SENCE OF EDUCATION IN THE PARAMETERS OF NIGILISM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24919/2522-4700.40.200823

Keywords:

active nihilism, reactive nihilism, education, values, dogmatism, creativity.

Abstract

Summary. The purpose of the work. The article deals with the essence and importance of nihilism within the educational space, and reveals ways of overcoming it. Methodology. The study was conducted using the methods of theoretical generalization, comparative analysis, analysis and synthesis, which revealed the educational content of nihilism as a reassessment of values. Scientific novelty. It has been proved that revaluation should not be completed by building another value picture of the world, otherwise we remain within the bounds of incomplete nihilism, which does not come to change the viewer of the world, change the view of the person. Innovation, which is the main driving force behind the functioning of the market mechanism, needs the appropriate human resource – a fundamentally adogmatic person who is a perfect nihilist. The relationship between nihilism and the modern trend is being traced to define the whole multiplicity of human abilities in terms of “skills” or “competencies” within which a person becomes a set of competencies or skills that can be taught. Conclusions. The basis of the deployment of nihilism in education is distrust of the child (human in general). It is from this distrust that attempts are made to elevate the disciple to “spiritual values” and to shape him in accordance with the pattern. This reproduces the root cause of nihilism, an instrumental attitude to education, human beings or the world. Nihilism can play a constructive role in the educational space as the beginning, releasing the energy of creativity from artificial dogmatic constraints.

References

1. Адорно Т. Негативная диалектика. Москва : Научный мир, 2003.

2. Барбарич Д. Воспитание и образование в тени нигилизма. Ойген Финк. Δόξα / Докса. 2009. 14. С. 404–416.

3. Бибихин В. Ницше в поле европейской мысли. Ницше и современная западная мысль. 2003. Санкт-Петербург-Москва : Летний сад,

2003. С. 330–345.

4. Бодрийяр, Ж. Система вещей. Москва: Рудомино, 1999.

5. Бодрийяр Ж. К критике политической экономии знака. Москва : Академический Проект, 2007.

6. Бодріяр Ж. Симулякри і симуляція Київ : Вид-во Соломії Павличко «Основи», 2004.

7. Бурдье П. Воспроизводство: элементы теории системы образования. Москва : Просвещение, 2007.

8. Возняк В.С. Співвідношення розсудку і розуму як філософсько-педагогічна проблема : монографія. Дрогобич : Редакційно-видавничий відділ Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка, 2008.

9. Гессе Г. Письма по кругу. Художественная публицистика. Москва : Прогресс, 1987.

10. Делез Ж. Ницше и философия. Москва : Ad Marginem, 2003.

11. Ємельянова Н.М. Феномен європейського нігілізму: традиції і новації. Донецьк : ТОВ «Лебідь», 2002.

12. Зязюн І. Криза цінностей – катастрофа суспільств і держав. Освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи. 2010. 2. С. 7–20.

13. Кремень, В.Г. Освіта в умовах інноваційного розвитку суспільства. 2010. URL : http://archive.nbuv.gov.ua/portal/ soc_gum/sitimn/_23/Osvitavumovaxinnovaciinogorozvutkususpilstva.pdf.

14. Липовецкий Ж. Империя эфемерного. Мода и ее судьба в современном обществе. Москва : Новое литературное обозрение, 2012.

15. Лифшиц М. Осторожно – человечество. Почему я не модернист? Москва : Искусство – ХХІ век, 2009. С. 57–87.

16. Лютий Т.В. Нігілізм: анатомія ніщо. Київ : ПАРАПАН, 2002.

17. Мазараки А.А., &Ильин В.В. Философия денег : монографія. Киев : Киев. нац. торг.-эконом. ун-т, 2004.

18. Мамардашвили М. Обязательность формы. Как я понимаю философию. Доклады, статьи, философские заметки. Москва : Прогресс,

1992. С. 86–91.

19. Ницше Ф. Воля к власти. Опыт переоценки всех ценностей (черновики и наброски из наследия Фридриха Ницше 1883–1888 годов в редакции Элизабет Фёрстер-Ницше и Петера Гаста). Москва : Культурная революция, 2016.

20. Панченко Л.М. Цінності освіти в контексті глобалізації. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія № 7. Релігієзнавство. Культурологія. Філософія: Зб. наукових праць, 2007. 15(28). С. 158–163. Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова.

21. Савчук В., Очеретяный К. Приговор дна. Художественный журнал, 107. 2018. URL : http://moscowartmagazine.com/issue/85/article/1868.

22. Судьба нигилизма. Санкт-Петербург : Издательство Санкт-Петербургского университета, 2006.

23. Тургенев И.С. Письмо Случевскому К.К. от 14(26).04.1862. Тургенев И.С. Полное собрание сочинений и писем в 28-ми т. Письма. Т. 4.

Москва-Ленинград : Наука, 1962. С. 379–382.

24. Феномен інновації: освіта, суспільство, культура : монографія / За ред. В.Г. Кремень. Київ : Педагогічна думка, 2008.

25. Філяніна Н.М. Концепція цінності та самоцінності природи та система освіти. Філософія та політологія в контексті сучасної культури? 2016. 5, 14. С. 51–56.

26. Хайдеггер М. Время картины мира. Время и бытие: статьи и выступления. Москва : Республика, 1993. С. 41–61.

27. Хайдеггер М. Ницше. Т. 1. Санкт-Петербург : Владимир Даль, 2006.

28. Шумпетер Й.А. Теория экономического развития. Капитализм, социализм и демократия. Москва : Эксмо, 2008.

29. Ясперс К. Смысл и назначение истории. Москва : Политиздат, 1991.

30. Baker, G. Nihilism and Philosophy: Nothingness, Truth and World. Bloomsbury Publishing. 2018.

31. Baudrillard, J. Simulacra and simulation. trans. Sheila Faria Glaser. University of Michigan press. 1994.

32. Blake, N., Smeyers, P., Smith, R., & Standish, P. Education in an age of nihilism: Education and moral standards. Routledge. 2012.

33. Brassier, Ray. Nihil Unbound: Enlightenment and Extinction. New York : Palgrave Macmill, 2007.

34. Carr, K. L. The banalization of nihilism: Twentieth-century responses to meaninglessness. SUNY Press. 1992.

35. Gellner, Е. Conditions of Liberty. Civil Society and Its Rivals. London, Hamilton. 1994.

36. Goddard, R. Honouring Nihilism. Other Education. 2016. 5(2). С. 56–86.

37. Holbrook, D. Education, Nihilism, and Survival. Routledge. 2017.

38. Lambeir, B., & Smeyers, P. Nihilism: Beyond optimism and pessimism. Studies in philosophy and education. 2003. 22(3-4). Р. 183–194.

39. Peters M. Education, Philosophy and Politics. London : Routledge, 2012.

40. Toffler A. Future shock. New York : Bantam, 1971.

41. Vattimo G. (1988). The End of Modernity: Nihilism and Hermeneutics in Post-modern Culture, trans. John R. Snyder. Cambridge : Polity Press, 1988.

Published

2025-04-16

How to Cite

LIPIN, M. (2025). SENCE OF EDUCATION IN THE PARAMETERS OF NIGILISM. Human Studies: A Collection of Scientific Articles of the Drohobych Ivan Franko State Pedagogical University. Series of Philosophy, (40), 77–94. https://doi.org/10.24919/2522-4700.40.200823