BECOMING I AM AS ANAGOGY OF THE INDIVIDUAL AND THE APOLOGY OF THE UNIVERSAL
DOI:
https://doi.org/10.24919/2522-4700.42.11Keywords:
I, individualization, universal, education, childhood.Abstract
Summary. The purpose. The article considers the formation of the individual self as a unique individualization of the universal, while the most problematic is the foundation of the unique individuality of the person, the constitution of which in real historical time occurs as an escape from the universal and is implemented in the form of a competitive struggle with the world and with other people. Methodology. Through the critical-analytical explication of the intellectual means of these projects and their comparative analysis in the light of the traditional philosophy problems of understanding the nature and freedom of man, naturalistic reductionism is revealed and the significance of human activity is substantiated. The focus is on the problem of the way of thinking, taken not in the instrumentaltechnological dimension, but in the anthropological key. Scientific novelty. Two intentions are distinguished – into the real world beyond oneself, and self-awareness is a reflexive movement directed toward itself, but it is this contradictory and double-edged movement that generates Self. F.T. Mikhailov puts at the center the phenomenon of appeal (call), the essential parameters of which are interpreted as the oncoming movement of activity and communication, which justifies the installation of activity personalism, when the active voice of an action directed objectively turns into a passive, i.e. undergoing on itself and in itself, the pledge of the action of the non-subject, then I is not fixed as an object, since it is not “present”, but it is the constitution of the world-encompassing I that puts in the center the phenomenon of education as child care. Conclusions. The logic of competition with the world, focusing on individual uniqueness, leads to a deadlock of powerlessness – an individualized self is possible as an appeal to the universal: as a renewal and revival of the experience of the classical heritage of thought and feeling, as a responsibility of everyone for a common destiny and the eradication of the experience of evil and hatred held according to Hegel on the edge of singularity.
References
1. Бердяев Н.А. Опыт эсхатологической метафизики. Творчество и объективация. Царство Духа и царство кесаря. Москва : Республика,
1995. С. 164–288.
2. Бикбов А. Философское достоинство как объект исследования. Логос. 2004. № 334 (43). С. 30–60.
3. Бэкхерст Д. Еще раз о «Загадке человеческого я». Вопросы философии. 2010. URL: http://vphil.ru/index.php?option=com_content&task=view&id=190&Itemid=52.
4. Возняк В.С. О натуре и культуре (размышления вместе с Л.С. Выготским). Вестник Российского государственного гуманитарного университета. Серия «Психология. Педагогика. Образование». 2017. № 2 (8). С. 52–69.
5. Возняк В.С. Співвідношення розсудку і розуму як філософсько-педагогічна проблема : монографія. Дрогобич : Редакційно-видавничий відділ Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана-Франка, 2008. 269 с.
6. Кудрявцев В.Т. О том, как философ Феликс Михайлов «лишил личности» ответственного комсомольского работника и не только об
этом. Вести образования. 2020. URL: https://vogazeta.ru/articles/2020/6/6/culture/13376-o_tom_kak_filosof_feliks_mihaylov_lishil_lichnosti_
otvetstvennogo_komsomolskogo_rabotnika_i_ne_tolko_ob_etom.
7. Кудрявцев В.Т. К 75-летию Ф.Т. Михайлова. Вопросы психологии. 2005. № 3. С. 151–153.
8. Кудрявцев В.Т. Философия и теоретическая психология Ф.Т. Михайлова. Вестник Российского государственного гуманитарного университета. Серия «Психология». 2006. № 1. URL: https://tovievich.ru/book/istoria/6742-vtkudryavcev-filosofiya-i-teoreticheskaya-psihologiyaftmihaylova.html.
9. Лимонченко В.В. Рукотворное и нерукотворное творчество: религиозные и светские аспекты. Национальная стихия творчества:
время и трансгрессия : сборник статей / под ред. Г.Е. Аляева, О.Д. Маслобоевой. Санкт-Петербург : Изд-во СПбГЭУ, 2017. С. 176–191.
10. Лобастов Г.В. В пространстве противоречий воспитания. Экономические и социально-гуманитарные исследования. 2018. № 1. С. 147–162.
11. Лобастов Г.В. Где твое сознание? Философические эссе. Усть-Каменогорск : Изд-во КАСУ, 2018. С. 45–62.
12. Лобковиц Н. От субстанции к рефлексии. Пути западноевропейской метафизики. Вопросы философии. 1995. № 1. С. 95–105.
13. Михайлов И.Ф. Человек, сознание, сети. Москва : ИФРАН, 2015. 196 с.
14. Михайлов Ф.Т. Homo sapiens: культура и натура его бытия две парадигмы теоретического осмысления человеческого типа жизни. От философии жизни к философии культуры : сборник статей. Санкт-Петербург : Алетейя, 2001. С. 107–136.
15. Михайлов Ф.Т. Загадка человеческого Я. Москва : Политиздат, 1977. 287 с.
16. Михайлов Ф.Т. Креативность самосознания. Избранное / Ф.Т. Михайлов. Москва : Индрик, 2001. С. 27–37.
17. Михайлов Ф.Т. Образование философа / Ф.Т. Михайлов. Москва : Индрик, 2001. С. 528–553.
18. Неретина С.С. Концепт. Новая философская энциклопедия : в 4-х т. Москва : Мысль, 2001. Т. II. С. 306–307.
19. Сент-Экзюпери А. Планета людей. Сочинения. / А. Сент-Экзюпери. Москва : Художественная литература, 1961. С. 172–293.
20. Франк С.Л. Реальность и человек. Метафизика человеческого бытия. Реальность и человек. Москва : Республика, 1997. С. 208–431.
21. Шпет Г.Г. Сознание и его собственник. Философские этюды. Москва : Прогресс, 1994. С. 20–116.
22. Bakhurst D. Teaching and Learning: Epistemic, Metaphysical and Ethical Dimensions – Introduction. Journal of Philosophy of Education.
2020. Vol. 54. № 2. Р. 255–267. DOI: 10.1111/1467-9752.12418.
23. Kern A. Human Life, Rationality and Education. Journal of Philosophy of Education. 2020. Vol. 54. № 2. Р. 268–289. DOI: 10.1111/1467-9752.12412.
24. Pritchard Duncan. Educating for Intellectual Humility and Conviction. Journal of Philosophy of Education. 2020. Vol. 54. № 2. Р. 398–409. DOI: 10.1111/1467-9752.12422
25. Rödl Sebastian. Teaching, Freedom and the Human Individual. Journal of Philosophy of Education. 2020. Vol. 54. № 2. Р. 290–304. DOI:
10.1111/1467-9752.12415.