THE SIGNIFICANCE OF CLASSICAL DIALECTICS FOR PEDAGOGY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24919/2522-4700.42.6

Keywords:

dialectics, methodology, pedagogy, education, development, personality.

Abstract

Summary. The purpose of the work. The methodological role of classical dialectics for modern pedagogical theory and practice is revealed in the article. The classical dialectic is fundamentally different from the ideological positivist version of the “diamat”. Methodology. The means of achieving this goal is the dialectic itself in its classical version, expressed through the necessary categorical connections. Thus it is understood as the logic and theory of cognition, brought to ethics, aesthetics and thus to thinking pedagogy. Scientific novelty. The article substantiates the opinion that classical dialectics is a necessary and sufficient methodology of real pedagogical theory and practice. The significance of dialectics for pedagogy cannot be interpreted as a certain “application” in pedagogy and to pedagogy of some principles of dialectical philosophy, expressed in the form of “ready knowledge”. Dialectics should become an active ability of the teacher. Pedagogical science, to become a truly reflective theory, must reach the actual categorical level of understanding of its subject, must learn to work adequately with categories. Only under such conditions will pedagogy acquire a real, essential adequacy to its specific subject – the formation of human subjectivity and will be able to ensure the harmonious development of personality. Conclusions. If pedagogy is really concerned with the processes of constructing the actual human in the human individual, it will in no way bypass the dialectical methodology, the development of the dialectical ability of teachers. At the same time, the latter must receive basic philosophical education in their training. If pedagogy is limited to the implementation of “social order”, “socialization”, the processes of adaptation of individuals to the structures of existing society, it can continue to “play” in the new general scientific methodologies (system-structural approach, synergetics, etc.).

References

1. Батищев Г.С. Творчество и новое педагогическое мышление: от диалектики междусубъектности к проекту «Система обновления

воспитательных процессов». Философско-педагогические произведения : собрание сочинений : у 2 т. / сост., вступ. ст., примечания А.А. Хамидов. Бийск : ФГБОУ ВПО «АГАО», 2015. Т. 2 : Работы 1980-х годов. С. 263–273.

2. Босенко В.А. Воспитать воспитателя. Заметки по философским проблемам педагогики и педагогическим проблемам философии. Киев : Всеукраинский союз рабочих, 2004. 352 с.

3. Возняк В.С. Діалектика: принцип всезагального зв’язку. Людинознавчі студії. Серія «Філософія» : збірник наукових праць Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Вип. 40. Дрогобич, 2020. С. 20–33. URL: https://doi.org/10.24919/2522-4700.40.200798.

4. Возняк В.С. Особенности диалектического понимания категории «развитие». Людинознавчі студії. Серія «Філософія» : збірник наукових праць Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка / ред кол. О. Ткаченко (головний редактор) та ін. Вип. 34. Дрогобич : Ред.-вид відділ ДДПУ імені Івана Франка, 2017. С. 32–43.

5. Возняк В.С., Войтків Л.В. Інновації в освіті: діалектика якісних змін. Людинознавчі студії. Серія «Філософія» : збірник наукових праць

Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка / ред. кол. Ю. Шабанова (головний редактор) та ін. Вип. 41. Дрогобич : Видавничий дім «Гельветика», 2020. С. 39–54. URL: https://doi.org/10.24919/2522-4700.41.3.

6. Возняк В.С. Диалектика как логика нравственного отношения. Проблеми гуманітарних наук. Серія «Філософія» : збірник наукових

праць Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. № 39. Дрогобич : Видавничий відділ ДДПУ імені Івана Франка, 2018. С. 35–45.

7. Гегель Г.В.Ф. Энциклопедия философских наук / пер. с нем. Б. Столпнер. Москва : Мысль, 1977. Т. 3 : Философия духа. 471 с.

8. Ліпін М.В. Освіта в модифікаціях сучасного світу. Київ : Київський нац. торг.-екон. економ. ун-т, 2018. 340 с.

9. Лифшиц М. Почему я не модернист? Философия. Эстетика. Художественная критика. Москва : Искусство-ХХІ век, 2009. 614 с.

10. Лисий В. Діалектика : навчальний посібник. Львів : НЛУ імені Івана Франка, 2014. 480 с.

11. Лобастов Г.В. Бытие и мышление: к началам диалектической логики. Эвальд Васильевич Ильенков / ред. В.И. Толстых. Москва : Российская политическая энциклопедия (РОСПЭН), 2008. С. 84–119.

12. Лобастов Г.В. Диалектика разумной формы и феноменология безумия. Москва : Русская панорама, 2012. 560 с.

13. Михайлов Ф.Т. Философия образования: ее возможности и перспективы. Избранное. Москва : Индрик, 2001. С. 452–512.

14. Михайлов Ф.Т. О диалектике. Избранное. Москва : Индрик, 2001. С. 156–180.

15. Петрушенко В.Л. Філософія знання: онтологія, епістемологя, аксіологія. Львів : Асхіл, 2005. 296 с.

16. Bekharst D. Consciousness and revolution in soviet philosophy From the Bolsheviks to Evald Ilyenkov. New-York : Cambridge university press, 1991.

17. Zsizsek, Slavoj (2018). Evald I lyenkov’s cosmology: the point of madness of dialectical materialism. URL: https://thephilosophicalsalon.com/evald-ilyenkovs-cosmology-the-point-of-madness-of-dialectical-materialism/.

18. Oittinen, Vesa (2011). Evald Ilyenkov, the Soviet Spinozist. Dialectics of the Ideal. Evald Ilyenkov and Creative Soviet Marxism. Ed. Alex Levant and Vesa Oittinen. URL: https://doi.org/10.1163/9789004246928_006.

Published

2025-04-08

How to Cite

VOZNIAK, V. (2025). THE SIGNIFICANCE OF CLASSICAL DIALECTICS FOR PEDAGOGY. Human Studies: A Collection of Scientific Articles of the Drohobych Ivan Franko State Pedagogical University. Series of Philosophy, (42), 87–103. https://doi.org/10.24919/2522-4700.42.6