TRANSCENDENTISM AS A FACTOR OF SAMENESS OF AXIOLOGICAL AND ETHICAL PROBLEMATICS IN WESTERN EUROPEAN PHILOSOPHY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24919/2522-%204700.42.5

Keywords:

good, happiness, value, ideal, transcendentism.

Abstract

Summary. The purpose of the article is to substantiate transcendentism as an affecting factor of the sameness of axiological and ethical problematics in western European philosophy, starting from the ancient philosophy to the beginning of the XX century. Methodological basis of the research is the paradigmatic approach to the specifics of the development of the historical and philosophical process, which is combined with a genealogical method, the methods of conceptual analysis, problem-categorical analysis, and historicalphilosophical reconstruction. Scientific novelty. The concept of the identification of axiological and ethical problematics in western European philosophy based on the paradigm of transcendentism is developed in the article. It is substantiated that the transcendentism in western European philosophy, which develops in the philosophical systems beginning from antiquity, creates the basis for the identification of several axiological and ethical concepts, in particular axiological ones – “value”, “ideal”, and ethical – “good”, “happiness”. As a result, the axiological sphere is included in ethics and is not differentiated as a stand-alone science. Conclusions. Based on the analysis of the main ideas of philosophers, the identification of axiology and ethics in western European philosophy happens on the semantic level, which has the worldview origins. In particular, the sameness of axiological (value, ideal) and ethical (good, happiness) values in western European philosophy is based on the paradigm of transcendentism. The latter, in its turn, is based on the idea of the presence of a higher reality that exists ontologically, is true, and possesses the highest degrees of qualities of things, it is a good, a value, and an ideal. Due to such view, a human being cannot build axiological and gnoseological systems independently, cannot be a “creator” of values and truth, but therefore can only join and develop the already existing truths, value systems, and ideals that have the transcendental origin.

References

1. Аванесов С.С. Аксиологические мотивы в поэмах Гомера (1). ΣΧΟΛΗ. 2010. № 4 (2). С. 260–290. URL: https://classics.nsu.ru/schole/4/

4-2-avan.pdf (дата звернення: 20.02.2021).

2. Аванесов С.С. «Горгий» Платона: опыт аксиологического комментария. ΣΧΟΛΗ. 2008. № 2 (2). С. 181–194. URL: https://classics.nsu.ru/schole/2/schole-2-2.pdf (дата звернення: 25.02.2021).

3. Аванесов С.С. Термин αξία в Гиппархе. ΣΧΟΛΗ. 2013. № 7 (2). С. 312–317. URL: https://classics.nsu.ru/schole/7/schole-7-2.pdf (дата

звернення: 18.02.2021).

4. Аквинский Ф. Трактат о едином Боге. Аквинский Ф. Сумма теологии. Часть І. Вопросы 1–43 / пер. С. И. Еремеева. Киев, Москва : Эльга, Ника-центр, Элькор-МК, 2002. С. 20–347.

5. Арістотель. Нікомахова етика / пер. з давньогр. та прим. В. Ставнюка. Київ : Аквілон-Плюс, 2002. 480 с.

6. Бурханов Р.А. Становление трансцендентизма и трансцендентализма в античной философии. Общество: философия, история, культура. 2019. № 12. 6 с. URL: https://doi.org/10.24158/fik.2019.12.1 (дата звернення: 18.02.2021).

7. Декарт Р. Рассуждение о методе, чтобы верно направлять свой разум и отыскивать истину в науках. Декарт Р. Сочинения : в 2 т. / ред. В. Соколов ; пер. с фр. Г. Слюсарева. Москва : Мысль, 1989. Т. 1. С. 250–296.

8. Кант І. Критика практичного розуму / пер. з нім., приміт. та післям. І. Бурковського ; наук. ред. А. Єрмоленко. Київ : Юніверс, 2004. 240 с.

9. Ковальов Є. Інтерпретація поняття цінностей: історичний аспект. Світогляд. Філософія. Релігія. 2012. № 3. С. 43–53.

