R. PETERS’ BRITISH ANALYTICAL PHILOSOPHY OF EDUCATION IN UKRAINIAN CONTEXTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24919/2522-4700.42.19

Keywords:

philosophy of education, concept, analytical philosophy, liberalization, positivism, philosophy of language.

Abstract

Summary. The purpose of the article is to identify the relationship between the British analytical philosophy of education and Ukrainian educational principles. The active interaction of the national philosophy of education with the socio-pedagogical ideas and experience of Western Europe was a significant factor in Ukraine’s involvement in the process of socio-pedagogical genesis, which determines its modern development. Methodological foundations of the study are positivism, analytical philosophy of education and pedagogy. Analytical philosophy of education is considered as a system of knowledge, which is “not just a volume, a block of knowledge about a particular area of reality”, but also considered as “a form of ordering, organization of already acquired knowledge, form of cooperation and communication of scientists”. Scientific novelty. Focusing on the aspect of interaction of the philosophy of education of Ukraine with the ideas of the philosophy of education of Great Britain, the emphasis is on the activity component of philosophy, which finds its expression in determining the forms of educational organization, finding optimal communication channels that determine knowledge and education. Conclusions. Determining the priorities of educational policy in favor of self-realization of the student’s personality and the formation of the creative nature of this development not only helped to overcome the monotony of the former unified school, but also led to the emergence of numerous new educational technologies. In this context, the study of the philosophical heritage of the English philosopher of education RS Peters, who created an original analytical concept based on the synthesis of philosophical, civic and psychological-pedagogical ideas of his time, and aimed primarily at solving problems of social education and development of the citizen, is theoretically and practically a popular task. The success of the implementation of the developed R.S. Peters pedagogical concept and the breadth of its application in domestic pedagogical practice is possible provided the training of teachers of a new type with special competence and mastered the analytical approach of the thinker on the domestic language and worldview.

References

1. Андрущенко В. Вийти за межі моделі «розвитку навздогін». Віче. 2001. № 10. С. 78–90.

2. Бойченко М. Цінності як категорія філософської освіти (соціально-філософський та філософсько-антропологічний ракурси). Філософія освіти. 2009. № 1. С. 99–107.

3. Губернський Л. Сучасна освіта: філософські стратегії та пріоритети. Альманах. Філософські проблеми гуманітарних наук. 2012. № 21. С. 5–8.

4. Дьюи Д. Демократия и образование. Москва : Педагогика-Пресс, 2000. 384 с.

5. Клепко С. Філософія освіти в Європейському контексті. Полтава : ПОІППО, 2006. 338 с.

6. Кремень В. Креатив філософії освіти в синергії сучасного знання. Київ : Київський університет ім. Б. Грінченка, 2014. 469 с.

7. Култаєва М. Суспільне покликання філософії освіти у сучасних соціокультурних контекстах. Вісник Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди. Філософія. 2014. № 42. С. 186–194.

8. Міщенко М. Філософія освіти: соціокультурний вимір. Гуманітарний вісник Запорізької державної інженерної академії. 2015. № 60. С. 278–286.

9. Молодиченко В. Модернізація цінностей в українському суспільстві засобами освіти (філософський аналіз). Київ : Знання України, 2010. 383 с.

10. Предборська І. Постнекласичні ін(тер)венції в освітньому дискурсі Вища освіта України. 2003. № 2. С. 37–40.

11. Радіонова І. Трансформації американської критичної педагогіки: евристичний потенціал і перспективи його застосування. Вісник Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди. Філософія. 2013. № 40. С. 192–203.

12. Glass R.D. Education and the Ethics of Democratic Citizenship. Studies in Philosophy and Education. 2000. № 19. Р. 275–296.

13. Katz M. The Road to Nowhere Begins with There We Are Rethinking the Future of American Education. Interchange. 1996. № 27. Р. 261–277.

14. Peters R.S. Ethics and Education. London : George Allen & Unwin Ltd, 1968. 319 р.

15. Peters R.S. The Logic of Education. London : Routledge & Kegan Paul, 1972. 147 р.

Published

2021-05-24

How to Cite

TROITSKA, O., & PIESHEV, O. (2021). R. PETERS’ BRITISH ANALYTICAL PHILOSOPHY OF EDUCATION IN UKRAINIAN CONTEXTS. Human Studies: A Collection of Scientific Articles of the Drohobych Ivan Franko State Pedagogical University. Series of Philosophy, (42), 292–303. https://doi.org/10.24919/2522-4700.42.19