ФІЛОСОФСЬКО-МЕТОДОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ ІНШОМОВНОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Олександр ГОЛУБЄВ Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка https://orcid.org/0000-0001-7804-823X
  • Олександр ТКАЧЕНКО Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка https://orcid.org/0000-0002-0674-0144

DOI:

https://doi.org/10.24919/2522-4700.50.2

Ключові слова:

іншомовна освіта, культура, міжкультурна комунікація, навчання іноземним мовам, лінгводидактика, особистість, спілкування, третій суб’єкт освітнього процесу, філософія діалогу

Анотація

Анотація. Метою статті є аналіз змісту взаємозв’язку філософських принципів та педагогічної практики в контексті оволодіння, засвоєння1 іноземних мов. Методологія. Засобами досягнення поставленої мети є метод діалектико- категоріального аналізу, ідеї діалогічної філософії, концепція «глибинного спілкування», когнітивно-комунікативний підхід.Феноменологічний метод дозволив зосередитись на сутнісних вимірах освітнього процесу. Новизна. Наголошено, що розвиток особистості і розвиток культури є взаємопов’язаними процесами. Отже, іншомовна освіта повинна створювати простір спілкування з приводу всезагальних смислів культури. Саме завдяки глибинному спілкуванню в процесі засвоєння іноземних мов, поєднується і реалізується потенціал культури, утверджується суб’єктивність, самоцінність обох сторін спілкування, відбувається особистий розвиток тих, хто спілкується. Одним із дієвих засобів активації змісту навчання іноземних мов є проблематизація, яка передбачає знаходження кожним учасником освітнього процесу власного сенсу в межах навчальної задачі, спонукає до творчого розуміння дійсності. Висновки. В статті акцентується увага на суспільно-практичній значимості філософського осмислення складних педагогічних проблем, важливості інтеграції філософських принципів у навчальний процес. На наш погляд, філософська рефлексія іншомовної освіти може пом’якшити тенденції технократизму та інструменталізму в сучасній освіті, звільнити засвоєння іноземних мов від суто інформаційних функцій. Реалізація цілей іншомовної освіти повинна реалізовуватись у творчо-перетворювальній діяльності (спільній справі), в якій присутні не тільки учень та вчитель як суб’єкти педагогічного процесу, але і культура як його третій суб’єкт.

Посилання

1. Бондарчук Ю. Філософські та наукові аспекти методології вивчення процесів іншомовної підготовки студентів. Актуальні питання гуманітарних наук. 2024. Вип. 73. Т. 1. С. 282–288. doi: https://doi.org/10.24919/ 2308-4863/73-1-43

2. Буцяк І. Д. Концепція «глибинного спілкування»: філософсько-педагогічний аспект : автореф. дис. ... канд. філос. наук: 09.00.03. Дніпропетр. нац. ун-т ім. О. Гончара. Дніпропетровськ. 2015. 20 с.

3. Возняк В.С. Співвідношення розсудку і розуму як філософсько-педагогічна проблема: Монографія. Дрогобич: Редакційно-видавничий відділ Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка, 2008. 357 c.

4. Возняк В. С. Ситуація учнівство/учительство як вища форма розвитку взагалі. Феномен учнівства та учительства в історії філософії та культури: тези Міжнародної наукової конференції «XXV Читання, присвячені 75-й річниці з дня смерті засновника Львівсько-Варшавсьвої філософської школи К. Твардовського», 11-12 лютого 2013 року. Львів : Вид-во «Ліга-Прес», 2013. С. 94–98.

5. Возняк В.С., Лімонченко В.В. Культура як «третій суб’єкт» освітнього процесу. Проблеми гуманітарних наук. Філософія : зб. наук. пр. Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. 2014. Вип. 33. С. 78–87.

6. Возняк В. С. Інформаційна доба та доля сучасної освіти. Проблеми саморозвитку особистості в сучасному суспільстві: матеріали ІІ Міжнародної науково-практичної конференції, 26–27 березня 2021 р. / НЮУ ім. Ярослава Мудрого. Харків: Друкарня Мадрид, 2021. С. 326–327.

7. Гаманюк В.А. Іншомовна освіта Німеччини у контексті загально європейських інтеграційних процесів: теорія і практика: монографія. КПІ ДВНЗ «КНУ». Кривий Ріг: Видавничий дім, 2012. 377 с.

8. Кортун О. Сучасні підходи до іншомовної підготовки різних категорій дорослих у процесі неформальної освіти. Науковий вісник національного університету біоресурсів і природокористування України. Серія: Філологічні науки. 2017. Вип. 263. С. 172–178.

9. Ліпін М.В., Гусєва Н.Ю. Інклюзивна освіта як простір розвитку людської суб’єктності. Correction and rehabilitation innovations: implementation of European experience: Scientific monograph. Riga, Latvia: «Baltija Publishing», 2023. С. 156-174. doi: https://doi.org/10.30525/978-9934-26-325-5-10

10. Нечепорук Я. С., Оніщук І. І., Усик Л. М., Аніщенко І., Василькевич С. С., & Звоздецька В. Г. Іншомовна освіта як наукова категорія в контексті підготовки майбутніх педагогів. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт). Серія 15. 2020. (8 (128). С. 132-141. doi: https://doi.org/10.31392/NPU-nc. series15.2020.8(128).29

11. Павелків К. Філософія діалогу як методологічна основа іншомовної підготовки майбутніх фахівців соціальної сфери в умовах університету. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету. 2018. Вип. 2. С. 185–196. doi: https://doi.org/10.31499/2307- 4906.2.2018.149237

12. Ткаченко, О., Яремчук, О. Цифровізація та інформатизація як виклик освітньо-педагогічній реальності. Людинознавчі студії: збірник наукових праць Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Серія «Філософія». 2024. № 49. 145–158. doi: https://doi.org/10.24919/2522-4700.49.10

13. Частник О.С., Діомідова Н.Ю., Зайцева К.І.. Рольова гра як елемент викладання іноземної мови у закладі вищої освіти. Інноваційна освіта. 2021. Вип. 39. С. 76–80.

14. Atas М. The Reduction of Speaking Anxiety in EFL Learners through Drama Techniques. Social and Behavioral Sciences. 2015. Vol. 176. P. 961-969. doi: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.01.565

15. Grosjean F. Bilingual: Life and Reality. Harvard University Press. 2010. 304 р.

16. Nopas D-S, Kerdsomboon С. Fostering Global Competence in Teacher Education: Curriculum Integration and Professional Development. Higher Education Studies. 2024. Vol. 14. №. 2. Р. 1–13. doi: https://doi.org/10.5539/ hes.v14n2p1

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-30

Як цитувати

ГОЛУБЄВ, О., & ТКАЧЕНКО, О. (2025). ФІЛОСОФСЬКО-МЕТОДОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ ІНШОМОВНОЇ ОСВІТИ. Людинознавчі студії: збірник наукових праць Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Серія «Філософія», (50), 24–38. https://doi.org/10.24919/2522-4700.50.2