СТАНОВЛЕННЯ Я ЯК АНАГОГІЯ ІНДИВІДУАЛЬНОГО Й АПОЛОГІЯ ЗАГАЛЬНОГО
DOI:
https://doi.org/10.24919/2522-4700.42.11Ключові слова:
Я, індивідуалізація, загальне, освіта, дитинство.Анотація
Анотація. Мета. У статті розглядається становлення індивідуального Я як унікальної індивідуалізації загального, водночас найбільш проблемною є підстава єдиної неповторності особистості, конституювання якої в реальному історичному часі відбувається як втеча від загального і реалізується у формі конкурентної боротьби зі світом і з іншими людьми. Методологія. За посередництвом критико-аналітичної експлікації інтелектуальних засобів цих проєктів і порівняльного аналізу їх у світлі традиційних для філософії проблем осмислення природи і свободи людини виявляється натуралістичний редукціонізм, обґрунтовується значущість активності людини. У центр потрапляє проблематика способу мислення, взятого не в інструментально-технологічному вимірі, але в антропологічному ключі. Наукова новизна. Виділяються дві інтенції – у реальний світ за межі самого себе, і самосвідомість – рефлексивний рух, звернений на самого себе, але сам цей суперечливий і двосічний рух є таким, що породжує Я. Ф.Т. Михайлов ставить у центр феномен звернення, сутнісні параметри якого інтерпретуються як зустрічний рух діяльності та спілкування, через що обґрунтовується настанова діяльнісного персоналізму, коли активний стан дії, спрямованої предметно, обертається пасивним станом дії безпредметної, коли дія перетерплюється на собі і в собі – Я не фіксується як предмет, оскільки не «стоїть перед» як предмет, а охоплює і саме конституювання Я, що охоплює світ, висуває в центр феномен освіти як турботу про дитинство. Висновки. Логіка конкурентної боротьби зі світом, що робить акцент на індивідній унікальності, заводить у глухий кут безсилля – індивідуалізоване Я можливе як звернення до загального: як відновлення і відродження досвіду класичної спадщини думки і чуттів, як відповідальність кожного за спільну долю і викорінення досвіду зла і ненависті, які утримуються, за Г.В.Ф. Гегелем, на вістрі одиничності.
Посилання
1. Бердяев Н.А. Опыт эсхатологической метафизики. Творчество и объективация. Царство Духа и царство кесаря. Москва : Республика,
1995. С. 164–288.
2. Бикбов А. Философское достоинство как объект исследования. Логос. 2004. № 334 (43). С. 30–60.
3. Бэкхерст Д. Еще раз о «Загадке человеческого я». Вопросы философии. 2010. URL: http://vphil.ru/index.php?option=com_content&task=view&id=190&Itemid=52.
4. Возняк В.С. О натуре и культуре (размышления вместе с Л.С. Выготским). Вестник Российского государственного гуманитарного университета. Серия «Психология. Педагогика. Образование». 2017. № 2 (8). С. 52–69.
5. Возняк В.С. Співвідношення розсудку і розуму як філософсько-педагогічна проблема : монографія. Дрогобич : Редакційно-видавничий відділ Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана-Франка, 2008. 269 с.
6. Кудрявцев В.Т. О том, как философ Феликс Михайлов «лишил личности» ответственного комсомольского работника и не только об
этом. Вести образования. 2020. URL: https://vogazeta.ru/articles/2020/6/6/culture/13376-o_tom_kak_filosof_feliks_mihaylov_lishil_lichnosti_
otvetstvennogo_komsomolskogo_rabotnika_i_ne_tolko_ob_etom.
7. Кудрявцев В.Т. К 75-летию Ф.Т. Михайлова. Вопросы психологии. 2005. № 3. С. 151–153.
8. Кудрявцев В.Т. Философия и теоретическая психология Ф.Т. Михайлова. Вестник Российского государственного гуманитарного университета. Серия «Психология». 2006. № 1. URL: https://tovievich.ru/book/istoria/6742-vtkudryavcev-filosofiya-i-teoreticheskaya-psihologiyaftmihaylova.html.
9. Лимонченко В.В. Рукотворное и нерукотворное творчество: религиозные и светские аспекты. Национальная стихия творчества:
время и трансгрессия : сборник статей / под ред. Г.Е. Аляева, О.Д. Маслобоевой. Санкт-Петербург : Изд-во СПбГЭУ, 2017. С. 176–191.
10. Лобастов Г.В. В пространстве противоречий воспитания. Экономические и социально-гуманитарные исследования. 2018. № 1. С. 147–162.
11. Лобастов Г.В. Где твое сознание? Философические эссе. Усть-Каменогорск : Изд-во КАСУ, 2018. С. 45–62.
12. Лобковиц Н. От субстанции к рефлексии. Пути западноевропейской метафизики. Вопросы философии. 1995. № 1. С. 95–105.
13. Михайлов И.Ф. Человек, сознание, сети. Москва : ИФРАН, 2015. 196 с.
14. Михайлов Ф.Т. Homo sapiens: культура и натура его бытия две парадигмы теоретического осмысления человеческого типа жизни. От философии жизни к философии культуры : сборник статей. Санкт-Петербург : Алетейя, 2001. С. 107–136.
15. Михайлов Ф.Т. Загадка человеческого Я. Москва : Политиздат, 1977. 287 с.
16. Михайлов Ф.Т. Креативность самосознания. Избранное / Ф.Т. Михайлов. Москва : Индрик, 2001. С. 27–37.
17. Михайлов Ф.Т. Образование философа / Ф.Т. Михайлов. Москва : Индрик, 2001. С. 528–553.
18. Неретина С.С. Концепт. Новая философская энциклопедия : в 4-х т. Москва : Мысль, 2001. Т. II. С. 306–307.
19. Сент-Экзюпери А. Планета людей. Сочинения. / А. Сент-Экзюпери. Москва : Художественная литература, 1961. С. 172–293.
20. Франк С.Л. Реальность и человек. Метафизика человеческого бытия. Реальность и человек. Москва : Республика, 1997. С. 208–431.
21. Шпет Г.Г. Сознание и его собственник. Философские этюды. Москва : Прогресс, 1994. С. 20–116.
22. Bakhurst D. Teaching and Learning: Epistemic, Metaphysical and Ethical Dimensions – Introduction. Journal of Philosophy of Education.
2020. Vol. 54. № 2. Р. 255–267. DOI: 10.1111/1467-9752.12418.
23. Kern A. Human Life, Rationality and Education. Journal of Philosophy of Education. 2020. Vol. 54. № 2. Р. 268–289. DOI: 10.1111/1467-9752.12412.
24. Pritchard Duncan. Educating for Intellectual Humility and Conviction. Journal of Philosophy of Education. 2020. Vol. 54. № 2. Р. 398–409. DOI: 10.1111/1467-9752.12422
25. Rödl Sebastian. Teaching, Freedom and the Human Individual. Journal of Philosophy of Education. 2020. Vol. 54. № 2. Р. 290–304. DOI:
10.1111/1467-9752.12415.