КОНЦЕПТ «НЕНОРМАЛЬНОГО» У ФІЛОСОФІЇ М. ФУКО
DOI:
https://doi.org/10.24919/2522-4700.42.21Ключові слова:
ненормальні, норма, патологія, медицина, влада, тіло.Анотація
Анотація. Метою статті є спроба осмислення евристичного потенціалу концепту «ненормального» у розумінні міждисциплінарних зв’язків, які формуються у сучасному людинознавстві. Методологічним підґрунтям дослідження послужили принципи і категорії діалектики, філософської антропології, медичної антропології, християнської антропології, цілісний і соціокультурний підхід до пізнання людини і формування нових, синтетичних форм знання про неї. Наукова новизна. Запит на нові методологічні засоби організації і реорганізації знань про людину у другій половині XX століття був усвідомлено сформульований як у закордонній, так і в радянській і пострадянській філософії. Постмодернізм, який, здавалося б, повстав проти будь-яких методологій, усе ж в особі М. Фуко ставить свою методологічну парадигму розгляду людини у просторі зіставлення нормального і ненормального. Концепт «ненормального» є плодом своєрідного синтезу емпіричного та теоретичного підходу до розуміння ненормальності як специфічного медикалізованого феномену, зверненого до суспільства, до соціокультурного простору буття людини. Медикалізація суспільного життя є необхідною (під час епідемій ‒ проказа чума, короновірус) і водночас стає небезпечною, коли способи і форми боротьби із чумою, сприяючи зрощенню влади і знання, закріплюються в суспільстві назавжди. Висновки. Цінність дослідження М. Фуко полягає в тому, що він, розкриваючи зміст і сенс концепту ненормального, виходить з аналізу зв’язків медицини як знання та царини практичної діяльності і влади. Зв’язків глибоких, часто завуальованих, але які завжди виявляються у просторі взаємодії «знання ‒ влада». Історичний дискурс допомагає М. Фуко показати джерело домагання – влади над тілом, форми якої змінюються відповідно до розширення соціокультурного простору інституцій, що функціонують, і які бажають здобути цю владу. На прикладі аналізу появи медичної експертизи мислитель розкриває механізм створення міждисциплінарних зв’язків, які, як не парадоксально, сприяли подальшому поглибленню диференціації медичних знань. Але водночас М. Фуко завжди виділяє опосередковані ланки, які утримують міждисциплінарні зв’язки.
Посилання
1. Ананьев Б.Г. О проблемах современного человекознания. Москва : Наука, 1977. 380 с.
2. Киселев В.С. Смыслы и ценности нового века. Вопросы философии. 2006. № 4. С. 3–16.
3. Лимонченко В.В. Антропологический дискурс в философии позднего Мишеля Фуко. Філософські пошуки. Львів ; Одеса : Cogito –
Центр Європи, 2009. Вип. ХХІХ. С. 222‒234.
4. Фуко М. Герменевтика субъекта. Курс лекций, прочитанных в Коллеж де Франс в 1981‒1982 учебном году. Санкт-Петербург : Наука,
2007. 677 с.
5. Фуко М. Ненормальные. Курс лекций, прочитанных в Коллеж де Франс в 1974‒1975 учебном году. Санкт-Петербург : Наука, 2005. 432 с.
6. Фоменко Л. Телесность человека как феномен культуры. Гуманізм і людина в контексті культури : матеріали людинознавчих читань. Дрогобич, 1995. Вип. 1. Кн. 2. С. 156‒163.