INNOVATION IN EDUCATION: THE DIALECTICS OF QUALITATIVE CHANGE
DOI:
https://doi.org/10.24919/2522-4700.41.3Keywords:
educational innovations, dialectic, quality, quantity, measure, essence, development.Abstract
Summary. The purpose of the work. The article analyzes innovations in education through the prism of the dialectic of quantitative and qualitative change in order to determine the conditions under which such innovations can bring education to a new, higher level, resolving the contradictions that have accumulated in it. Methodology. The means to reach the set goal is dialectics as logic and theory of cognition, in particular, the law of mutual transition of qualitative and quantitative changes, and also logic of distinction of spheres of being, essence and concept. Scientific novelty. For the first time in the domestic philosophical and pedagogical literature, the nature of educational innovations is analyzed in the context of an adequate understanding of the relationship between quantitative and qualitative changes, thus making clear the conditions for a gradual break and the transition to a new degree. Innovative changes in themselves belong to the sphere of existing existence, where there is only a ‘transition”. At the level of essence, reflection prevails as the appearance of one in another, the presence of one in another, the internal connection. Development as such (including the development of education) is carried out at the level of “concept” as a free unity of being and essence. Thus, it is argued that innovation processes, taken in the abstract, do not in themselves lead to essential transformations, but educational innovations can contribute to them, as well as hinder them. Therefore, the point is not to implement various innovations, but to resolve existing contradictions. Conclusions. Adequate theoretical understanding of the dialectic of qualitative and quantitative changes can guide pedagogical thinking in the search for such innovations that lead to the resolution of contradictions that have accumulated in the domestic education system. The pursuit of “novelty”, “innovative technologies” does not contribute to the recovery of education, but can significantly mislead both the real participants in the educational process and officials who carry out management activities in this area.
References
1. Арсланов В.Г. Постмодернизм и русский «третий путь»: tertium datur российской культуры ХХ века. Москва : Культурная революция,
2007.
2. Бибихин В.В. Время читать Розанова. Розанов В.В. О Понимании. Опыт исследования природы, границ и внутреннего строения науки как цельного знания. Москва : Институт философии, теологии и истории Святого Фомы, 2006. С. V–XIX.
3. Босенко В.А. Диалектика как теория развития. Киев : Вища школа, 1966.
4. Возняк В.С. Діалектика: принцип всезагального зв’язку. Людинознавчі студії. Серія «Філософія» : збірник наукових праць Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Дрогобич, 2020. С. 20–33. Вип. 40. URL: https://doi.org/10.24919/2522-4700.40.200798.
5. Возняк В.С. Особенности диалектического понимания категории «развитие». Людинознавчі студії. Серія «Філософія» : збірник наукових праць Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка / ред кол. О. Ткаченко (головний редактор) та ін. Дрогобич : ред.- вид відділ ДДПУ імені Івана Франка, 2017. Вип. 34. С. 32–43.
6. Гусева Н.В. Статус и смысл инноваций в образовательном процессе: дисциплинарный, теоретический и методологический аспекты.
Вестник Казахстанско-американского свободного университета. Серия «Образовательные технологии». Усть-Каменогорск, 2007. Вып. 1. С. 40–45.
7. Ліпін М.В. Освіта в модифікаціях сучасного світу. Київ : Київський нац. торг.-екон. економ. ун-т, 2018.
8. Лисий В. Діалектика : навчальний посібник. Львів : НЛУ імені Івана Франка, 2014.
9. Лифшиц М. В мире эстетики. Москва : Изобраз. искусство, 1985.
10. Лифшиц М. Почему я не модернист? Философия. Эстетика. Художественная критика. Москва : Искусство-ХХІ век, 2009.
11. Педагогика сотрудничества (Отчет о встрече учителей-экспериментаторов). 2006. URL: http://www.ug.ru/issues/?action=topic&toid=3801.
12. Петрушенко В.Л. Філософія знання: онтологія, епістемологія, аксіологія. Львів : Асхіл, 2005.
13. Хайдеггер М. Ницше / пер. с нем. А.П. Шурбелев. Санкт-Петербург : Владимир Даль, 2007. Том II.
14. Bekharst D. Consciousness and revolution in soviet philosophy From the Bolsheviks to Evald Ilyenkov. New-York : Cambridge university press, 1991.
15. Zsizsek, Slavoj. Evald Ilyenkov’s cosmology: the point of madness of dialectical materialism. 2018. URL: https://thephilosophicalsalon.com/evaldilyenkovs-cosmology-the-point-of-madness-of-dialectical-materialism/.
16. Oittinen Vesa. Evald Ilyenkov, the Soviet Spinozist. Dialectics of the Ideal. Evald Ilyenkov and Creative Soviet Marxism. Ed. Alex Levant and Vesa Oittinen. 2011. URL: https://doi.org/10.1163/9789004246928_006.