THE NATURE OF FORMALISM: THE PHILOSOPHICAL-EDUCATIONAL DIMENSION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24919/2522-4700.40.200818

Keywords:

education, form, internal and external form, formalism, architectonics and composition of education.

Abstract

Summary. The purpose of the work. The article deals with the nature of formalism as a phenomenon in the modern educational space, with the focus on a categorical understanding of “external (formal) form”. Methodology. Since the focus is on the categorical understanding of the relationship between form and content, the doubling of form into meaningful and formal form, the article uses a dialectical-logical methodology. What is important is that it is capable of operating categories not merely as “general concepts” but as meaningful forms of thinking that are identical in their movement to the essential forms of being as such. Scientific novelty. It is shown that it is the dialectical and logical approach to the categories of group “form”, namely, “content” and “form”, “meaningful form” and “formal form” that enables us to see within the philosophical and educational discourse the true nature of formalism, which detaches form (external) from the content and gives it a certain independent existence, which, in turn, misleads educators. It is argued that outside of the categorical dimension, conversations about “formalism” (in one area or another) will remain only “conversations”. Conclusion. The formal form has some meaning. However, when such a form pretends to be content as such, we are dealing with formalism. This is especially evident in the current educational process. Formalism is the opposing of the external form to the very essence of the case, when that form is considered the essence of the case. Therefore, step by step formalism destroys education.

References

1. Бажукова Е.Н. Причины проявления формализма в профессиональной деятельности педагога-музыканта и возможности его преодоления в информационной образовательной среде. Мир науки, культуры, образования. 2016. 5(60). С. 101–104.

2. Бахтин М.М. К вопросам методологии эстетики словесного творчества. Собрание сочинений. В 7 т. Т. 1. Философская эстетика 1920-х годов. Москва : Языки славянской культуры, Русские словари, 2003. С. 264–334.

3. Бєлий В. (Б.р.) Формалізм і один шкільний міф. Взято 10 січня 2020 р. URL : https://osvita.ua/blogs/50466/.

4. Гегель Г. В. Ф. Философия права. Москва : Мысль, 1990.

5. Депретто К. Формализм в России: предшественники, история, контекст. Москва : Новое литературное обозрение, 2015.

6. Занаев С.З. Пути преодоления формализма в образовании и воспитании школьников в исследованиях М.Н. Скаткина. Проблемы современного образования. 2015. № 2. С. 86–92.

7. Ивакин А.А. Содержание и форма. Диалектическая логика. Категории сферы сущности и целостности. Алма-Ата : Наука, 1987. Каз.

ССР. С. 138–176.

8. Кондрашина Г.В. (Б.р.). Подолання формалізму в роботі менеджерів освіти. URL : http://intkonf.org/kondrashina-gv-podolannya-formalizmuv-roboti-menedzheriv-osviti/.

9. Лбова Е.М. Формализм или новая степень свободы: влияние глобализации на российское образование. Профессиональное образование в современном мире. 2019. Т. 9. № 3. С. 2920–2927. DOI: 10.15372/PEMW20190304.

10. Мареев С.Н. Диалектика формального и содержательного в познании: Историко-методологический очерк. Проблемы материалистической диалектики как теории познания. Москва : Наука, 1979. С. 134–184.

11. Маркс К. Економічні рукописи 1857–1861 рр. Твори. Т. 46. Ч. І. Київ : Політвидав України, 1982.

12. Некрылов С.С. & Рахманкулова Г.А. Причины формальных знаний. Успехи современного естествознания. 2014. 8. С. 90–91.

13. Філоненко Л.В. Подолання формалізму у практиці духовно-морального виховання молоді на основі гуманістичних цінностей. Народна освіта. 2017. Вип. 1. С. 81–87.

14. Хамидов А.А. Свобода научного творчества и ответственность учёного. Алматы : Институт философии, политологии и религиоведения КН МОН РК, 2014.

15. Щитов А.А. Становление диалектико-материалистической концепции формы и содержания. Ростов на Дону : Изд-во Рост. ун-та, 1989.

16. Douglas, Yacek & Kailum, Ijaz. Education as Transformation: Formalism, Moralism and the Substantivist Alternative (Pre-publication

draft). Journal of Philosophy of Education. 2019. URL : https://www.academia.edu/40371643/Education_as_Transformation_Formalism_

Moralism_and_the_Substantivist_Alternative_Journal_of_Philosophy_of_Education_2019_.

17. Labaree D.F. (2009). Educational Formalism and the Language of Goals in American Education, Educational Reform, and Educational History. Smeyers P., Depaepe M. (Еd.) Educational Research: Proofs, Arguments, and Other Reasonings. Educational Research, vol 4. Springer, Dordrecht DOI https://doi.org/10.1007/978-90-481-3249-2_4.

18. Moore, Kevin Z. Fiasco: Formalism, Communication, and Aesthetic Education. The Journal of Aesthetic Education. 2013. vol. 47, n. 2, 92–108.

19. Rossides, Daniel W. Knee-Jerk Formalism: Reforming American Education. Journal of Higher Education. 2004. V. 75. Iss. 6, 667–703.

Published

2025-04-16

How to Cite

VOZNYAK, S. (2025). THE NATURE OF FORMALISM: THE PHILOSOPHICAL-EDUCATIONAL DIMENSION. Human Studies: A Collection of Scientific Articles of the Drohobych Ivan Franko State Pedagogical University. Series of Philosophy, (40), 34–46. https://doi.org/10.24919/2522-4700.40.200818