MINDSET TRANSFORMATIONS AMONG THE MILITARY PERSONNEL: UNDERLYING VALUE PRIORITIES
DOI:
https://doi.org/10.24919/2522-4700.42.16Keywords:
military mindset, ethical education for the military, Code of Conduct, basic European values, democratic practices in the military environment.Abstract
Summary. The purpose of the article is to theoretically substantiate the need for going beyond the norms and principles specified in the NATO Code of Conduct and sweeping over the plane of basic European values in order to develop a new mindset in the Ukrainian military through ethical education and democratic practices applied in the military environment. The methodological basis is built by systemic, interdisciplinary and concrete-historical approaches. The methods used are as follows: philosophical reflection, analysis, including comparative, synthesis, document analysis and monitoring. The results obtained in the course of the study are distinguished by their originality. Modern Ukrainian theories are mainly reduced to considering military competencies, in particular morals and ethical qualities and values of future officers. At the same time, there is a tendency to formally transfer the norms and principles of the NATO Code of Conduct and neglect specific national contexts. Ukrainian society can be diagnosed as a “pre-modern” society. Given that the public consciousness and social practices are still in captivity of outdated atavisms underlying the commandadministrative system, which become even more striking in the Security Forces due to the inherent isolation and organizational inertia of the latter, the success of democratic reforms in the sector of security and defense depends on Ukraine’s willingness to accept the basic values of European democracy. It is necessary to provide those value priorities to underlie the development of a new mentality in the military. Such a basis should be built not only by the norms and principles that regulate models of military conduct, but also by the basic European values of equality, justice, legality, freedom, etc. Effective mechanisms that can ensure success in transforming the military mindset should be a system of ethical education which is able to translate and instill basic European values as well as practices that provide democratic experience within the Security Forces. In national contexts, there is a risk of a vicious circle since democratic practices are only possible in the presence of democratic values deeply rooted in the military mindset. Democratic values can be formed only under the unity of theory (education) and practice. So-called external agents can help break this endless vicious cycle. The two groups of social interaction – civilian-military relations and relations between the Ukrainian military and military representatives of related structures of NATO member states – can work a catalyst for transforming the existing mindset inherent to the National Security Forces of Ukraine in the direction of accepting basic European values. Conclusions. The study opens up numerous prospects for further explorations in the scientific-theoretical and scientific-practical field.
References
1. Гикало Ю. Розвиток вищої військової освіти України в умовах військового конфлікту та євроатлантичної інтеграції: нові виклики та перспективи. Менеджер. 2020. № 1. С. 172–181. DOI: 10.35340/2308-104X.2020.86-1-20.
2. Забезпечення професіоналізму і доброчесності у Міністерстві оборони України. Аналіз ситуації. Осло, Норвегія : Центр зі зниження ризиків корупції в оборонному секторі, 2016. URL: https://cids.no/wp-content/uploads/pdf/Sept-2016-Ukraine-Ensuring-professionalism-report-finalukrkyrillisk.pdf (дата звернення: 20.12.2020).
3. Кодекс доброчесної поведінки військових посадових осіб, державних службовців та інших осіб, уповноважених на виконання функцій держави, в Міністерстві оборони України та Збройних Силах України (15.03.2017). URL: http://www.mil.gov.ua/content/coruption/Codecs.pdf.
4. Кодекс етичної поведінки військових посадових осіб та інших осіб, уповноважених на виконання функцій держави, у Національній гвардії України (03.05.2017) URL: http://ngu.gov.ua/sites/default/files/kodeksu_etichnoyi_povedinky_ngu_2017.pdf.
5. Кримець Л. Лідерство як особлива форма влади у сучасному військово-професійному середовищі. Вісник Національного університету оборони України. 2018. № 2 (50). С. 51–58. DOI: 10.15587/2313-8416.2015.53808.
6. Кримець Л., Калениченко Р. Етичні кодекси поведінки в контексті формування ментальності військовослужбовців та протидії ґендерній дискримінації. Збірник наукових праць «Військова освіта» Національного університету оборони України імені Івана Черняховського. 2019. № 1 (39). С. 150–160.
7. Севрук І. Дисципліна як універсальна технологія влади. Вісник Харківського національного педагогічного університету ім. Г.С. Сковороди. Серія «Філософія». 2016. № 47 (ІІ). С. 31–41.