10. Косач Т.М. Метафізична інтерпретація цінностей у філософії. Гілея. 2013. № 79 (12). С. 224–227.

11. Платон. Государство. Платон. Собрание сочинений : в 4 т. / ред. А. Лосев ; пер. с древнегреч. А.Н. Егунова. Москва : Мысль,

1994a. Т. 3. С. 79–420.

12. Платон. Законы. Платон. Собрание сочинений : в 4 т. / ред. А. Лосев ; пер. с древнегреч. А.Н. Егунова. Москва : Мысль. 1994b. Т. 4. С. 71–437.

13. Платон. Федон. Платон. Діалоги / ред. та пер. з давньогрец. Й. Кобіва. 2-ге вид. Київ : Основи, 1999. С. 234–292.

14. Суслин Р.А. Критический анализ классических концепций понимания термина «ценность». Гуманитарный вектор. 2014. № 2 (38). С. 50–57.

15. Радугин А.А., Перевозчикова Л.С. Проблема онтологического статуса ценностей в истории аксиологии. Научные ведомости. 2015.

№ 8 (205). C. 102–110.

16. Шохин В.К. Философия ценностей и ранняя аксиологическая мысль : монография. Москва : Издательство РУДН, 2006. 457 с.

17. Baumgarten A.G. Aesthetica. Frankfurt (Oder): impensis Ioannis Christiani Kleyb, 1750. 413 p. URL: https://archive.org/details/bub_gb_dop-

KAAAAcAAJ/mode/2up (дата звернення: 02.02.2021).

18. Drabarek A. Przedmiot aksjologii. Dyskusje o naturze wartośti moralnych. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2019. 202 s.

19. Goclenii R. Lexicon philosophicum quo tanquam clave philosophiae fores aperiuntur, informatum opera & studio… Francofurti: typis viduae Matthiae Beckeri, impensis Petri Musculi & Ruperti Pistorij, 1613. 1166 р. URL:

https://archive.org/details/ita-bnc-mag-00000915-001/page/n10/mode/2up (дата звернення: 15.02.2021).

20. Hoian I.M. Axiological Aspects of Moral and Legal Decision-Making. Anthropological Measurements of Philosophical Research. 2019.

№ 16. Р. 66–77. URL: https://doi.org/10.15802/ampr.v0i16.187572 (дата звернення: 15.02.2021).

21. Hoian І.M., Budz V.P. Antropological and Axiological Dimensions of Social Expectations and their Influence on Society’s Self-Organization.

Anthropological Measurements of Philosophical Research. 2020. № 18. Р. 76–86. URL: https://doi.org/10.15802/ampr.v0i18.221379 (дата

звернення: 15.02.2021).

22. Klein J. Of Archery and Virtue: Ancient and Modern Conceptions of Value. Philosophers’ Imprint. 2014. Vol. 14. № 19. P. 1–16. URL:

http://hdl.handle.net/2027/spo.3521354.0014.019 (дата звернення: 11.02.2021).

23. Lapie P. Logique de la volonté. Paris : Felix Alcan, 1902. 400 р. URL: https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k743455/f1.item.r=Lapie%20P

(дата звернення: 06.02.2021).

24. Yachin S.E. Critique of Axiological Reason: Why the Idea of Values has Achieved the Totality in Modern Culture. International Journal of Philosophy. 2019. Vol. 7. № 1. P. 31–40. URL: https://doi.org/10.11648/j.ijp.20190701.15 (дата звернення: 15.02.2021).

Published

2025-04-08

How to Cite

BUDZ, A. (2025). TRANSCENDENTISM AS A FACTOR OF SAMENESS OF AXIOLOGICAL AND ETHICAL PROBLEMATICS IN WESTERN EUROPEAN PHILOSOPHY. Human Studies: A Collection of Scientific Articles of the Drohobych Ivan Franko State Pedagogical University. Series of Philosophy, (42), 71–86. https://doi.org/10.24919/2522- 4700.42.5