FUNDAMENTAL PRINCIPLES OF EDUCATION IN THE INFORMATION SOCIETY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24919/2522-4700.41.10

Keywords:

information society, informatization, information culture, anthropological problems, educational strategies, humanization.

Abstract

Summary. The purpose of the article is to give a brief description of the information society features, with special attention paid to how the role of the person themselves changes in the global informatization processes. On the one hand, the information society allows to significantly increase the efficiency of work, reveal the individual’s potential in free and creative activities, and express themselves in innovation and science. On the other hand, it is the person in these conditions that can be a risk factor. This research is devoted to the study of the information globalization’s anthropological problems and the possibilities of their solution with the help of new educational strategies. Methodological principles of the study. Based on the results of fundamental research of foreign theorists of the information society, the author identifies the main problem – the unpreparedness of society itself for the new realities of information globalization. E. Toffler gives the name to this problem – “the shock of the future” which is firmly entrenched in the twenty-first-century scientific literature. The literature analysis allows us to establish that one of the information society’s problems is the consumer value system, which was formed in the twentieth century. However, it is in the conditions of the information society’s rapid formation that the former system of values poses a certain threat to the future of civilization. Scientific novelty. The article also considers the problem of an “information gap”, i.e., a new type of social inequality, the cause of which is that a certain part of the population does not have the appropriate level of knowledge and skills to work with information technology and, accordingly, cannot adapt to new conditions of total digitalization and, consequently, is marginalized. In the context of this problem, the phenomenon of the individual’s information culture is comprehensively considered as well as the main strategic directions and values of its formation are shown. Particular attention is paid to a new type of ethics – “information ethics.” There is substantiated the conclusion about the need for proper attention to the problem of forming a new system of humanistic values which would meet the information globalization challenges through new educational strategies, trends, and paradigms. Such basic tendencies of modern higher education as fundamentalization, humanization, and informatization are considered, and the expediency of a synergetic paradigm of education is substantiated which considers education itself as an open, nonlinear, and self-organizing system. Conclusions. This paradigm of education is more in line with the information society demands, as it allows to significantly enrich the scientific methodology and stimulate the interdisciplinary research which will significantly improve the quality of both technical and socio-humanitarian education.

References

1. Запорожченко О. Антропологічні проблеми інформаційного суспільства. Молодий вчений. 2016. № 12.1 (40). С. 81–86.

2. Лайон Д. Інформаційне суспільство: проблеми та ілюзії. Сучасна зарубіжна соціальна філософія. Київ : Либідь, 1996. С. 362–380.

3. Андрущенко Т.В. Футурологічне бачення перспектив політичного та культурного розвитку людства (на прикладі концепції «футурошоку» Елвіна Тоффлера). Науковий вісник. Серія «Філософія». Харків : ХНПУ, 2016. Вип. 47 (частина І). С. 82–89.

4. Печчеи А. Человеческие качества. Москва : Прогресс, 1985. 312 с.

5. Гроф С. Революция сознания: Трансатлантический диалог / С. Гроф, Э. Ласло, П. Рассел;пер. с англ. М. Драчинского. Москва : АСТ, 2004. 248 с.

6. Філософія сьогодні. Розмови з Ульрхом Беком, Гансом-Георгом Гадамером, Юргеном Габермасом, Гансом Йонасом, Віторіо Гьосле та ін. Київ : Альтерпрес, 2003. С. 75.

7. Всемирный саммит по информационному обществу. URL: https://www.lawtrend.org/information-access/blog-information-access/vsemirnyjsammit-po-informatsionnomu-obshhestvu-podvel-itogi-10-letnej-raboty-i-predlozhil-kontseptsiyu-dalnejshego-razvitiya

8. Прудникова О.В. Інформаційна культура і формування «людини інформаційної». Вісник Національного університету «Юридична академія України імені Ярослава Мудрого». 2016. № 2 (29). С. 154–165.

9. Руденко О.В. Про необхідність та доцільність вивчення філософії у вищий школі. Modern Directions of Theoretical and Applied Researches. SWorld, 17-29 March, 2015. URL: http://www.philsci.univ.kiev.ua/biblio/Rudenko-pro.htm

10. Батечко Н.Г. Методологія освітології: синергетичний аспект. Освітологічний дискурс. 2017. № 1-2. С. 1–12. URL: http://nbuv.gov.ua/

UJRN/osdys_2017_1-2_3

11. Баранівський В.Ф. Компетентність і фундаменталізація освіти як сучасні парадигми розвитку вищої освіти. Вісник Національного університету оборони України. 2011. № 6 (25). С. 282–284.

12. Євсович Р.В. Гуманізація та гуманітаризація вищої освіти в Україні: історичний аспект. Духовність особистості: методологія, теорія і

практика. 2012. № 5 (52). С. 79–87.

13. Блажук О.А. Інформатизація освіти – одна з вимог сучасності. Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України. 2015. Вип. 2. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadps_2015_2_5

14. Кремень В.Г. Педагогічна синергетика: понятійно-категоріальний синтез. Теорія і практика управління соціальними системами. 2013. № 3. С. 3–19.

Downloads

Published

2021-01-04

How to Cite

ZAPOROZHCHENKO, O. (2021). FUNDAMENTAL PRINCIPLES OF EDUCATION IN THE INFORMATION SOCIETY. Human Studies: A Collection of Scientific Articles of the Drohobych Ivan Franko State Pedagogical University. Series of Philosophy, (41), 148–161. https://doi.org/10.24919/2522-4700.41.10