8. Суслова О., Руз, Е. Оцінка ґендерного впливу на Сектор безпеки та оборони України 2017 року. 25 вересня 2017 року. URL: http://ngu.gov.ua/sites/default/files/gender_assessment_report_ua_final_26_oct_2017_0.pdf.
9. Типовой базисный учебный план (ТБУП) подготовки командного состава в системе специального военного образования / Вооруженные силы Канады, Аппарат начальника Академии Вооруженных сил Канады P.O. Box 17000 Station Forces г. Кингстон (пров. Онтарио), 21 сентября 2011 г. 98 с. URL: chrome-extension://mhjfbmdgcfjbbpaeojofohoefgiehjai/index.html.
10. Фуко М. Наглядати і карати: народження в’язниці. Київ : Основи, 1998. 392 с.
11. Хантингтон С. Офицерская служба как профессия / пер. с англ. В. Шлыкова. Отечественные записки. 2002. № 8 (9). URL: https://strana-oz.ru/2002/8/oficerskaya-sluzhba-kak-professiya (дата звернення 20.02.2021).
12. Яновитц М. Профессиональный солдат: социальный и политический портрет. Москва : Наука, 1960. 341 с.
13. Baker D.-P. Key concepts in military ethics. Sydney, AU : UNSW, 2015.
14. CAPE. Ethical processing. Facilitating professional character development using stories, vignettes, and case studies, 12–13. NY : West Point,
2013. URL: http://online.fliphtml5.com/nswpn/drep/index.html.
15. Casier Dzh.-D. The professional military ethic. A thesis presented to the Faculty of the U.S. Army Command and General Staff College in partial fulfillment of the requirements for the degree master of military art and science Conflict, Security, and Development. 2012. URL: http://www.dtic.mil/dtic/tr/fulltext/u2/a569738.pdf.
16. Eli E. Drones: a challenge to the professional military ethic. Combating terrorism exchange. 2014. № 4 (2). P. 44–51. URL: https://globalecco.org/documents/10180/605826/Vol4No2.pdf/ec04f8d7-78c2-4f7c-8ffe-70ecbc8a7a1c.
17. Emonet F. The Importance of Ethics Education in Military Training. Army University Press. NCO Journal. 2018. № 16. URL:
https://www.armyupress.army.mil/Portals/7/nco-journal/docs/Emone-Ethics-v4.pdf.
18. Huntington S. The Soldier and the state: The theory and politics of civilmilitary relations. Cambridge, Ma : Harvard Univ. Press., 1957.
19. Kinney III P.C. (Tuesday, December 18, 2018). Heart of the Army: Moral Principles Guide Why, How of Service. Association of the United States Army. URL: https://www.ausa.org/articles/heart-army-moral-principles-guidewhy-how-service.
20. Maloney S.D. Ethics theory for the military professional. Ethical and Moral Leadership in the Military. 1981. № 1. P. 357–367. URL:
jthomp19/AS300/2_Spring%20Semester/Ethical_Moral_Leadership_in_the_Military_V1.pdf.
21. Maris M.C. Military Ethics: Avoiding Moral Atavism in the Complex Operational Environment. Master thesis, Master of Arts in Liberal Studies
Raleigh, North Carolina. 2016. URL: https://repository.lib.ncsu.edu/bitstream/handle/1840.20/34514/Military%20Ethics%20%20Avoiding%20Moral%20Atavism%20in%20the%20Complex%20Operational%20Environment.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
22. Micewski E.R. Conveying ideas and values in education! Challenges in teaching military ethics / T.R. Elssner, R. Janke, A.C. Oesterle (Eds.). Didactics of Military Ethics 2016 (pp. 173–177). Leiden, ND : BRILL NIJHOFF. DOI: https://doi.org/10.1163/9789004312135_015.
23. NATO Code of Conduct. 2013. URL: https://www.nato.int/structur/recruit/info-doc/code-of-conduct.pdf.
24. Snider D.M., Schein A.P. A soldier’s morality, religion, and our professional ethic: does the army’s culture facilitate integration, character development, and trust in the profession? Professional Military Ethics Monograph Series. 2014. Vol. 6. P. 1–37. Strategic Studies Institute and U.S. Army War College Press. URL: https://armyethics.files.wordpress.com/2015/02/soldier-morality-and-religion-snider.pdf.