СВІТОГЛЯДНІ ЗАСАДИ РЕЛІГІЙНОЇ ОБРЯДОВОСТІ В ЦІННІСНИХ ВИМІРАХ НОВОЇ ПАРАДИГМИ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Валентина БОДАК Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка https://orcid.org/0000-0003-0208-5282

DOI:

https://doi.org/10.24919/2522-4700.42.4

Ключові слова:

світоглядні засади, релігійна обрядовість, парадигма освіти, нова українська школа, цінності, компетентності, суб’єкт освіти.

Анотація

Анотація. Метою статті є виявлення й аналіз місця світоглядних засад релігійної обрядовості в методології та ціннісних вимірах нової парадигми освіти. Методологія. Продуктивним є застосування порівняльного методу, який допоможе в зіставленні побачити шлях досягнення рівноваги в організації та проведенні світської й релігійної освіти, порівняти статус релігійних дисциплін у системі освіти різних країн. Наукова новизна. У статті зіставлено поняття «релігійна обрядовість» і «нова парадигма освіти» через розкриття понять «цінності» й «компетентності», що опоcередковано, через суб’єкта, співвідносяться як означення освітнього процесу та його очікуваний результат. Релігійна обрядовість у її соціальних реаліях сьогодення є особливою освітньою практикою в контексті утвердження ціннісних вимірів нової освітньої парадигми. У вирішенні цих важливих проблем принципи релігії та освіти корелюються в орієнтації на людину як мету й суб’єкта свого покликання. Вирішення у взаємозв’язку проблем релігії та цінностей виховання створює загальну картину толерантної освіти як ознаки здорового суспільства. Установлено, що неприйнятною є релігійний складник у системі державної освіти як скерування і заохочення, однак схвальним є релігієзнавчий виклад у поєднанні з історичним, культурологічним, морально-етичним, правовим, філософсько-світоглядним без порушення права вибору атеїстичного світорозуміння. Висновки. Світоглядні цінності релігійної обрядовості в новій парадигмі освіти (яку означуємо як гуманістичну, особистісно орієнтовану, людиноцентричну, толерантну, компетентнісну), мають на меті не насаджувати релігійний світогляд, а лише дати розуміння релігії як джерела віри, сприяти пошуку відповіді на питання про людину і світ навколо неї, суспільство, сенс власного життя.

Посилання

1. Бодак В. Релігійна обрядовість в її соціальних реаліях. Київ : Гнозис, 2000. 197 с.

2. Гнатенко П.І. Людиноцентризм і національна конкурентоспроможність – пріоритети нової української філософії. 2020. URL:

http://www.dnu.dp.ua/news/1240.

3. Декларація принципів толерантності. 1995. URL: https://uadoc.zavantag.com/text/1452/index-1.html.

4. Нова українська школа : порадник для вчителя / гол. ред. Н. Бібік. Київ : ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2017. 206 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-08

Як цитувати

БОДАК, В. (2025). СВІТОГЛЯДНІ ЗАСАДИ РЕЛІГІЙНОЇ ОБРЯДОВОСТІ В ЦІННІСНИХ ВИМІРАХ НОВОЇ ПАРАДИГМИ ОСВІТИ. Людинознавчі студії: збірник наукових праць Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Серія «Філософія», (42), 61–70. https://doi.org/10.24919/2522-4700.42.4