PHILOSOPHICAL AND METHODOLOGICAL ASPECTS OF FOREIGN LANGUAGE EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.24919/2522-4700.50.2Keywords:
foreign language education, culture, intercultural communication, foreign language teaching, linguo didactics, personality, communication, third subject of the educational process, philosophy of dialogueAbstract
Summary. The purpose of the article is to analyze the content of the relationship between philosophical principles and pedagogical practice in the context of mastering2 a foreign language. Methodology. The following means are used to achieve the set goal: the method of dialectical-categorical analysis, the ideas of dialogic philosophy, the concept of "deep communication" and the cognitive-communicative approach. The phenomenological method allows us to focus on the essential dimensions of the educational process. Novelty. The authors emphasize that the development of personality and the development of culture are interrelated processes. Therefore, foreign language education should create a space for communication about the universal meanings of culture.It is due to deep communication in the process of learning foreign languages that the potential of culture is combined and realized, the subjectivity and intrinsic value of both sides of communication are affirmed, and personal development of communicators takes place. One of the effective means of activating the content of foreign language teaching is problematization, which invites each participant of the educational process to find their own meaning within the framework of the educational task, encouraging a creative understanding of reality. Conclusions. The article focuses on the socio-practical significance of the philosophical understanding of complex pedagogical problems, the importance of integrating philosophical principles into the educational process. In our opinion, philosophical reflection on foreign language education can mitigate the tendencies of technocracy and instrumentalism in modern education, freeing the mastering of foreign languages from purely informational functions. The implementation of the goals of foreign language education should be realized through creative and transformative activity (common cause), where the student and the teacher are subjects of the pedagogical process with culture stepping forward as its third subject.
References
1. Бондарчук Ю. Філософські та наукові аспекти методології вивчення процесів іншомовної підготовки студентів. Актуальні питання гуманітарних наук. 2024. Вип. 73. Т. 1. С. 282–288. doi: https://doi.org/10.24919/ 2308-4863/73-1-43
2. Буцяк І. Д. Концепція «глибинного спілкування»: філософсько-педагогічний аспект : автореф. дис. ... канд. філос. наук: 09.00.03. Дніпропетр. нац. ун-т ім. О. Гончара. Дніпропетровськ. 2015. 20 с.
3. Возняк В.С. Співвідношення розсудку і розуму як філософсько-педагогічна проблема: Монографія. Дрогобич: Редакційно-видавничий відділ Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка, 2008. 357 c.
4. Возняк В. С. Ситуація учнівство/учительство як вища форма розвитку взагалі. Феномен учнівства та учительства в історії філософії та культури: тези Міжнародної наукової конференції «XXV Читання, присвячені 75-й річниці з дня смерті засновника Львівсько-Варшавсьвої філософської школи К. Твардовського», 11-12 лютого 2013 року. Львів : Вид-во «Ліга-Прес», 2013. С. 94–98.
5. Возняк В.С., Лімонченко В.В. Культура як «третій суб’єкт» освітнього процесу. Проблеми гуманітарних наук. Філософія : зб. наук. пр. Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. 2014. Вип. 33. С. 78–87.
6. Возняк В. С. Інформаційна доба та доля сучасної освіти. Проблеми саморозвитку особистості в сучасному суспільстві: матеріали ІІ Міжнародної науково-практичної конференції, 26–27 березня 2021 р. / НЮУ ім. Ярослава Мудрого. Харків: Друкарня Мадрид, 2021. С. 326–327.
7. Гаманюк В.А. Іншомовна освіта Німеччини у контексті загально європейських інтеграційних процесів: теорія і практика: монографія. КПІ ДВНЗ «КНУ». Кривий Ріг: Видавничий дім, 2012. 377 с.
8. Кортун О. Сучасні підходи до іншомовної підготовки різних категорій дорослих у процесі неформальної освіти. Науковий вісник національного університету біоресурсів і природокористування України. Серія: Філологічні науки. 2017. Вип. 263. С. 172–178.
9. Ліпін М.В., Гусєва Н.Ю. Інклюзивна освіта як простір розвитку людської суб’єктності. Correction and rehabilitation innovations: implementation of European experience: Scientific monograph. Riga, Latvia: «Baltija Publishing», 2023. С. 156-174. doi: https://doi.org/10.30525/978-9934-26-325-5-10
10. Нечепорук Я. С., Оніщук І. І., Усик Л. М., Аніщенко І., Василькевич С. С., & Звоздецька В. Г. Іншомовна освіта як наукова категорія в контексті підготовки майбутніх педагогів. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт). Серія 15. 2020. (8 (128). С. 132-141. doi: https://doi.org/10.31392/NPU-nc. series15.2020.8(128).29
11. Павелків К. Філософія діалогу як методологічна основа іншомовної підготовки майбутніх фахівців соціальної сфери в умовах університету. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету. 2018. Вип. 2. С. 185–196. doi: https://doi.org/10.31499/2307- 4906.2.2018.149237
12. Ткаченко, О., Яремчук, О. Цифровізація та інформатизація як виклик освітньо-педагогічній реальності. Людинознавчі студії: збірник наукових праць Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Серія «Філософія». 2024. № 49. 145–158. doi: https://doi.org/10.24919/2522-4700.49.10
13. Частник О.С., Діомідова Н.Ю., Зайцева К.І.. Рольова гра як елемент викладання іноземної мови у закладі вищої освіти. Інноваційна освіта. 2021. Вип. 39. С. 76–80.
14. Atas М. The Reduction of Speaking Anxiety in EFL Learners through Drama Techniques. Social and Behavioral Sciences. 2015. Vol. 176. P. 961-969. doi: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.01.565
15. Grosjean F. Bilingual: Life and Reality. Harvard University Press. 2010. 304 р.
16. Nopas D-S, Kerdsomboon С. Fostering Global Competence in Teacher Education: Curriculum Integration and Professional Development. Higher Education Studies. 2024. Vol. 14. №. 2. Р. 1–13. doi: https://doi.org/10.5539/ hes.v14n2p1