THE PRINCIPLE OF DIALECTICAL CONTRADICTION AND ITS PHILOSOPHICAL AND EDUCATIONAL VALUE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24919/2522-4700.44.6

Keywords:

dialectics, pedagogy, education, actual existence, essence, opposition, contradiction, antagonism.

Abstract

Summary. The goal of the article. The article reveals the methodological role of the principle of dialectical contradiction as the basis of classical dialectics for modern pedagogical theory and practice. Methodology. The means of achieving the goal arises itself in its classical variant, expressed due to the necessary categorical ties. Thus, it is understood as logic and the theory of knowledge, pre-conducted to ethics, aesthetics and thus to thinking pedagogy. Scientific novelty. The article substantiates the idea that the understanding of the nature of dialectical controversy has a serious philosophical and educational significance, since they can figure a reflexive methodology of real pedagogical theory and practice in terms of searching for the driving force of the educational process. At the same time, it is worth taking into account that contradictions in their truth are the category of entity, and not being. Therefore, the educational process should be considered not in the manifestations of its actual existence, but in the measurements of the essence, that is, to analyze the way to build relationships of participants in pedagogical communication, the very form of their alikeness. The knowledge that enters the context of education should be disclosed as a process of movement and the result of solving certain contradictions in the development of science, and not as a finished results of the cognitive process. The driving force of education is the real contradictions of the development of individuals. It should distinguish internal and external contradictions, to rich their mutual transitions, as well as to adequately understand the nature of antagonism as a specific type of purely external contradictions. Conclusions. Research and manifestation of real contradictions as a driving force of training and education - the right of pedagogical science, which should raise to the level of genuine fundamental theory. Philosophical doctrine of dialectical contradiction is not applied from the outside to the existing realities of the educational process. However, it can help pedagogical opinion and pedagogical practices Step by step to solve acute contradictions that penetrate the scope of modern education, thereby bring it out of a crisis state and prove to such a form of implementation that corresponds to the deep essence of the educational process.

References

1. Абдильдин Ж.М. Противоречие. Диалектическая логика. Категории сферы сущности и целостности. Алма-Ата : Изд-во «Наука» Каз. ССР, 1987. С. 42–80.

2. Батишев Г.С.а Освоение знания и диалектическое противоречие. Батищев Г. С. Труды по диалектике. В 2-х т. Т. 1. Алматы : КФК,

2021. С. 94–104.

3. Батишев Г.С.b Противоречие как категория диалектической логики. Батищев Г. С. Труды по диалектике. В 2-х т. Т. 1. Алматы : КФК,

2021. С. 126–264.

4. Босенко В.А. Воспитать воспитателя. Заметки по философским проблемам педагогики и педагогическим проблемам философии. Киев: Всеукраинский союз рабочих, 2004. 352 с.

5. Босенко В.А. Всеобщая теория развития. Киев, 2001. 468 с.

6. Возняк В.С. Діалектика: принцип всезагального зв’язку. Людинознавчі студії. Серія «Філософія» : збірник наукових праць Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Дрогобич, 2020. Вип. 40. С. 20–33. URL: https://doi.org/10.24919/2522-4700.40.200798

7. Возняк В.С. Особенности диалектического понимания категории «развитие». Людинознавчі студії. Серія «Філософія» : збірник наукових праць Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка / ред кол. О. Ткаченко (головний редактор) та ін. Дрогобич : Ред.-вид. відділ ДДПУ імені Івана Франка, 2017. Вип. 34. С. 32–43.

8. Возняк В.С. Значення класичної діалектики для педагогіки. Людинознавчі студії. Серія «Філософія» : збірник наукових праць Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка / ред. кол. Н. Скотна (головний редактор) та ін. Дрогобич : Видавничий дім «Гельветика», 2021. Вип. 42. С. 87–103. URL: https://doi.org/10.24919/2522-4700.42.6

9. Возняк В.С. Диалектика как логика нравственного отношения. Проблеми гуманітарних наук. Серія «Філософія» : збірник наукових

праць Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Дрогобич : Видавничий відділ ДДПУ імені Івана Франка, 2018. Вип. 39. С. 35–45. URL: https://doi.org/10.24919/2522-472 7.39.139565

10. Возняк В.С., Войтків Л.В. Інновації в освіті: діалектика якісних змін. Людинознавчі студії. : збірник наукових праць Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка / ред. кол. Ю. Шабанова (головний редактор) та ін. Дрогобич : Видавничий дім «Гельветика», 2020. Вип. 41. С. 39–54. URL: https://doi.org/10.24919/2522-4700.41.3

11. Возняк В.С., Хазін В.О. Розуміння природи поняття в діалектиці: філософсько-освітній вимір. Людинознавчі студії. Серія «Філософія» : збірник наукових праць Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка / ред. кол. Н. Скотна (головний редактор) та ін. Дрогобич : Видавничий дім «Гельветика», 2021. Вип. 43. С. 19–25. URL:

https://doi.org/10.24919/2522-4700.43.3

12. Гегель Г.В.Ф. Энциклопедия философских наук: в 3 т. Т. 1. М. : Мысль, 1974. 452 с.

13. Ильенков Э.В. Школа должна учить мыслить! [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://caute.ru/ilyenkov/texts/sch/schola.html

14. Ліпін М.В. Освіта в модифікаціях сучасного світу. Київ : Київський нац. торг.-економ. ун-т, 2018. 340 с.

15. Лисий Василь. Діалектика : навч. посібник. Львів : НЛУ імені Івана Франка, 2014. 480 с.

16. Петрушенко В.Л. Філософія знання: онтологія, епістемологя, аксіологія. Львів, Асхіл, 2005. 296 с.

17. Bekharst, D. Consciousness and revolution in soviet philosophy From the Bolsheviks to Evald Ilyenkov. New-York, Cambridge university press, 1991.

18. Zsizsek, Slavoj (2018). Evald Ilyenkov’s cosmology: the point of madness of dialectical materialism. Retrieved from https://thephilosophicalsalon.com/evald-ilyenkovs-cosmology-the-point-of-madness-of-dialectical-materialism/

19. Oittinen, Vesa (2011). Evald Ilyenkov, the Soviet Spinozist. Dialectics of the Ideal. Evald Ilyenkov and Creative Soviet Marxism. Ed. Alex Levant and Vesa Oittinen. Retrieved from https://doi.org/10.1163/9789004246928_006

Published

2025-04-04

How to Cite

VOZNIAK, V., VOZNIAK, O., & WOZNIAK, S. (2025). THE PRINCIPLE OF DIALECTICAL CONTRADICTION AND ITS PHILOSOPHICAL AND EDUCATIONAL VALUE. Human Studies: A Collection of Scientific Articles of the Drohobych Ivan Franko State Pedagogical University. Series of Philosophy, (44), 86–102. https://doi.org/10.24919/2522-4700.44.6