проблеми онлайн-навчання очима студентів ДДПУ імені Івана Франка. Філософсько-психологічні аспекти духовності в освіті та науці: збірник матеріалів VI Міжнародної науково-практичної конференції. / за ред. Л.В. Рижак; відповід. за вип. Н.І. Жигайло, Ю.В. Максимець. Львів : ЛНУ ім. Івана Франка, 2021. С. 181–182.
12. Armstrong-Mensah E., Ramsey-White K., Yankey B., Self-Brown S. COVID-19 and Distance Learning: Effects on Georgia State University School of Public Health Students. Front. Public Health. 2020. URL: http://surl.li/upmcr