ФІЛОСОФІЯ ЯК ОСНОВА ДЛЯ РОЗВ’ЯЗАННЯ ПРИКЛАДНИХ ЗАДАЧ ПІДПРИЄМНИЦТВА: НА ПРИКЛАДІ ГАЛУЗІ ТУРИЗМУ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2522-4700.49.4Ключові слова:
предмет філософських досліджень, світогляд, гоподарська акцентуація, світоглядний конфлікт, ризики підприємництва.Анотація
Анотація. Метою статті є з’ясування доцільности розширення філософського пошуку на дослідження впливу застосувань філософських знань до різних видів діяльности (в яких ці застосунки детермінують, принаймні частково, результативність згаданої діяльності). Для дослідження зазначеної проблеми взято за основу приклад використання знань про світогляд у конкретній галузі діяльности – у туристичному підприємництві. Знання про визначальні особливості світогляду дають змогу передбачати конфлікти в туризмі й уникати їх, мінімізуючи таким чином ризики туристичного підприємництва. Методологічними засадами статті є методи аналізу, порівняння і узагальнення. Наукова новизна. Обґрунтовано, що одним із важливих атрибутів культури людини (і спільноти, в якій переважають такі люди) є господарська акцентуація людини. Господарська акцентуація, як специфічний спосіб життєдіяльности людини, належить до істотних складових її світогляду і детермінує світосприйняття людини. Водночас світогляд визначає дії людей і людських спільнот, тож з’ясування провідних компонентів світогляду має велику евристичну цінність як у фаховій підприємницькій чи іншій діяльності, так і в особистому житті людини. Висновки. На підставі виконаного дослідження можна виснувати, що господарська акцентуація спільноти, а отже й членів цієї спільноти, належить до найсуттєвіших ознак людини і в разі відмінності між людьми за цією ознакою може стати джерелом гострої конфліктності. Дослідження світоглядних атрибутів людини повинно стати предметом ширших (у деяких випадках міждисциплінарних) досліджень, оскільки ці знання дають змогу передбачувати перебіг людських взаємодій. Опанування знань про особливості світогляду, які можуть призвести до небажаної конфліктності, може бути використане в підприємництві, в якому визначальну роль має взаємодія між людьми.
Посилання
1. Кличковський С. О. Соціально-психологічні особливості формування психологічного клімату на підприємстві у кризовий період: дис. … канд. психолог. наук: 19.00.05 / Київ. нац. ун-т ім. Тараса Шевченка. Київ, 2020. 241 с.
2. Проблемна взаємодія в групах: феноменологія, чинники, профілактика: монографія. Чорна Л. Г. та ін. / за ред. Л. Г. Чорної; Національна академія педагогічних наук України, Інститут соціальної та політичної психології. Кропивницький: ІМЕКС-ЛТД, 2021. 112 с.
3. Вінс В., Бєлякова С. Психологічні аспекти формування соціально-психологічного клімату в спортивній дитячій групі. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 12: Психологічні науки: зб. наук. праць. Вип. 15 (60). Київ: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2021. С. 5–13, doi: https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series12.2021.15(60).01
4. Соціальні цінності малої групи школярів: Монографія / За заг. ред. Алєксєєнко Т. Ф. К.: Педагогічна думка, 2012. 180 с.
5. Динамічні процеси в малій групі: соціально-психологічний вимір освітнього середовища: монографія / П. П. Горностай та ін. Кіровоград: Імекс-ЛТД, 2013. 190 с.
6. Хавула Р. Психологічні особливості подружньої сумісності. Актуальні питання гуманітарних наук. 2012. Вип. 3. С. 258–267.
7. Халіман М. А. Світоглядне протистояння: соціально-філософський аналіз: дис. ...канд. філософ наук: 09.00.03 / Запорізь. нац. ун-т. Запоріжжя, 2018. 207 с.
8. Дуцяк І. З. Антропологічні аспекти філософії туризму. Актуальні проблеми філософії та соціології. № 42, Одеса: Видавничий дім «Гельветика», 2023. С. 27–32, doi: https://doi.org/10.32782/apfs.v042.2023.5
9. Nash J. B. Philosophy of Recreation and Leisure. Saint Louis, 1953. 222 p.
10. Дуцяк І. Типи культури спільнот, яким властива акцентуація форм господарювання. Культура. Ідентичність. Сучасність: Матеріали міжнар. наук. конф., 3 листопада 2023 р. Львів: Львівський національний університет імені Івана Франка, 2023. С. 18–21.
11. Human Beliefs and Values: A Cross-Cultural Sourcebook based on the 1999–2002 values Surveys. Ed. by Ronald F. Inglehart et al. Mexico City: Siglo XXI, 2004. 520 p.
12. Ellman M. Russia's oil and natural gas: bonanza or curse? London &. New York: Anthem Press, 2006. 230 p., doi:10.7135/UPO9781843317555